Gå til innhold

Far som henger på den lokale kaféen hele dagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen.
Jeg har en far som ble alene for omtrent et år siden, etter at moren min døde. Han er også blitt pensjonist.
Der vi bor har vi en lokal kafé på kjøpesenteret i sentrum. På denne kaféen har det alltid vært en del mennesker, spesielt eldre menn som driver dank store deler av dagen. Med det mener jeg at de bare sitter der og slarver uten mål og mening. Nøyaktig hva de holder på med vet ikke jeg, men det virker ikke særlig produktiv eller meningsfylt. Kan vel mildt sagt si at de ikke tilhører de øvrige klasser i samfunnet, snarere tvert i mot. Mange av de ser rett og slett veldig uflidde og fæle ut.
De siste månedene har min far fått en forferdelig stygg uvane, han har begynt å henge der med disse menneskene også. Da mener jeg store deler av dagen. Dette har også blitt lagt merke til, slik at jeg har fått flere kommentarer på dette. Har forsøkt å snakke med faren min, men han blir altså så sur. Han kunne jo reist og opplevd helt andre ting enn å råtne bort der. Jeg blir fortvilet over hele greia. I tillegg vil han ikke høre på meg. Så det blir krangling mellom oss på grunn av dette. 

Prøvde å ikke gjorde innlegget mitt her så alt for langt.

Hva hadde dere gjort om dere hadde stått i en lignende situasjon? 

Anonymkode: 24242...1a2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Grotesk
Skrevet

Kanskje han er ensom og føler tilhørighet med disse mennene, og har det fint med å "drive dank" der? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags andre fritidsinteresser mener du egentlig er mer "akseptable" da?? 

Så lenge han trives med dette, så ser jeg egentlig ikke problemet...   

Anonymkode: 3a944...362

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hans "safe zone" fra deg.

Anonymkode: 456b5...b22

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei alle sammen.
Jeg har en far som ble alene for omtrent et år siden, etter at moren min døde. Han er også blitt pensjonist.
Der vi bor har vi en lokal kafé på kjøpesenteret i sentrum. På denne kaféen har det alltid vært en del mennesker, spesielt eldre menn som driver dank store deler av dagen. Med det mener jeg at de bare sitter der og slarver uten mål og mening. Nøyaktig hva de holder på med vet ikke jeg, men det virker ikke særlig produktiv eller meningsfylt. Kan vel mildt sagt si at de ikke tilhører de øvrige klasser i samfunnet, snarere tvert i mot. Mange av de ser rett og slett veldig uflidde og fæle ut.
De siste månedene har min far fått en forferdelig stygg uvane, han har begynt å henge der med disse menneskene også. Da mener jeg store deler av dagen. Dette har også blitt lagt merke til, slik at jeg har fått flere kommentarer på dette. Har forsøkt å snakke med faren min, men han blir altså så sur. Han kunne jo reist og opplevd helt andre ting enn å råtne bort der. Jeg blir fortvilet over hele greia. I tillegg vil han ikke høre på meg. Så det blir krangling mellom oss på grunn av dette. 

Prøvde å ikke gjorde innlegget mitt her så alt for langt.

Hva hadde dere gjort om dere hadde stått i en lignende situasjon? 

Anonymkode: 24242...1a2

Forferdelig stygg uvane. Jeg trodde du skulle si noe som at han tørker avføring i sofaen eller spytter inne. 

Jeg hadde gjort følgende: gått til min far og sagt "Så godt å se at du har funnet noen å være med. Håper du koser deg, het unner jeg deg❤".

Anonymkode: 47739...6de

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal han ikke få henge med de han vil?? Jeg hadde vært glad jeg, hvis min far som også er enkemann, hadde funnet noen han trives med utenom absolutt nærmeste familie... blir mye på oss kan du si!

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor unner du ikke din far å ha noe å gjøre, og å være sosial?

Han er et voksent menneske og bestemmer heldigvis helt selv. Slutt å legge deg oppi hva han gjør.

• Liker 13
Skrevet

Og hva så? Han er ensom, la han få ha det fellesskapet i fred.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han har funnet seg et sosialt fellesskap, har omgang med andre mennesker og kommer seg ut av huset - så flott!

I tillegg spiser han vel sikkert på kafeen også?

Så mange, især eldre menn, som blir sittende apatiske hjemme når ektefellen dør, og bare visner vekk.

I den gjengen har han sikkert funnet andre som har gått gjennom det samme, og skjønner hvordan det er å både miste ektefelle og bli alene på sine eldre dager.

Støtt nå heller faren din, og fortell ham hvor fint det er han kommer seg ut og godt å se han har funnet nye venner og folk å snakke med ❤️

Anonymkode: 5efc6...995

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Pensjonistkafe er da helt normalt og skjer overalt. Det er gjerne 10-15 mannfolk som samles på kafeen og sitter der i timesvis og slarver røverhistorier. De har det gøy. La det være

• Liker 22
Skrevet

Sånn er det i nesten hver by, i hvert senter. En gruppe eldre mennesker møtes og tar morgenkaffen sin og sitter og skravler til de skal hjem og sette på potetene/spise middag. 

Synes egentlig det er ganske fint at de eldre møtes og sosialiseres. Hvorfor er det ikke greit at han henger på cafe? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Helt fint synes jeg. Sålenge han av og til går å tar seg litt påfyll kaffe e.l da. Litt kjedelig hvis han kjøper en kaffe kl 10 og sitter der til 15 uten å kjøpe mer og så må andre gjester snu i døra for det er ikke ledige sitteplasser

Anonymkode: 81f12...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så typisk norsk.

Faren finner på noe hyggelig, også skal folk blande seg inn i hvem han gjør det med. Man skal legge merke til dette og si i fra til datteren til vedkommende at "nå sitter din far å sosialiserer med undermennesker!"

Anonymkode: e8907...381

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud så typisk norsk.

Faren finner på noe hyggelig, også skal folk blande seg inn i hvem han gjør det med. Man skal legge merke til dette og si i fra til datteren til vedkommende at "nå sitter din far å sosialiserer med undermennesker!"

Anonymkode: e8907...381

er vel Kvinneguiden i ett nøtteskall det der. 

uansett hvordan en person forsøk å oppdra sine barn / hva de arbeider med / hva slags fritidsinteresser man har, og så videre. Så kan du selvfølgelig banne på at noen her inne kommer til å klage rævva av seg.  

Anonymkode: 3a944...362

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn er det på en cafe her jeg bor også. Det er vel stort sett 10-12 mannfolk som møtes daglig og skravler. Jeg kjenner en av de mennene og han er viden kjent i kommunen og slettes ingen døgenikt. 
Jeg synes det er bedre at de sitter der daglig og har sosial omgang enn å sitte hjemme i ensomhet.

Hva de skravler om daglig kan jo være hva som er i nyhetene hver dag. De er veldig engasjerte iallefall. 

Cafeen åpner 10 og da står fler av de og venter til døra lukkes opp.

Vil du heller at faren din sitter hjemme og kjeder seg? Jeg skulle likt å se min far sitte der etter at mamma døde. Istede så er han mest hjemme alene. Det er trist å tenke på.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så koselig at de kan ha et sosialt treff på café ☺️ skjønner ikke hvorfor dette skulle være så negativt. Mange eldre er ensomme, dette er da mye bedre. 

Anonymkode: cb50e...ecc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts får null forståelse😂😂😂

Anonymkode: 9afaa...9a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres kjempehyggelig ut! Som sykepleier i hjemmetjenesten ser jeg utrolig mange eldre som blir sittende ensomme hjemme uten noen form for innhold i hverdagen, og da spesielt etter tap av ektefelle. At faren din har funnet et nettverk og kommer seg ut synes jeg høres kjempefint ut. Godt voksne mennesker har ikke nødvendigvis verken helse eller interesse av å reise og oppleve nye ting som du nevner, og dette ville han isåfall kanskje vært nødt til å gjøre alene. Nei, la denne ligge tenker jeg, vær heller glad på faren din sine vegne. 

Anonymkode: 63d61...a07

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (7 minutter siden):

Sånn er det på en cafe her jeg bor også. Det er vel stort sett 10-12 mannfolk som møtes daglig og skravler. Jeg kjenner en av de mennene og han er viden kjent i kommunen og slettes ingen døgenikt. 
Jeg synes det er bedre at de sitter der daglig og har sosial omgang enn å sitte hjemme i ensomhet.

Hva de skravler om daglig kan jo være hva som er i nyhetene hver dag. De er veldig engasjerte iallefall. 

Cafeen åpner 10 og da står fler av de og venter til døra lukkes opp.

Vil du heller at faren din sitter hjemme og kjeder seg? Jeg skulle likt å se min far sitte der etter at mamma døde. Istede så er han mest hjemme alene. Det er trist å tenke på.

Undersøk om det finnes mannfolkkafe der dere bor?

Her kjører både frivillighetssentralen og kommunen egne tilbud for menn, de er visst ganske populære :)

Anonymkode: 5efc6...995

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...