Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 Et samboerpar har felles lån og betaler begge sin del av renter og avdrag. Lånet står med den ene som hovedlåntaker og den andre som medlåntaker. Hvordan fordeler de rentefradraget på selvangivelsen? Kan de: a) sette alt på den ene? De velger selv hvem av dem b) fordele fradraget etter slik de har betalt, f.eks 50/50 eller 60/40?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Google var fremdeles våken: # >> Kan samboere få fradrag? * Samboere har ikke samme rett som ektepar til å fordele fradrag for gjeldsrenter mellom seg. For å kunne dele et rentefradrag, kreves det at lånet står i begges navn. For lån som står i begges navn, vil begge vanligvis få innrømmet hver sin halvpart av renteutgiftenesom fradrag. Hvis samboerparet ønsker en annen fordeling enn denne, for eksempel fordi den ene har så lav inntekt at fradraget ikke får noen effekt, kreves en intern avtale som viser ansvarsfordelingen på gjelden mellom partene. Begge må undertegne avtalen, som må sendes til ligningskontoret. * >>>> Vær oppmerksom på..... o En samboer får aldri fradrag for renter betalt på den andres lån. Rentene skal trekkes fra hos den som er oppført som låntaker, uansett hvem som har betalt dem. En intern gjeldsavtale hjelper ikke her.
Vesle Vesla Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Det kan dere velge selv hvordan dere vil gjøre det. Vi kom best ut ved å dele det 50/50.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Det var merkelig. Hos oss står lånet på meg, men vi deler alltid på selvangivelsen. Vanligvis deler vi 50/50, men en gang jeg ikke ville få brukt hele fradraget fikk han 60% av fradraget.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. januar 2006 #5 Skrevet 16. januar 2006 Det var merkelig. Hos oss står lånet på meg, men vi deler alltid på selvangivelsen. Vanligvis deler vi 50/50, men en gang jeg ikke ville få brukt hele fradraget fikk han 60% av fradraget. ← Det er angivelig en forskjell på meldepliktige og ikke-meldepliktige samboere her, uten at jeg helt har forstått hva som er hva. Reglene jeg siterte i innlegg nr 2. gjelder ikke-meldepliktige samboere.
14062003 Skrevet 16. januar 2006 #6 Skrevet 16. januar 2006 Vi delte det på samme måte som samboere som gifte. Tar sånn at vi kommer mest i 0 begge to.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 hos oss står jeg som hovedlåntaker, og på selvangivelsen kommer derfor alt på meg. vi betaler halve lånet hver, og skriver på selvangivelsen at rentene skal deles, og da blir det gjort. vet ikke hvordan det er om kun en har tatt opp lånet, men begge betaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå