AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Hei Mannen og jeg har to barn på 8 og 11 år, og er nå voldsomt ambivalente til om vi skal få barn nr tre eller ikke. Vi tenker at det ville vært veldig koselig, og har lyst på enda et tilskudd til familien. Det blir jo da evt å begynne helt på nytt igjen, siden de to barna våre har blitt så store. Og vi blir bekymret for at det skal bli veldig slitsomt, og evt velte lasset helt. Vi har også rukket å bli 40 år, og tenker på dette med å ha en 10 åring når vi selv er 50 osv - det er vel her den største tvilen kommer inn. Jeg ønsker veldig gjerne ærlige tilbakemeldinger på det å få barn nr 3, og hvordan dette ble i realiteten. Ble det veldig tøft, og er det til og med noen som angrer på valget der ute? Tar gjerne imot innspill og gode råd fra de med erfaringer selv. TS Anonymkode: f3cfc...52c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Veldig urettferdig for barnet å voksne opp men såpass gamle foreldre bare fordi dere synes det ville vært "veldig koselig". Er det mulig å bli så egoistisk? Anonymkode: f43f2...dce 11 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Reising er mye vanskeligere med 3 barn. Det holder plutselig ikke med 1 hotellrom, 1 taxi, det er ikke plass. Det er klart mye dyrere og man får mindre tid og plass. Og man er sliten og må prioritere mye. De andre barna får kanskje litt mindre oppmerksomhet. Men hvis man ønsker seg et til barn er det jo oftest verdt det. Anonymkode: 103be...164 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Det hadde jeg aldri gjort. Tenkt så deilig at om noen få år, så får du og mannen masse tid sammen til å reise, og gjøre ting sammen som et par. Anonymkode: e5c14...41d 12 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Har 3 barn selv. De er ganske tette og jeg fikk dem når jeg var ung. Angrer ikke på dem, men tenker jo innimellom hvordan livet hadde vært med 2 eller kun 1 🤷♀️ Hadde aldri vurdert å få en etterpåkladd fordi "det hadde jo vært koselig". Tenk på aldersforskjellen, det å måtte starte helt på nytt og være gammel når barnet er i tenårene. Anonymkode: c0bdc...bd3 16 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Vi fikk en attpåklatt da de to eldste var på alderen til dine to, TS, og har aldri angret et sekund. Fikk en nydelig liten gutt som nå har rukket å bli konfirmert, og som har et kjempegodt forhold til sine to eldre søsken, som han aldri har hatt søskenkranglet med siden de er så mye eldre. Det er selvsagt mer krevende å få et barn nr 3 nå enn ikke å få et barn til, men gleden er også stor. Når folk trekker inn at det er dyrere med ferie osv, så tenker jeg at det er ganske uvesentlig. Det er ikke pakketurer til Kreta som gjør barn lykkelige, da får man heller gjøre det litt sjeldnere dersom det koster mer. Anonymkode: 31f82...b13 14 3 1
fru Alving Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 jeg fikk selv barn som nesten 41 og føler ikke noe skyld for at jeg er en eldre forelder altså. Barna holder oss i gang, du må forholde deg til lekser, venner og regulering😆 I din situasjon ville jeg nok tenkt meg godt om, tror en liten en vil gjøre store endringer i familien. Nå kan der ejo reise og gjøre mye kjekt med to store barn. 7 2
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Har 3. Det er noen utfordringer med reise og sånt men større familier er alltid koseligere. Kona ville ha en til men jeg ville ikke. Jeg er 40 og hun 38 så skaffe en til nå blir bare slit. Min eldste er 8 og veldig enkel å ha med å gjøre. Og siden dere har 2 som er litt eldre så er det mye tid for en til som kommer. Han/hun kan få mye kjærlighet og oppmerksomhet. Alt kommer an på hva dere tenker dere vil i framtiden. Jeg vil ungene skal vokse litt opp så vi kan reise rundt. Vanskelig med små barn.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Vi har tre med 8 år mellom eldste og yngste. De to har et helt spesielt bånd, men synes nå likevel det er litt vrient å få til aktiviteter som alle liker og kan delta på. Vi må dele oss veldig ofte. Men har ikke angret på nr 3, hun har virkelig vært en gave altså ❤️ Anonymkode: a3922...343 3 1
Brunello Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Reising er mye vanskeligere med 3 barn. Det holder plutselig ikke med 1 hotellrom, 1 taxi, det er ikke plass. Det er klart mye dyrere og man får mindre tid og plass. Og man er sliten og må prioritere mye. De andre barna får kanskje litt mindre oppmerksomhet. Men hvis man ønsker seg et til barn er det jo oftest verdt det. Anonymkode: 103be...164 Reising er ikke vanskelig med tre barn. Det blir dyrere, og det er litt mindre å velge i, men det er langt fra vanskelig. 1 1
Brunello Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Veldig urettferdig for barnet å voksne opp men såpass gamle foreldre bare fordi dere synes det ville vært "veldig koselig". Er det mulig å bli så egoistisk? Anonymkode: f43f2...dce Foreldrene blir 3-4 år eldre en gjennomsnittet for yngste søsken, men det er samtidig mange foreldre på den alderen. Tull det du skriver. 15 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 Jeg er helt alene med 3 barn, og det går helt fint. Når det er sagt, tenker jeg mer på aldersforskjell mellom barna. Det er kanskje koselig for dere foreldre, men tenker dere på at yngste i praksis blir enebarn? Anonymkode: 4c5ec...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 «Man vet hva man har, men ikke hva man får». Noen i familien som hadde to rolige barn i 10-12 års alderen fikk plutselig lyst på en attpåklatt etter fylte 40. Barnet var friskt og velskapt, men er stikk motsatt av sine søsken, spinnvill og egenrådig. Familiedynamikken er plutselig skakkjørt og foreldrene er slitne. Anonymkode: 194ee...156 5 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #14 Skrevet 25. juli 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig urettferdig for barnet å voksne opp men såpass gamle foreldre bare fordi dere synes det ville vært "veldig koselig". Er det mulig å bli så egoistisk? Anonymkode: f43f2...dce Makan til dritt kommentar du skrev. Mine foreldre var på den alderen da de fikk meg. Skjerp deg. Anonymkode: ea5b4...576 12 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #15 Skrevet 25. juli 2023 Har 3, men her er det omvendt, eldste er 8 og 10 år eldre enn de to yngste. Er trangt i bilen om dagen. Men ellers veldig fornøyd:) Anonymkode: 53ec6...18c
Brunello Skrevet 25. juli 2023 #16 Skrevet 25. juli 2023 Angrer ikke, men man må vite at det blir mye dyrere enn å ha to barn. Veldig mye er ikke tilpasset fem. Ferier blir for oss veldig mye dyrere enn om vi hadde vært fire. Og man må gjerne ha litt større bil enn man hadde klart seg med som 4. Og det er komplett umulig for to voksne å være tre steder samtidig. Dere går antakelig vis klar av det meste der, siden eldstemann er mer eller mindre ferdig med fritidsaktiviteter som krever oppfølging når yngste begynner med det. 2
Brunello Skrevet 25. juli 2023 #17 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er helt alene med 3 barn, og det går helt fint. Når det er sagt, tenker jeg mer på aldersforskjell mellom barna. Det er kanskje koselig for dere foreldre, men tenker dere på at yngste i praksis blir enebarn? Anonymkode: 4c5ec...e8a Jeg synes dette er mye bedre enn halvsøsken. Noe svært mange har. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #18 Skrevet 25. juli 2023 Jeg er attpåklatt,med eldre søsken. Følte bestandig på utenforskap på barneskolen. Anonymkode: dc046...86d 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #19 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Veldig urettferdig for barnet å voksne opp men såpass gamle foreldre bare fordi dere synes det ville vært "veldig koselig". Er det mulig å bli så egoistisk? Anonymkode: f43f2...dce 40 år er da ikke gammelt i dag, avleggs holdning. TS, hvis dere er ved god helse og har barn som ikke har spesielle behov/trenger ekstra oppfølging, og virkelig ønsker et barn nr 3, så go for it. Personlig hadde jeg ikke orket 3 barn, og ville heller gledet meg til 50 åra når man kan få tilbake livet sitt etter å ha oppfostret to stk. Men det er meg, for andre er barn "livet" og vil ha så mange som mulig. Anonymkode: 8cee2...daf 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #20 Skrevet 25. juli 2023 Hadde aldri fått nr 2 når de to andre er så store og en selv så gammel. Let it go. Anonymkode: 41602...bc8 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå