AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Jeg har spørsmål vedrørende kjøp av aksjer/fond og skatt. Jeg får årlig utdelt aksjer fra jobb og har derfor etablert meg et AS som disse skal plasseres i. Jeg har derfor allerede et AS. Videre planlegger jeg å spare i andre aksjer og fond (har en sparemål på 2 mill på en 5 års periode). Jeg har allerede en ASK konto på selskapet mitt, så jeg tenkte det var mest fordelaktig å plassere det der. Men i fremtiden dersom jeg ønsker å ta ut penger, hvordan fungerer det i praksis? Må jeg skatte av pengene jeg allerede har skutt inn på ny? For man må vel ta ut pengene i form av lønn eller utbytte? Jeg forstår jeg må skatte av eventuelt gevinst, men her tenker jeg på beløpet som betales inn og eventuelt skal ut igjen i fremtiden? Er det bedre å etablere en privat ASK konto? Jeg tenkte jeg skulle høre med en regnskapsfører, men kanskje noen kloke hoder her inne som vet hva som er lurt? Anonymkode: 9f6eb...487
Mannisinbestealder Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Hvis aksjene fra arbeidsgiver ikke er børsnoterte så kan de ikke plasseres på ASK. Jeg vil tro at du har VPS konto og ikke ASK på ditt firma. ASK er for privatpersoner og da får man de fleste fordelene som et investeringsselskap.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Mannisinbestealder skrev (1 minutt siden): Hvis aksjene fra arbeidsgiver ikke er børsnoterte så kan de ikke plasseres på ASK. Jeg vil tro at du har VPS konto og ikke ASK på ditt firma. ASK er for privatpersoner og da får man de fleste fordelene som et investeringsselskap. Jeg som blander begreper, det er en VPS konto i selskapet jeg eier, og aksjene jeg får tildelt er i et børsnotert selskap. Har du noen formening om hvor det er mest lurt å spare på andre børsnoterte aksjer og eventuelt fondsparing? VPS eller ASK? Målsetningen er at det på lenger sikt når jeg har fått spart en del er at det skal bli en biinntekt. Men på dette området, med hensyn til skatter, fradrag osv. er jeg temmelig newbie. Anonymkode: 9f6eb...487
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Hvis det er penger du har tjent som privatperson så putter du de jo ikke inn i firmaet.. da sparer du de selvfølgelig på din egne private Ask konto. Er det inntekt as’et ditt har i inntekt sparer du det på firmaets vps. Har du et as må du jo skjønne at det er en egen juridisk enhet og at du må skille den og din privatøkonomi.. Anonymkode: 411c0...877 1
Mannisinbestealder Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Det er tilnærmet lik effekt av å sette inn et beløp på ASK eller å øke aksjekapitalen i eget selskap. I begge tilfeller kan man tilbakebetale innskuddet uten skatteeffekt. I et AS blir det da I form av nedsettelse av aksjekapital. Fordelen med ASK er at det er mye enklere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå