AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Vi er tre jenter i starten av 20 årene som tenker på å leie leilighet sammen. Vi har ikke så god råd noen av oss så vi vurderer nå faktisk en to-roms vi har fått tilbud om, fordi stuen er stor nok til å dele den av til to ekstra "soverom" sånn at vi får hvert vårt rom i det minste. Vi skjønner det vil bli tett og trangt, lite bad og kun en liten krok som felles kjøkken. Men er det noen som har erfaring der det har fungert godt til tross? Anonymkode: 20ceb...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Jeg bodde med to venninner og kjæresten til en av dem i to år. Det var mindre enn 40 kvm og et av "soverommene" (seng i mellomgang uten dør) lå mellom badet og kjøkkenet. Ikke mye privatliv, altså. Fellesarealet vårt var kjøkkenet, hvor alle fire så vidt fikk plass! Jeg likte det. Går nok bra dersom alle er forståelsesfulle og ikke pripne. Anonymkode: fb848...c5a 3
Tvist Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Bare prøv. Men ikke bind dere til en lang leiekontrakt der dere ikke kan si opp før ett år eller lignende, i tillfelle det ikke funker. 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bodde med to venninner og kjæresten til en av dem i to år. Det var mindre enn 40 kvm og et av "soverommene" (seng i mellomgang uten dør) lå mellom badet og kjøkkenet. Ikke mye privatliv, altså. Fellesarealet vårt var kjøkkenet, hvor alle fire så vidt fikk plass! Jeg likte det. Går nok bra dersom alle er forståelsesfulle og ikke pripne. Anonymkode: fb848...c5a Så godt å høre Anonymkode: 20ceb...2a5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 2 hours ago, Tvist said: Bare prøv. Men ikke bind dere til en lang leiekontrakt der dere ikke kan si opp før ett år eller lignende, i tillfelle det ikke funker. Ja det var lurt Anonymkode: 20ceb...2a5
Grüner Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 To går fint, men tre blir trangt på bare 42 kvm 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Som studenter er dere vel kanskje ikke så mye hjemme heller? Med forelesninger, kollokvier, lesesal, jobb, trening, studentkro. Jeg var i hvert fall ofte bare på hybelen og sov Bli enige om husregler! Ikke inviter noen på besøk f.eks. Eller kun om dere 3 arrangerer noe sammen. Ingen kjærester/overnatting. Kanskje avtal alenetid hjemme et par timer for hver, i uka? Anonymkode: 75a85...017 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Tror dette er litt avhengig av hvordan dere er som mennesker. Jeg for min del er ganske avhengig av et eget soverom, jeg behøver å trekke meg tilbake i fred og ro. Min egen private sone. Anonymkode: d3b8a...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Jeg og samboer bodde på 47 kvadrat. Vi holdte på å gå på veggen. Tre venner på 42 kvadrat? Hadde heller kjøpt et telt og bo alene. Anonymkode: 9fad3...e0b 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Jeg hadde aldri klart det. Jeg elsker være sosial og med venner, trivdes godt med kollektiv også. Men jeg vil ha det stille når jeg sover, og jeg må ha mulighet til å ha noe privatliv. I tillegg så var noe av sjarmen med kollektiv felles middager og vors. Du sier dere har fått tilbud om den, har dere da fått tillatelse til å sette opp ekstra vegg? Og hvordan er varmtvannstank der? Hvor skal dere lese/studere når det er trangt på lesesalene eller dere må sitte natta igjennom med oppgaver? Anonymkode: 0f0a9...e96 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 Dette kan det bli flere som må gjøre fremover, med de husleiene vi ser nå. Anonymkode: 9bd38...de1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri klart det. Jeg elsker være sosial og med venner, trivdes godt med kollektiv også. Men jeg vil ha det stille når jeg sover, og jeg må ha mulighet til å ha noe privatliv. I tillegg så var noe av sjarmen med kollektiv felles middager og vors. Du sier dere har fått tilbud om den, har dere da fått tillatelse til å sette opp ekstra vegg? Og hvordan er varmtvannstank der? Hvor skal dere lese/studere når det er trangt på lesesalene eller dere må sitte natta igjennom med oppgaver? Anonymkode: 0f0a9...e96 Har fått tillatelse til det ja. Blir bare enkle skyvedører så lyd går gjennom, og må være nøye med husregler ja, stille når de andre skal sove. Varmtvannstank har ikke tenkt på enda, må nok bare løpe gjennom dusjen. Anonymkode: 20ceb...2a5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Som studenter er dere vel kanskje ikke så mye hjemme heller? Med forelesninger, kollokvier, lesesal, jobb, trening, studentkro. Jeg var i hvert fall ofte bare på hybelen og sov Bli enige om husregler! Ikke inviter noen på besøk f.eks. Eller kun om dere 3 arrangerer noe sammen. Ingen kjærester/overnatting. Kanskje avtal alenetid hjemme et par timer for hver, i uka? Anonymkode: 75a85...017 Ja det blir mye studier og jobbing og det vi tenker kan muliggjøre bosituasjonen. Anonymkode: 20ceb...2a5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #14 Skrevet 25. juli 2023 Jeg bor alene på 70kvm og vil ha større. Anonymkode: 6b658...d72
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #15 Skrevet 25. juli 2023 Jeg bodde i kollektiv med venninner i nøyaktig 6 måneder, før vi rømte til hver vår enmannshybel. I senere tid har jeg bodd på 35 m2 med mann, hund og nyfødt baby i 8 måneder. Vi måtte til slutt gi hunden til svigerinnen min. Min erfaring er at å bo så tett går greit så lenge man har en dato det tar slutt i sikte. Men å bo så tett sammen med venninner på ubestemt tid - i min vennegjeng ble vi enige om at det går helt til den første får kjæreste. Da ligger man med headset på får å ikke høre venninnen din bli pult, mens man prøver å ignorere vibrasjonene i lettveggen som er satt opp i stua for å gi dere hvert sitt "soverom". La oss kalle det hva det er; et rom med litt kryssfinér i midten. Jeg hadde aldri gjort det. Det kommer til å gå utover både helsen og vennskapene. Anonymkode: 7e322...9bf
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #16 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har fått tillatelse til det ja. Blir bare enkle skyvedører så lyd går gjennom, og må være nøye med husregler ja, stille når de andre skal sove. Varmtvannstank har ikke tenkt på enda, må nok bare løpe gjennom dusjen. Anonymkode: 20ceb...2a5 Enkle skyvedører? Jeg sitter nå på TV-stuen og hører mannen min taste på pcen inne på kontoret sitt. Hvordan i alle dager skal det gå? De som deler det rommet - for ja, det blir å dele rom - kan jo ikke gjøre annet på rommet sitt enn å puste. Kan jo ikke ha på lyset når man vil engang, for slike dører er ikke helt tette. Hjelp, jeg fikk klaus av tanken... Tenk å skulle ha eksamen dagen etterpå, mens venninnen febrilsk hakker ferdig en innlevering på Macen. Dere får kjøpe ørepropper og noise cancelling hodetelefoner. Og så får du håpe at du får soverommet. Anonymkode: 7e322...9bf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Enkle skyvedører? Jeg sitter nå på TV-stuen og hører mannen min taste på pcen inne på kontoret sitt. Hvordan i alle dager skal det gå? De som deler det rommet - for ja, det blir å dele rom - kan jo ikke gjøre annet på rommet sitt enn å puste. Kan jo ikke ha på lyset når man vil engang, for slike dører er ikke helt tette. Hjelp, jeg fikk klaus av tanken... Tenk å skulle ha eksamen dagen etterpå, mens venninnen febrilsk hakker ferdig en innlevering på Macen. Dere får kjøpe ørepropper og noise cancelling hodetelefoner. Og så får du håpe at du får soverommet. Anonymkode: 7e322...9bf Ja du sier noe der. Vi er på en måte innstilt på at det skal gå, men det er så vanskelig å forestille seg noe man ikke har prøvd enda Anonymkode: 20ceb...2a5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 Jeg hadde aldri flyttet med gode venner, det kan bli kroken på døra for vennskapet hvis det oppstår uenigheter. Jeg hadde heller aldri bodd 3 stykker på så liten plass, jeg er helt avhengig av å kunne få alene tid, men der er vi alle forskjellige. Anonymkode: 7ca1e...4b7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 Tenker det som en stor fordel at vi får i alle fall hver sine "rom". Om ikke lydtette, så i allefall rom hvor en kan være alene og trekke seg tilbake på Anonymkode: 20ceb...2a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå