Gå til innhold

40.000 kr for speiderleir! Hvordan i all verden har folk råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen er i dag sendt til Sør Korea på speiderleir. Det er visstnok en gigantisk leir for 40.000 mennesker fra hele verden. 

Men prisen er 40.000 + cirka 10.000 i utstyr og vaksiner. Jeg blir helt slått i bakken av sånne priser. Hvordan i all verden har folk råd til sånne ting? 

Anonymkode: a934d...f4e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man sparer. Bruker mindre penger på tull og tøys. Feriepenger. 

Anonymkode: 7f89b...fa6

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke alle som reiser på slike leirer. Det er vel heller ikke hvert år det arrangeres.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En lav pris for å bli kvitt ungen et par uker.

Anonymkode: e01bb...c34

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette var egentlig relativt billig for å reise til sør korea. Det er generelt dyrt der og videre er flybilletter dit dyrt. Er ofte i sør korea ifbm jobb. 

Når det er sagt så kommer vel ikke en leir til sør korea brått på, så man har spart en periode. Jeg sparer 15.-20.000 hver måned, så hadde ikke vært noe problem å sende ungen ditt (rent økonomisk). 

Anonymkode: 2786f...827

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det beste med speideren er at de fra dag 1 vektla å gjøre barna selvstendige. Åtteåringen måtte pakke egen sekk til tur. Trettenåringen fikk ansvar for en patrulje. Og på den siste «leiren» klarte de da å finansiere hele greia selv, ved hjelp av jobbing. En av de eldste administrerte det, ingen foreldrehjelp.

Anonymkode: 2ddf3...162

• Liker 29
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt barn reiser imorgen, men forbredelsene har pågått lenge. Leiren ble et mål for 9 år siden. Søknaden ble sendt for 1.5 år siden, og plassen har vært hans fra våren 2022. Så betalingen har blitt gjort i mange små bulker.

Dette er en kjempeopplevelse vi ikke var i tvil om at vi måtte få til, hadde gledlig droppet vår egen ferie for at han skulle få reise. Tenk 420 000 speidere fra hele verden samlet på en 12 dager lang leir i Sør-Korea, og flere dager med opplevelser i Seoul før og etter. Det er minner for livet de ikke kan få på andre måter.

Anonymkode: ed3fd...92a

Høres ut som en fantastisk opplevelse🤩🤩

Anonymkode: 26bec...4f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er verdensjamboreen han skal på? 

Anonymkode: 2d26e...399

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en fantastisk opplevelse🤩🤩

Anonymkode: 26bec...4f4

Det er det utvilsomt.

For ikke bare skal de ha det gøy, men de får lære om Koreansk kultur og teknologi på den ene siden, men også at ikke alle har det like fritt som dem ved å besøke grensa til Nord og se realiteten der.

Ang. prisen så er den lagt opp til at selv fattige land skal kunne dra. Så regningen blir fordelt ut ifra landets økonomi. Dvs. noen betaler mer for å sponse de fattigere en drl på veien.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Høres fantastisk ut! 
Så mye mer enn idrett i livet! 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var speider jobbet vi en del dugnad for å få råd til slike turer. Så foreldrebetalingen ble ikke alltid så ille. 

Det er som en sier over her ulik pris ut fra hvilket land man kommer fra, nordmenn betaler mer enn kenyanere f.eks

Anonymkode: 5ea35...e57

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var da ikke så dyrt. 

Anonymkode: 1961a...809

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt barn reiser imorgen, men forbredelsene har pågått lenge. Leiren ble et mål for 9 år siden. Søknaden ble sendt for 1.5 år siden, og plassen har vært hans fra våren 2022. Så betalingen har blitt gjort i mange små bulker.

Dette er en kjempeopplevelse vi ikke var i tvil om at vi måtte få til, hadde gledlig droppet vår egen ferie for at han skulle få reise. Tenk 420 000 speidere fra hele verden samlet på en 12 dager lang leir i Sør-Korea, og flere dager med opplevelser i Seoul før og etter. Det er minner for livet de ikke kan få på andre måter.

Dette. Jeg kjenner noen som akkurat har sendt barnet sitt av gårde til samme leir.

Turer som dette er ikke noe som blir bestemt på høsten og gjennomført sommeren etter. Det har blitt jobbet, spart og innhentet sponsing til denne turen i mange år, nettopp for at dette skulle bli en opplevelse som ikke var forbeholdt barna som var så heldige å ha rike foreldre. 

Anonymkode: 468db...39c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og fult mulig for meg som eneforsørger med jobb i helsevesne. Slike ting kommer ikke brått på og ungdomen jobber også for å få dette til. Og ja har både hus og bil og flere å forsørge på lønningen min. En fantastisk opplevelse, absolutt verd å innvistere i ungdomen, her er det leirer og utveksling i 4H for 4 ungdomer.  

Anonymkode: fce74...011

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres fantastisk ut! 
Så mye mer enn idrett i livet! 

For et tullete svar

Anonymkode: 50fab...449

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da ikke så dyrt. 

Anonymkode: 1961a...809

For en person? 🙄

Anonymkode: 50fab...449

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jambore, altså hvert fjerde år, og noe som planlegges lenge. Speiderne jobber dugnader og andre ting som gjør at det ikke blir like mye å betale. Min hadde såååå lyst, men var 4 mnd for ung til å dra 😏

Anonymkode: 964cf...cec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jambore, altså hvert fjerde år, og noe som planlegges lenge. Speiderne jobber dugnader og andre ting som gjør at det ikke blir like mye å betale. Min hadde såååå lyst, men var 4 mnd for ung til å dra 😏

Anonymkode: 964cf...cec

Den er kjedelig, men har sjansen igjen om 4 år. Da er det i Polen, blir nok spennende det også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk driter visst fortsatt penger, ja.

Anonymkode: 42217...5b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...