Gå til innhold

Noen som har degenerativ ruptur i menisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i snart 2 mnd slitt med smerter i kneet, alt fra lette smerter til så mye at jeg nesten ikke klarer å gå, og at jeg ikke klarer å bøye kneet. Har hatt mye knekkelyder i kneet før dette. Fikk svar på MR og at det var degenerative forandringer, altså aldersforandringer. Er ikke 40 år enda. Har gjort øvelser fra fysio i over en med uten noe forbedring enda. Er det noen andre som har klart å trene vekk slike smerter/trene opp musklene rundt slik at smertene blir mindre? Jeg er helt avhengig av fysisk aktivitet pga min psykiske helse, og med disse smertene klarer jeg ikke engang å gå tur. Noen få ganger i løpet av dagene kjenner jeg veldig lite, men det er ikke noen sammenheng i når det er vondt og ikke vondt. Legen sa det ikke var noe å gjøre, men skulle henvise til ortoped. Må jeg leve med dette og ikke klarer å bevege meg normalt eller trene, kommer psyken min som allerede er dårlig til å virkelig falle..

Anonymkode: 8c6a7...ddf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ruptur i indre menisk, og muligens morton nevrom i fotblad. Som deg er jeg avhengig av aktivitet rent mentalt, men også for å holde ryggsmerter i sjakk. Kan dessverre ikke sykle eller svømme pga andre tilstander. Har tatt kontakt med privat ortoped da jeg blir avvist i det off.helsevesent. Skal prøve å trene den svake muskulaturen sterkere.

Anonymkode: 39a3d...97e

AnonymBruker
Skrevet

To måneder er veldig lite. Du kan ennå få mye bedring i månedene fremover om du forsetter å gjøre øvelser.

Anonymkode: 36e52...f81

AnonymBruker
Skrevet

Så kjedelig :(

Vet ikke om det hjelper noe overhodet, men vi er flere i samme båt med kjedelig kneskade.

Humpet rundt på krykker i et halvt år etter å fått kneskålen ut av ledd. Er fremdeles svært stiv i kneet og kan ikke gå normalt. Har tatt to MR der de ikke funner noen tydelig årsak til det, men nå er det endelig bestemt at jeg skal ha kikkhullsundersøkelse. Nå sitter jeg bare å venter på få tildelt time, gudene må vite når det blir, snart 3 uker siden det ble bestemt, fortsatt ingen dato i sikte.

Har litt inntrykk av det det er svært lange ventetider på sykehusene om dagen, og spesielt på ortopedisk avdeling. Nå skal jeg ikke klage siden jeg ikke sitter med et smertefullt brudd som må opereres, men svært tøft mentalt likevel med denne ventinga. Og det at det i hele tatt måtte gå et halvt år med null forbedring før at jo, ja, dette er jo ikke normalt... 

Anonymkode: 728f9...a4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så kjedelig :(

Vet ikke om det hjelper noe overhodet, men vi er flere i samme båt med kjedelig kneskade.

Humpet rundt på krykker i et halvt år etter å fått kneskålen ut av ledd. Er fremdeles svært stiv i kneet og kan ikke gå normalt. Har tatt to MR der de ikke funner noen tydelig årsak til det, men nå er det endelig bestemt at jeg skal ha kikkhullsundersøkelse. Nå sitter jeg bare å venter på få tildelt time, gudene må vite når det blir, snart 3 uker siden det ble bestemt, fortsatt ingen dato i sikte.

Har litt inntrykk av det det er svært lange ventetider på sykehusene om dagen, og spesielt på ortopedisk avdeling. Nå skal jeg ikke klage siden jeg ikke sitter med et smertefullt brudd som må opereres, men svært tøft mentalt likevel med denne ventinga. Og det at det i hele tatt måtte gå et halvt år med null forbedring før at jo, ja, dette er jo ikke normalt... 

Anonymkode: 728f9...a4c

Jeg orker ikke å vente i månedsvis i det offentlige, så skal gå privat. Kan heldigvis sykle, og noen ganger i løpet av dagfn er det ikke vondt å gå. Har så lyst å gå fjelltur. Men det er vel ikke lurt. 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med meniskruptur i over et halvt år nå. Gått til fysioterapeut og fått tilpassede styrkeøvelser som jeg har gjort jevnt og trutt. Dritkjedelige så klart, men det har ført til bedring i så stor grad at jeg så smått er tilbake til å kunne jogge noen korte turer. Det er bare å ta tiden til hjelp, og to mnd er ingenting. 

Anonymkode: 3e6c2...c9a

AnonymBruker
Skrevet

2 måneder er altfor kort tid til og se eventuelle forbedring. Jeg måtte trene i 6 måneder for og se om det hjalp, og det gjorde det ikke. De er visst litt mer restrektive med menisk operasjon har jeg forstått det.  Jeg fikk MR og da fant de gåen menisk + aldersforandringer. MEN alt viste ikke på MR for da jeg endelig fikk operasjon fant de og at noe brusk er borte og andre skader de ikke fant på bildet. Ortopeden sa til meg at det er ingen garanti for at operasjon fungerer. Vel jeg valgte allikevel og gjøre det. I etterkant angra jeg pga store smerter. Startet med opptrening og det tok ca 6 måneder før jeg var smertefri, så hvis du får operasjon hver forberedt at det er ikke en kvikk fiks og vipps så er du god. Du må trene for og bygge opp sener og muskler rundt kneet.  Men det er jo greit du får komme til ortoped og høre hva de anbefaler. Som sagt ingen garanti for at du blir 100% igjen. 

Anonymkode: 75708...f73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2 måneder er altfor kort tid til og se eventuelle forbedring. Jeg måtte trene i 6 måneder for og se om det hjalp, og det gjorde det ikke. De er visst litt mer restrektive med menisk operasjon har jeg forstått det.  Jeg fikk MR og da fant de gåen menisk + aldersforandringer. MEN alt viste ikke på MR for da jeg endelig fikk operasjon fant de og at noe brusk er borte og andre skader de ikke fant på bildet. Ortopeden sa til meg at det er ingen garanti for at operasjon fungerer. Vel jeg valgte allikevel og gjøre det. I etterkant angra jeg pga store smerter. Startet med opptrening og det tok ca 6 måneder før jeg var smertefri, så hvis du får operasjon hver forberedt at det er ikke en kvikk fiks og vipps så er du god. Du må trene for og bygge opp sener og muskler rundt kneet.  Men det er jo greit du får komme til ortoped og høre hva de anbefaler. Som sagt ingen garanti for at du blir 100% igjen. 

Siden det av og til er veldig vondt å belaste foten, eller veldig vondt å bøye kneet i det hele tatt, har jeg hørt det kan være løse biter som ligger i leddet. Noen ganger i løpet av dagen kjenner jeg ingenting eller veldig lite. Har en skjev stortå på denne foten, og litt overpronasjon. Bruker såler, og legen sier at jeg ikke bør operere tåa siden den ikke er vond hele tiden. Kan jo være at alt henger sammen.. Man får vel ikke kikhullsundersøkelse uten operasjon? Må bare håpe på at øvelser og trening kan hjelp etterhvert. Er veldig redd for at dette skal gå ut over det andre kneet også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden det av og til er veldig vondt å belaste foten, eller veldig vondt å bøye kneet i det hele tatt, har jeg hørt det kan være løse biter som ligger i leddet. Noen ganger i løpet av dagen kjenner jeg ingenting eller veldig lite. Har en skjev stortå på denne foten, og litt overpronasjon. Bruker såler, og legen sier at jeg ikke bør operere tåa siden den ikke er vond hele tiden. Kan jo være at alt henger sammen.. Man får vel ikke kikhullsundersøkelse uten operasjon? Må bare håpe på at øvelser og trening kan hjelp etterhvert. Er veldig redd for at dette skal gå ut over det andre kneet også.

Hos meg var det løse biter. Hadde og problem med og bøye kneet, å gå i trapper spesielt nedover var et mareritt. Men operasjonen foregikk med kikkhullsundersøkelse det er det mest skånsome måten og gjøre det på. Jeg begynte å få feilbelastning da jeg ikke kunne stå normalt på foten. Men det har gått seg til etter operasjonen og da smertene ble bedre. 

En ting er hva legen din sier kontra ortoped som er spesialist. De vil nok sjekke nøye hos deg og finne det som kan gagne deg best. Min kirurg sa det er 50% sjans for forbedring men i etterkant av en operasjon er det opp til deg og trene å få hjelp av fysio hva som fungerer for deg. Jeg brukte ikke krykker etter operasjonen. 

Hvis kneet låser seg så skal du ikke vente med og oppsøke lege. 

Skrevet (endret)

Jeg har hatt meniskproblemer i begge knærne. Det ene er meniskoperert to ganger. For noen år siden kom smertene tilbake igjen. På det verste holdt det meg våken om natten. Jeg, som var vant til å løpe mye, ble inaktiv og gikk opp ganske mye i vekt. Fikk beskjed fra legen om at det ikke ble flere operasjoner. I stedet måtte jeg trene knærne.

Jeg begynte å gå i terrenget, spesielt i bratte motbakker (forsiktig nedover), og å sykle. Spesielt sykling virket veldig positivt. I dag har jeg nesten ingen merkbare meniskproblemer. Det hjelper selvfølgelig også at jeg har slanket av meg rundt 20 kilo . .

Endret av senior
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hos meg var det løse biter. Hadde og problem med og bøye kneet, å gå i trapper spesielt nedover var et mareritt. Men operasjonen foregikk med kikkhullsundersøkelse det er det mest skånsome måten og gjøre det på. Jeg begynte å få feilbelastning da jeg ikke kunne stå normalt på foten. Men det har gått seg til etter operasjonen og da smertene ble bedre. 

En ting er hva legen din sier kontra ortoped som er spesialist. De vil nok sjekke nøye hos deg og finne det som kan gagne deg best. Min kirurg sa det er 50% sjans for forbedring men i etterkant av en operasjon er det opp til deg og trene å få hjelp av fysio hva som fungerer for deg. Jeg brukte ikke krykker etter operasjonen. 

Hvis kneet låser seg så skal du ikke vente med og oppsøke lege. 

Det er sikkert ikke ille nok hos meg for operasjon, men skulle gjerne visst om det lå noen løse biter inni der. Noen ganger er det vondt på innsiden av kneet når jeg trør med foten, andre ganger er det vondt når jeg skal løfte foren opp, som når jeg skal ta på sko. Det er da det er vanskelig å bøye kneet. Og noen ganger bare litt vondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...