Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og har født flere, merket dere om den ene babyen var større enn andre i magen?

Har veldig stort barn denne gangen og føler meg sykt tung i forhold til andre svangerskaper. Tungt å gå osv 

Anonymkode: 1b54f...6c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har veldig stort barn denne gangen og føler meg sykt tung i forhold til andre svangerskaper. Tungt å gå osv 

Ja!! Første barn var 3900g ved termin. Denne gang var symfysemålet like stort i uke 34 som ved første barn i uke 40.
De sendte meg på vekstkontroll og ga beskjed om at barnet var like stort som forrige og at jeg ikke skulle bekymre meg. Det rare var at jeg ikke hadde for mye fostervann å da måtte det jo være barnet som var stort😅 rart de ikke tenkte på det.. jeg selv tvilte sterkt på målingene og hadde på følelsen av at dette var et mye større barn, følte det allerede rundt uke 28. Alt var tungt + en heidundrende bekkenløsning.  Ut kom en klump på 5kg.. 

Anonymkode: c1076...07f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tilleggsinfo: morkaka veide 1500g!! Det er helt sykt. De sa den var på størrelse med tvillingmorkake. Den var nok av en slik størrelse siden barnet var stort og trengte mye næring. Uansett, dette svangerskapet var blytungt. 

Anonymkode: c1076...07f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jordmor merket det også godt da symfysemålet eksploderte fra helt på normalt til 90 persentilen på et par uker. Fordelen med stort barn (4.9 kg ved fødsel) var at han vel nødt til å slutte å snu seg rundt mye tidligere enn storesøster som veide en kilo mindre og først festet seg to dager før termin. De enorme bevegelsene i magen var ikke sååå digg mot slutten 😂

Anonymkode: bdc98...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg kjente forskjell på mine to babyer, men det var ikke så store forskjelleni vekt mellom dem heller kanskje. Men tror det var tyngst med første siden det var min første graviditet. Første veide 4,3 og andre veide 4,8. Det var grådig tungt med begge to hvertfall 😂

Anonymkode: a1642...27b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja! Jordmor merket det også godt da symfysemålet eksploderte fra helt på normalt til 90 persentilen på et par uker. Fordelen med stort barn (4.9 kg ved fødsel) var at han vel nødt til å slutte å snu seg rundt mye tidligere enn storesøster som veide en kilo mindre og først festet seg to dager før termin. De enorme bevegelsene i magen var ikke sååå digg mot slutten 😂

Anonymkode: bdc98...ed1

Hjelpes 😱 her ligger han på 4 kg i uke 36. Føler hodet langt ned i bekkenet og det gjør så vondt å gå 😂 men tror ikke hodet festet seg pga er flergangsfødende.  Mine andre har veid 3800 til termin 😩😩

AnonymBruker
Skrevet

Vekstestinering er bare tull. Begge modellene ne var estimert til 4 kg i uke 38, begge var 3,5 kg da de kom i uke 42. Og da jeg påpekte det sa de at estimeringen var +/- 1 kg. Altså 3-5 kg. Kunne gjettet det uten estimeringen.

Anonymkode: baa64...e5b

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Vekstestinering er bare tull. Begge modellene ne var estimert til 4 kg i uke 38, begge var 3,5 kg da de kom i uke 42. Og da jeg påpekte det sa de at estimeringen var +/- 1 kg. Altså 3-5 kg. Kunne gjettet det uten estimeringen.

Anonymkode: baa64...e5b

Er ikke det mer nøyaktig om hatt tett oppfølging med ultralyd fra uke 28 til 36 da?

AnonymBruker
Skrevet

Storebror var 4,5 kg, og lillesøster ville sannsynligvis blitt større om hun hadde fått lov. Lillesøster kjentes tyngre, og magen virket også større. Men det kan også være fordi musklene allerede var slappere, og fordi jeg den gangen hadde en storebror på utsiden.

Anonymkode: 406f6...507

AnonymBruker
Skrevet

Her har det blitt tyngre og tyngre for hvert svangerskap, men var nummer 2 som var størst. Ganske sikker på at det føltes tyngre fordi jeg hadde barn fra før å ta meg av. Bekkenløsningen ble værre og værre for hvert svangerskapet. Nummer 1 var enklest. Også lettest, men trur det handlet om at jeg ikke hadde andre å ta meg av. Sambo greide seg selv. Så da kunne jeg sove og hvile som jeg selv ønsket. Nummer 2 var tyngre. Med tidlig bekkenløsning som ikke lot seg behandle, og ble værre. Nummer 3 var bekkenløsningen enda værre. Men baby var noe mindre enn Nummer 2. Men begge to var over 4 kilo. Magen var størst med nummer 3. Det føltes også mye mer og sterkere bevegelser. Men jeg hadde også morkaka forann med de to første, 3. Gangen var den bak. Så det er nok også mye grunnen for merkbart mer bevegelser og følelsen av å være stor.

Anonymkode: e979d...9da

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20221214-133829_Messenger.thumb.jpg.5de78d6337e5bf47523a654fc3411cd7.jpg

Ja det merktes godt. Dette var med barn nr 2, hun ble født 2 uker før termin og veide 4400g. Der gikk veldig fort på slutten, så magen sprengte veeeldig. Hun hadde nok pushet 5kg ved termin. Ble estimert til 4200g ved termin, så "ingen fare" 🤪

Anonymkode: 1c817...2b1

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Screenshot_20221214-133829_Messenger.thumb.jpg.5de78d6337e5bf47523a654fc3411cd7.jpg

Ja det merktes godt. Dette var med barn nr 2, hun ble født 2 uker før termin og veide 4400g. Der gikk veldig fort på slutten, så magen sprengte veeeldig. Hun hadde nok pushet 5kg ved termin. Ble estimert til 4200g ved termin, så "ingen fare" 🤪

Hadde du uoppdaget diabetes?

AnonymBruker
Skrevet

Merket ikke forskjell. Nummer to var 3,1kg, nummer to var 4,3 kg. Begge født i uke 38+0. Jeg merket ingen forskjell i svangerskapet. Begge var planlagte keisersnitt, så det var naturlig nok ingen forskjell på fødsel heller. Jeg trodde mannen min rotet noe skikkelig da han sa at babyen veide 4,3kg. 🤣

Anonymkode: dc058...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Har født ett barn under gjennomsnittet, ett barn som var gjennomsnittlig og ett stort barn.

Det minste barnet var tøffest fødsel og da raknet jeg litt (2pyntesting).

Det største barnet var lettest fødsel og ingen tegn til rift eller noe.

min erfaring er at andre faktirer spiller mye mer inn. Hvir effektive riene er, hvor avslappet man er osv.

Anonymkode: bd028...222

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du uoppdaget diabetes?

Nei, tok glukosebelastningstest og langtidsblodsukker som var godt under verdiene. Langtidsblodukkeret var i helt nedre grenseland. Jeg gikk også ned i vekt under svangerskapet pga hyperemesis. Veide 5 kilo mindre etter fødsel enn utgangspunktet, så det er ingenting som tyder på det.

Pappaen veide 5200g ved fødsel, så kanskje genetisk? Vet ikke.

Nr 3 ble født 3 uker før termin og veide 3490g, så hun hadde høyst sannsynlig havnet på godt over 4000g til termin hun også. Men ikke like stor som søstra. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, tok glukosebelastningstest og langtidsblodsukker som var godt under verdiene. Langtidsblodukkeret var i helt nedre grenseland. Jeg gikk også ned i vekt under svangerskapet pga hyperemesis. Veide 5 kilo mindre etter fødsel enn utgangspunktet, så det er ingenting som tyder på det.

Pappaen veide 5200g ved fødsel, så kanskje genetisk? Vet ikke.

Nr 3 ble født 3 uker før termin og veide 3490g, så hun hadde høyst sannsynlig havnet på godt over 4000g til termin hun også. Men ikke like stor som søstra. 

Jøss. Jeg fikk diagnosen sv diabetes på slutten. I uke 36, hadde også fin langtidblossukker og veldig fin glukosebelstning i uke 25. Men legen sa at noen ganger blir ikke det oppdaget for det kan oppstå senere i svangerskapet derfor får noen store babyer. 

Jeg gikk ned 4 kg også i svangerskapet totalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jøss. Jeg fikk diagnosen sv diabetes på slutten. I uke 36, hadde også fin langtidblossukker og veldig fin glukosebelstning i uke 25. Men legen sa at noen ganger blir ikke det oppdaget for det kan oppstå senere i svangerskapet derfor får noen store babyer. 

Jeg gikk ned 4 kg også i svangerskapet totalt. 

Jordmor tok blodprøve i forbindelse med at hun henviste meg til vekstestimering, og det ble ihvertfall konkludert med at det ikke var det her 😊 Fikk ekstra oppfølging i siste svangerskap også pga det symfysemålet, men var fint denne gangen også 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...