Lionda Skrevet 3. november 2002 #1 Skrevet 3. november 2002 En liten historie fra siste tog hjem lørdag natt: Jeg sitter på toget, trøtt og sliten og gleder meg til å komme hjem. To mennesker kommer på toget med endel plastposer, setter seg, og plasserer posene på gulvet mellom meg og et tomt sete. Jeg sitter med bena krysset, så det gjør meg ingenting at posene står på gulvet. Etter en stund føler jeg for å bytte stilling på bena, men på grunn av posene på gulvet velger jeg å sette foten på kanten av setet rett overfor meg. Etter en liten stund begynner damen ved siden av meg å småkjefte for at jeg har satt benet for nærme en rose hun har stående i posen på gulvet, jeg svarer noe spydig at hvis det hadde vært plass på gulvet ville jeg kunnet ha bena der, noe hun absolutt ikke satte pris på at jeg sa. Hun var ganske full og begynte å krangle med meg, og jeg svarte henne ganske nedlatende noen ganger, hvorpå hun begynner å oppføre seg truende og skulle slå meg. Heldigvis oppdaget mannen hennes at de skulle av og fikk dratt henne med seg ut, men to sekunder senere kjenner jeg et smell mot vinduet jeg har lent hodet mitt mot, og snur meg og ser at det er damen som har slått mot vinduet. Jeg synes dette var en ganske ubehagelig opplevelse, og innrømmer ærlig at det første jeg tenkte på ikke var å ta foten ned fra setekanten. Rett etterpå kommer konduktøren og sier at han har fått telefon fra moren min om at jeg måtte ta foten ned fra setet. I en annen situasjon ville jeg sikkert syntes det var en morsom kommentar, men akkurat da syntes jeg ikke det, og prøvde å forklare ham at jeg nettopp hadde blitt truet og ikke var i humør til å bli snakket til på den nedlatende måten. Men han lot meg ikke engang snakke, han sa at han ikke brydde seg om hvorfor jeg hadde foten på setet, det kunne jeg gjøre hjemme. Jeg synes det er noe betenkelig at konduktørene på toget er mer opptatt av å gå rundt å sjekke om folk har føttene på gulvet eller ikke enn av å passe på at folk ikke blir slått ned. Jeg skjønner godt at konduktører ikke kan være overalt, og det gikk jo bra, men jeg synes han kunne utvise såpass med høflighet at han lot meg få snakke ut i stedet for å snakke til meg på den nedlatende måten bare fordi foten min var på setekanten. Er jeg en sær og vanskelig passasjer da? For ordens skyld vil jeg nevne at jeg er 27 år og ikke pleier å sitte med foten på setet...
Majken Skrevet 3. november 2002 #2 Skrevet 3. november 2002 For det første ville jeg tatt av meg skoa før jeg plasserte beina på setet, om det var hjemme på bussen eller toget. Konduktørene pleier å overse det hele da, så fremt at det er såpass med ledige sitteplasser at man kan okkupere to seter for seg selv. Men du skrev jo ikke om du hadde på deg skoa i setet eller ikke da så jeg kan jo egentlig uttale meg lite om det..... Men jeg syns den konduktøren kunne finne en hyggeligere måte å si det på. Greit nok at han sikkert får servert mye dritt gjennom dagen, men det er tross alt et service yrke han har valgt, og da skal man kunne holde seg i skinnet. Så nei jeg syns ikke du er noen sær passasjer. Behandler man kunder nedlatende, så får man nedlatende kunder tilbake. Det er min personlige erfaring......
RoadQueen Skrevet 3. november 2002 #3 Skrevet 3. november 2002 Hva er regelen i Kardemommeby? Du skal ikke plage andre du skal være snill og grei og for øvrig får du gjøre som du vil? Det er alltid minst to sider i en sak - men det synes som denne konduktøren kunne vært litt mer opptatt av sine passasjerers sikkerhet enn hvorvidt føttene var plassert på stolkanten.
Madison Skrevet 3. november 2002 #4 Skrevet 3. november 2002 Hvorfor fortalte du ikke hva som var skjedd? Du kunne gått ut i midtgangen og fortalt om denne damen, da ville han hjulpet deg. Passajerer som ikke oppfører seg eller truer andre blir bedt om å gå av hvis kond er oppmerksom på hva som skjer/har skjedd. (gjør det neste gang i hvertfall) At han sa i fra om beina på setet er ikke så rart.. Man gjør ikke sånt hjemme heller,ta av skoene så er det ikke så mange som sier noe på det. (som en annen sier,så lenge det ikke er få plasser) Folk klager over møkkete seter.. det er ikke så rart når man har skoa i setet.. At han sa det på en stygg måte kunne han ha spart seg. Men det er mye mulig at han har hatt en forferdelig dag.. Konduktører kan ha ganske mye dritt på en dag. Men et smil.. det koster ingen noe :D
Madison Skrevet 3. november 2002 #5 Skrevet 3. november 2002 Lørdag natt i tillegg.. Jeg har forståelse jeg altså. Men om du sa i fra og han ikke gjorde noe,da stiller det seg annerledes.
Lionda Skrevet 3. november 2002 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2002 Jeg prøvde jo å fortelle hva som hadde skjedd, etterpå, men han sa bare at han ikke var interessert i hvorfor jeg hadde foten på setet, jeg skulle bare ta den ned. Og så fort jeg hadde gjort det snudde han seg og gikk. Han var rett og slett utrolig uhøflig og ubehagelig. Man kan da ikke si til folk at man ikke er interessert i å høre at de nesten ble slått ned, fordi man er mer opptatt av at de skal ta ned foten fra setet!?!?!? :-? Grunnen til at jeg ikke sa noe til konduktøren da det skjedde var jo at hun ble dratt av toget av mannen sin. Jeg så ikke noen grunn til å hente konduktøren når hun var på vei av toget. Og som tidligere nevnt pleier jeg vanligvis ikke å sitte med foten på setet og vet også godt hvorfor man ikke gjør det.
Lionda Skrevet 3. november 2002 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2002 Og selv om det var lørdag natt var jeg verken full eller frekk mot ham. Jeg prøvde bare å fortelle ham noe, og da han ikke ville høre sa jeg ikke noe mer.
Gjest Duchess Skrevet 3. november 2002 #8 Skrevet 3. november 2002 Er vel mulig noe av forklaringen ligger i at konduktøren hører veldig mange historier om ditt og datt og folk som skal forklare seg i hytt og pine, spesielt i helger hvor folk ofte ikke helt har hodet med seg. så det kan vel hende han var noe prega av en slitsom natt ? han er i et serviceyrke så hyggeligere burde han ha vært, ja, men du kunne også ha bedt damen om å flytte litt på posene sine så du fikk plass til beina dine istedenfor å ha foten på setet.
Madison Skrevet 3. november 2002 #9 Skrevet 3. november 2002 Nei,nei mente ikke at du var full eller frekk. Men lørdag kveld er ikke den beste dagen,var det jeg mente. Er endel bråk og tull ofte. Du traff nok på "feil" konduktør. Det er synd, for å være høflig og imøtekommende er ikke bare jobben hans, det er vanlig folkeskikk. Håper neste tog-tur blir en bedre opplevelse :D
Lionda Skrevet 3. november 2002 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2002 , men du kunne også ha bedt damen om å flytte litt på posene sine så du fikk plass til beina dine istedenfor å ha foten på setet. Det vet jeg jo, men jeg valgte å ikke gjøre det fordi jeg ikke var i humør til å krangle med noen... det funka ikke helt som jeg hadde tenkt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå