Gå til innhold

Bekymret for fars alkoholmisbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå vært hjemme på sommerferie i 4 uker. Nesten ikke en dag har gått uten at min far har inntatt alkohol på kvelden, og han har ikke hatt ferie. 

Joda, det er normalt å nyte en øl på kvelden kanskje, men hver kveld? På helt vanlige hverdager? Og ikke er det snakk om en øl heller, men alt fra 1-2 flasker vin, noen ganger øl+++.

Vet ikke om det er noe jeg kan gjøre. Har tatt opp det tidligere men han bare småler det litt vekk, eller sier at det er jo sunt med et glass vin på kvelden!

Han jobber noenlunde normalt, men jeg ser på han at han er sliten. 

Anonymkode: 7d4ba...d79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be han dra til fastlegen, ta blodprøver der du også får se svarene. Blodprøver kan avsløre om han har over tid et skadelig overforbruk. Dette for at han kan få bevis på om du eller han har rett. 

Anonymkode: 61e86...37f

Skrevet

Du får bare si det som det er.

»Pappa, du er alkoholiker nå med det forbruket ditt. Du kan fornekte så mye du orker, eller du kan stoppe mens leken er halvgod».

Meld bekymring til fastlegen og si til ham at du har gjort det, gi telefonnummer til AA.

Mer får du ikke gjort. Han må innse og ønske endring selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Du får bare si det som det er.

»Pappa, du er alkoholiker nå med det forbruket ditt. Du kan fornekte så mye du orker, eller du kan stoppe mens leken er halvgod».

Meld bekymring til fastlegen og si til ham at du har gjort det, gi telefonnummer til AA.

Mer får du ikke gjort. Han må innse og ønske endring selv. 

Dette!  inntaket hans er ikke normalt , det er misbruk. Han vil kanskje greie å holde det gående i flere år på denne måten. Men det vil gå utover familie, livskvalitet, begynnende alkoholdemens, og til slutt greie ikke å gjøre jobben sin. 

Anonymkode: 32cb8...ee3

• Liker 1
Skrevet

Som barn av alkoholiker, er det ikke noe mer du kan gjøre enn å si fra.

vet ikke hvor gammel du er, men ville snakket med mamma om at du synes det er ubehagelig og lege om det. Barn (små som voksne) beskytter seg selv, og blir ofte den voksne i familien i slike situasjoner, og den rollen bør ingen barn ta ovenfor foreldre.

å være pårørende til slike situasjoner er veldig belastende, så ta vare på deg selv. Med det mener jeg at det ikke er din skyld, få hjelp hos familie eller andre organisasjoner (blå kors, barn av rus). Det er ingen skam, og ingen hemmelighet du må holde på.

Snakk med venner om det. Jeg husker enda venner jeg hadde i oppveksten som sa at de skjønte det ikke var helt normalt, men ikke var det var. Fordi jeg sa ingenting og skjulte alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Høres ut som en begynnende alkoholiker. Snakk med legen,helsesøstee eller bv (om du er under 18).

Hilsen barn av alkoholikere!

Anonymkode: 5d021...716

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 8.57):

Be han dra til fastlegen, ta blodprøver der du også får se svarene. Blodprøver kan avsløre om han har over tid et skadelig overforbruk. Dette for at han kan få bevis på om du eller han har rett. 

Anonymkode: 61e86...37f

Vil tro legen har taushetsplikt, hun har vel ingen rett til å se prøvesvar som gjelder noen andre enn seg selv.

Anonymkode: 4a664...353

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...