Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er nå 10 måneder og sover bra, så nå føles det som at livet er på vei tilbake.

Men jeg begynner å lure på om barnet hadde kolikk da hun var nyfødt uten at jeg skjønte det. Jeg fortalte det på helsestasjonen, men der insisterte de på at det ikke kunne være kolikk siden barnet la på seg som normalt og at jeg rapet henne etter amming. De mente at det var kveldsuro. 

Men senere har jeg lest at kolikkbarn også kan legge på seg som normalt.

Jeg husker bare brudd fra den første tiden, men jeg husker at hun kunne gråte plutselig og veldig høyt og lenge og at vi måtte vugge henne veldig veldig kraftig (mens vi holdt hodet godt fast) for å roe henne ned.
Og jeg husker at jeg var redd for å gå ut med henne i vogna, i tilfelle hun skulle begynne med gråtetokt.
Jeg husker at særlig på natten kunne hun ligge helt i ro og så plutselig sette i et skrik som ga meg en slags form for sjokk, så høyt var det.

Beklager langt innlegg, men ville bare høre om noen tror jeg hadde et kolikkbarn. Hadde vært godt å vite bare!

Anonymkode: d438a...c04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google er din venn: https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/kolikk/

"Gråtetoktene varer i minst 3 timer daglig i minimum 3 dager i uken, over en periode på minst tre uker. "

Barn med kolikk kan helt fint legge normalt på seg, og å rape er noe som kan hjelpe, men ikke nødvendigvis gjør det. 

Å plutselig begynne å gråte, har ikke noe med kolikk å gjøre, det er noe alle babyer gjør. Også plutselig i vognen. 

Det høres ikke nødvendigvis ut som kollikk, det du beskriver.

Men altså, kolikk er ikke en veldig nøyaktig "diagnose", og det er ikke noen grunn til at du egentlig trenger en diagnose heller?

Anonymkode: 95abb...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker: ikke bruk energi på hva det kunne være. Det gir deg ingenting. 

Anonymkode: 2aa6e...eaf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare min egen erfaring, men det er at du vet godt om du har et kolikk barn. Og strengt talt spiller det vel ingen rolle nå når det er på bedringens vei?

Anonymkode: cb42f...9c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker: ikke bruk energi på hva det kunne være. Det gir deg ingenting. 

Anonymkode: 2aa6e...eaf

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg bare min egen erfaring, men det er at du vet godt om du har et kolikk barn. Og strengt talt spiller det vel ingen rolle nå når det er på bedringens vei?

Anonymkode: cb42f...9c0

Jeg skjønner godt at TS har behov for å sette ord/"diagnose" på situasjonen. Ja, den første tiden er slitsom for alle, men har man en unge med kolikk eller andre plager er det ekstra tungt. Hvis man "vet" at det var kolikk kan man for sin egen del kanskje forstå den første tiden litt bedre og andre vil også har en viss forståelse av at du gikk igjennom en ekstra tøff tid.

Ts: Vanskelig å vite ut i fra det du beskriver, det handler i hovedsak om mye gråt over lengre tid og som oftest knyttet til magesmerter. Så må man ikke glemme at kveldsuro er vanlig og ikke nødvendigvis knyttet til kolikk. Vår sønn la på seg mye, men hadde også kolikk. Det ble faktisk verre av at han spiste hele tiden fordi han fikk mer magesmerter av å spise (viste seg å også være melkeallergi). Han roet seg nesten alltid når vi var hos lege eller helsestasjon, så i starten trodde de ikke helt på oss. Det var frustrerende å bli fortalt at alt var helt normalt, når vi opplevde at sønnen vår var mye mer plaget enn babyene vi hadde i omgangskretsen og han hadde uten tvil magesmerter. Det var definitivt godt å bli tatt på alvor til slutt.

Anonymkode: 7b6e7...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Kolikk er ingen sykdom, det betyr bare at babyen gråter mer enn 3 timer per dag.. Hva den gråter av vet man ikke alltid, ofte magevondt, men det kan jo også være noe allergi, uoppdaget sykdom, vondt andre steder i kroppen osv. 

Anonymkode: e8f56...077

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at kolikk betydde mageknip før jeg fikk barn og skjønte at det bare er et begrep for barn som gråter mye der man ikke har funnet ut hvorfor (men der grunnen gjerne kan være mageknip da, men det må ikke være det). Ser noen over har limt inn definisjonen på mengde gråt som betyr kolikk.

Min var litt som din at hun kunne gråte nesten utrøstelig noen ganger (men hjalp ofte å amme eller å bære på magen, altså "kolikkgrepet" som noen kaller det), jeg var og redd for å gå ut med vogn i starten tilfelle hun startet å hyle og hun kunne og plutselig begynne å hylskrike fra våken eller sovende tilstand. Men hun hadde ikke kolikk for hun gråt absolutt ikke så mye som kolikkbarn gjør og hun kunne som oftest trøstes eller roe seg med amming/bæring. Men hun slet litt med magen og luft i magen da.

Anonymkode: c4598...cce

AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre nevner, så er kolikk et visst antall timer med gråt per uke over et visst antall uker. Årsakene til kolikk er mange, f.eks melkeproteinallergi, refluks/stille refluks, umodent tarmsystem, låsninger, babyen trenger mye kroppskontakt osv.

Anonymkode: 02ec9...7e5

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i å ønske å vite. Mitt barn er 6 måneder og jeg husker første tiden som helt grusom. Jeg var ikke deprimert heller, men utslitt, og vi var 2 som bidro.

Mine foreldre skjønte ikke hvorfor vi dramatiserte og klagde og lurte bare på hvorfor vi ikke kom på besøk oftere etc.  Jeg følte meg som en pingle som ikke fikset livet som mamma. Ikke fikk jeg dratt på barseltreff, ingen babysang, ingen tur ut i det hele tatt. Jeg følte meg torturert og husker den intense skrikingen, bruk av white noise, bysseteknikker, kolikkgrep osv. Alt er bare et dårlig minne, sort hull og grunnen til at vi ikke vil ha flere barn.

Enten var det skrik og uro eller massiv gulp. Jeg hadde ikke trengt liggedelen til vognen, så lite ble den brukt. Husker også at jeg smalt igjen en dør i rent raseri selv fordi jeg var så sliten av skrikingen og generell misnøye døgnet rundt og at ingen ga meg noe hjelp. Vi testet å leve melkefritt, løftet hoddelen av sengen osv osv. 

Hver eneste kveld var et helvete og nettene var stønning og pressing.

Anonymkode: 7f340...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...