shakini Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 (endret) Jeg er i tredje trimester og har i den siste tiden våknet om natten med en følelse av panikk fordi jeg ikke klarer å puste igjennom nesen. Holdt en stund på med saltvann og skylling for å åpne opp, men det tar så lang tid at jeg som regel har våkna så mye at jeg ikke får sove igjen når jeg er ferdig med «behandlingen». Har kjøpt Otrivin, som fungerer utmerket, men det er jo grenser for hvor lenge man kan gå på det Ser at gravide rådes til å «sove med hodet høyt». Det hadde sikkert hjulpet, men jeg klarer ikke det om jeg ikke kan ligge på ryggen, og det skal man jo heller ikke.. Hva hjelper?? Endret 25. juli 2023 av shakini
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Skjønner ikke hvorfor folk er så redd for å bruke det.. ja du kan bli avhengig. Men det er ikke farlig å bruke det når du er gravid, hvis det er det du tenker på? Jeg brukte det hver dag i svangerskapet. Anonymkode: 0127d...b63
Apekatten Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Jeg har brukt otrivin nå i flere uker. Jeg er i 3.trimester. Jeg får ikke puste gjennom nesen uten otrivin. Mulig jeg blir avhengig, men det får jeg deale med senere.
Luffen Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Jeg ble tett i nesen tredje trimester, det eneste som funka var otrivin. var helt grusomt og var livredd jeg ble avhengig av nesespray. JM mente det ikke ville forsvinne før etter fødsel, noe som stemte. Ble heller ikke avhengig av nesesprayen
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Avhengighet av otrivin er en fysisk avhengighet. Siden nesen blir tett pga graviditet kommer den til å åpne seg mye mer etterpå, dermed er det ikke så vanskelig å slutte etter fødsel. Så bruk otrivin hver kveld til ungen er ute, uten å bekymre deg for avhengighet. For din egen sjelefred kan du prøve å bruke bare saltvann på dagtid, om du fremdeles er litt bekymret. Til fødeavdelingen bør du ta med saltvannspray, gjerne med aloevera. Sykehus har så tørr luft, så da er det godt å smøre nesen litt. Ta også med lipsyl, fuktighetskrem og håndkrem. Anonymkode: b0aee...734
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Var selv avhengig av nesespray gjennom mesteparten av svangerskapet. Var helt fin igjen i nese dagen etter fødsel. Anbefaler å prøve nesespray beregnet på barn, de inneholder mindre virkestoff, og er derfor mildere for slimhinnene. Anonymkode: 60dda...93d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 Pleier å avveksle litt med saltvannsnesespray med mentol. Ikke like effektivt, men noen dager fungerer det ganske greit, så prøver ofte det først. Anonymkode: 650e7...55e
shakini Skrevet 26. juli 2023 Forfatter #8 Skrevet 26. juli 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor folk er så redd for å bruke det.. ja du kan bli avhengig. Men det er ikke farlig å bruke det når du er gravid, hvis det er det du tenker på? Jeg brukte det hver dag i svangerskapet. Anonymkode: 0127d...b63 Jeg er redd for å bli avhengig, ja. Blir man ikke det kjempelett?
shakini Skrevet 26. juli 2023 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Var selv avhengig av nesespray gjennom mesteparten av svangerskapet. Var helt fin igjen i nese dagen etter fødsel. Anbefaler å prøve nesespray beregnet på barn, de inneholder mindre virkestoff, og er derfor mildere for slimhinnene. Anonymkode: 60dda...93d Takk! Det var et kjempetips
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 shakini skrev (På 26.7.2023 den 7.25): Jeg er redd for å bli avhengig, ja. Blir man ikke det kjempelett? Tja. Kanskje. Jeg har vært avhengig i 15 år. Er vell ikke det farligste å bli avhengig av tenker jeg da😅 heller det enn å vær tett! har sjekket meg hos øre-nese-hals og alt ser veldig bra ut 😂 Anonymkode: 0127d...b63
Anononyma Skrevet 27. juli 2023 #11 Skrevet 27. juli 2023 Legen sa til meg at jeg kunne bruke otrivin, også fikk vi heller håndtere evt avhengighet etter fødsel 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå