AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Mannen kom hjem fra avrusning for noen dager siden. Alkohol. Før han ble lagt inn hadde han timer av dagen der han var i høygir. Skulle gjøre mye rare ting han aldri ville gjort ellers som å stå å banke en fillerye, vaske, skrape i tre dager på rad, helt uten vett. Bare ett av mange rariteter. Måtte til slutt kaste hele greia fordi han ødela den. Kranglet, virket som fastlåste vrangforestillinger også. Ikke bisarre. Negative ting mot meg som er den eneste pårørende. Til tider ekstremt fiendtlig. Mange andre unormale ting som han gjorde, pratet ekstremt høyt, hadde 100 ganger mer energi men gjorde ikke noe vettugt. Bare surr og rot. Andre deler av dagen sov han rett ut som han skulle vært i koma. Til tider hadde han også tegn til paranoid. Det var alltid rettet mot meg og ingen andre. Nå har han vært til avrusning og han virker enda mer manisk. Stått opp 04 hver dag og laget sinnsykt bråk, stiv i blikket, slamring med ting, mister ting i gulvet, kaster igjen dører osv osv. Prater veldig høyt, har mange ideer, veldig irritabel, mener han ikke trenger å ta hensyn (normalt ville han blitt irritert av nabobarn som bråker rett før kl 07 eller at noen slamrer hardt med en søppelbøtte, men at han sjauer rundt med masse bråk 04 er helt ok mener han. Han sier han merker selv at han har mer gir enn tidligere, men ellers virker han ikke som han forstår hvor forstyrrende atferd han har. Han har også hatt tunge sove-perioder nå også hver dag. På avdelingen han var var det ingen psykiatriske sykepleiere. De hadde ikke fanget opp noe annet enn at de synes det gikk overraskende bra med abstinenser. Kan han drive skuespill for de over en uke? Jeg merket jo da han ikke var frisk mentalt. Ting han sa osv. En tidligere episode har han hatt tegn til alkoholutløst psykose. De har ikke avklart hva dette var og utredes videre hvis han klarer å være uten alkohol nå. Det sies de ikke kan skilles mellom alvorlig psykisk sykdom som schizofreni og feks rusutløste psykoser. Nå er han uten noe alkohol, så hva kan dette være? Anonymkode: f198a...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Vil bare legge til hvis det ikke kom frem som jeg synes er så merkelig, er at bare jeg ser dette. Avdelingen har ikke fanget noe opp. Legen har sett litt tidligere. En avdeling har også sett noe. Omgangskrets er langdistanse vennskap har sett mindre. De tror kanskje han bare er sånn. TS Anonymkode: f198a...2ea
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Fordi de ikke kjenner han slik du gjør. Du ser forandringen. Men kan hende det er alkoholslutt som gjør det. Har du snakka med de om at han er annerledes? Anonymkode: 9edb1...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Så trist å lese..💔 Jeg synes også det høres ut som et av de to siste alternativene, men Helse-Norge vil nok nesten alltid konkludere med at det er en rusutløst psykose slik at de i tilfelle bare skriver han ut gang på gang om han skulle bli lagt inn. Husk og pass på deg selv, ring politiet eller ambulanse om det blir for gale.. Da kjøres han til legevakten, evalueres og sendes til psykiatrisk avdeling for overvåkning og nye evalueringer. Kan jo være dere får mer hjelp enn jeg har erfart selv. Hvis han ikke har noe rushistorie med andre ting enn alkohol finnes det anti-psykotiske medisiner han kan settes på etter god evaluering. Etter de endret samtykkeloven er utfordringen bare litt større i forhold til at han må ville det selv.. Anonymkode: 5f8e2...128
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Fordi de ikke kjenner han slik du gjør. Du ser forandringen. Men kan hende det er alkoholslutt som gjør det. Har du snakka med de om at han er annerledes? Anonymkode: 9edb1...dfc Ja.. har snakket med dem, og skal ringe igjen hvis det skulle bli ille. Jeg spurte om alkokutt etter avrusning kan gi mani, men de mente nei? Var sykepleier og ikke lege dette. Anonymkode: f198a...2ea
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så trist å lese..💔 Jeg synes også det høres ut som et av de to siste alternativene, men Helse-Norge vil nok nesten alltid konkludere med at det er en rusutløst psykose slik at de i tilfelle bare skriver han ut gang på gang om han skulle bli lagt inn. Husk og pass på deg selv, ring politiet eller ambulanse om det blir for gale.. Da kjøres han til legevakten, evalueres og sendes til psykiatrisk avdeling for overvåkning og nye evalueringer. Kan jo være dere får mer hjelp enn jeg har erfart selv. Hvis han ikke har noe rushistorie med andre ting enn alkohol finnes det anti-psykotiske medisiner han kan settes på etter god evaluering. Etter de endret samtykkeloven er utfordringen bare litt større i forhold til at han må ville det selv.. Anonymkode: 5f8e2...128 Takk❤️😢 Har dessverre vært nødt til å ringe dem alle når han har vært som verst tidligere. I slike tilfeller som han var da, burde det være tvang og observasjon over lengre tid. I helse-Norge i dag skjer dette så og si aldri og de slippes ut igjen like raskt. Siden han ikke har de klassiske tegnene på verken psykose, mani eller schizofreni - kanskje noe mer diffust, så tar det det ikke på alvor. Han blir snart hjemløs, for jeg orker snart ikke dette lengre. Mine tanker er at denne veldige «uroen» har vært dempet med alkohol. Kanskje i utgangspunktet årsaken til han startet. Familie og nære har trukket seg unna han før min tid. Han kommer på kant med folk og blir uvenner de han kjenner over tid, som ser han ofte. Det er jo en tankevekker. Han har også til vanlig tendens til stor kverulering hvis tema er innbydende. Da får han oppheng. Noen få mennesker blir glorifisert og nærmest opphøyd. Jeg er som regel alltid fienden. Uutholdelig å leve med, men jeg kjemper litt til og håper han kan bli fanget opp i systemet. Anonymkode: f198a...2ea
lillevill Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Har han blitt utredet for borderline egentlig? Er ikke det Typisk at de har konflikter med folk, glorifiserer noen mens du er fienden. Sort hvitt tenking. Vet ikke? Hadde uansett ringt legen hans for dette kan ikke fortsette, da blir du psykisk syk av å ikke få sove. Han sliter jo deg ut og det er psykisk terror. Han kan ikke få holde på sånn med deg.
lillevill Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Ja han må legges inn tenker jeg ihvertfall med en gang du kjenner deg utrygg
Månestråla Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Et raskt søk på Google viser at alloholutløst psykose virkelig er en greie. Og det er visst usikkert om den er utløst av alkohol alene eller om personen er predisponert for psykiske lidelser. Kan godt hende at han har brukt alkohol til å dempe uro. Jeg syns du er tøff som står i denne situasjonen når alle andre har trukket seg tilbake. Men husk at av og til må man trekke seg tilbake for at personen selv tar tak i livet sitt. Skjønner det er vanskelig å trekke seg tilbake nå når han ikke er seg selv og har en psykose. Kanskje kan du ta kontakt med fastlegen hans? Skriv en liste med symptomer han har og se om han kan ordne en form for hjelp. Så vidt jeg har forstått det blir psykotiske pasienter helst hjulpet i hjemmet. Det finnes ambulerende team som kommer hjem til pasientene. Kanskje det kan være noe for han.
AprilLudgate Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Tja. Husker faren til ei venninne gikk inn i full blown psykoser deluxe over tid ved flere anledninger. Det var slik ja når det hadde tippet over. Så her bør han jo bli vurdert ganske raskt? Hadde ringt fastlegen/psykiatrien.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 Høres akkurat ut som ene venninnen min når hun har rusutløst psykose/mani. Mitt tips er å ta lydopptak og evt videoopptak hvis du får mulighet. Det beste er hvis du får han til å gå med på å be om en innleggelse for psykosen. Men nekter han så trenger du at en lege ser at han ikke er i stand til å skjønne sitt beste akkurat nå. Er synd Anonymkode: b6d77...cc1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 *Er synd å si det men siden han først har fått en rusutløst psykose/mani er sjansen for at han får det igjen større. Så når dere kommer over kneika så få han og fastlegen til å lage en skriftlig plan for hva han ønsker i disse situasjonene. Går han med på en frivillig tvang innleggelse for å få hjelp da så er det det beste. Anonymkode: b6d77...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå