AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #1 Skrevet 25. juli 2023 Min lillesøster har fått to små jenter. Jeg er uerfaren med barn, og har egentlig aldri likt barn heller. Bor ett lite stykke unna men gjør det jeg kan for å stille opp. Vi kommer vel fra det kg vil kalle en ''ressurssvak familie'', som betyr at det for det meste er meg hun har å lene seg på. Sånn har det vært siden vi kom til omtrent. Jeg er blitt ufattelig glad i niesene mine og synes det er stas at jeg får lov til å bli med på å ''oppdra'' to smårollinger. Etter å ha kommet hjem fra ferien har hodet mitt begynt å surre litt. Selv har jeg ikke barn, så jeg vet at det er enkelte ting jeg ikke har blitt kjent med, men som foreldrene er bevisste over. Personlig vet jeg at jeg vil være bevisst over å forsikre dem om at de er flinke, verdifulle, intelligente og gode. Som mann blir jeg litt var over at jeg har en annerledes rolle som onkel. Jeg blir jo en mannsfigur i livene deres så lenge det lar seg gjøre. På grunn av det vil jeg være sikker på at jeg prøver å vise dem hvordan en mannsfigur i livene deres skal behandle dem når de blir voksne. Jeg vil ikke legge press på dem, hvis noen er for sjenert for en hade-klem er det greit og ikke noe å lage styr av f.eks - jeg viser fortsatt at jeg er like glad i dem og passer på å forsikre dem om at det ikke endrer på noe. Jeg synes jo selvfølgelig også at de er kjempesøte, men det er ikke noe jeg har lyst til å hyperfokusere på - selv om det sies. Spørsmålet mitt er egentlig om dere kan gi meg noen råd? Sett deg i skoene til en mann på 26 som egentlig ikke er så glad i barn - men som nå har blitt det og derfor vil sørge for å være en stabil og trygg voksenperson i livene deres sånn at de etterhvert ikke finner seg i noe annet enn at en mann skal behandle dem bra. Anonymkode: 94919...4b5 2 16
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #2 Skrevet 25. juli 2023 Gratulerer ❤️ Vis du bryr deg og bruk tid med barna. Du vil bli kjent med de fort, og de deg. Hos oss er onkel lekekamerat som det er veldig stas å treffe. Som mor hadde jeg satt pris på om mitt søsken tilbydde hjelp i intense perioder. Anonymkode: 900ee...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Gratulerer ❤️ Vis du bryr deg og bruk tid med barna. Du vil bli kjent med de fort, og de deg. Hos oss er onkel lekekamerat som det er veldig stas å treffe. Som mor hadde jeg satt pris på om mitt søsken tilbydde hjelp i intense perioder. Anonymkode: 900ee...0b9 Tusen takk for det. Blir fortalt at det spørres etter meg, som er en veldig fin forsikring. Bare det at noen går rundt og kaller meg onkel gir meg en god men rar følelse innvendig, haha. Anonymkode: 94919...4b5 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Min bror har en litt lignendes rolle som deg, jeg forventer ikke annet enn at han bryr seg og går foran som et godt eksempel for de. barna forguder han 🥰 Anonymkode: 8cf78...c0e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Utover det du har skrevet og andre så vil jeg si, skap din egne relasjon til de. Aldri ta mor eller far sin side i konflikter. Alltid vær på jentene sin side med mindre det er noe kjempealvorlig da, hør på de når de vil snakke om noe og engasjer deg i det som er viktig for de. Ikke så kjempegøy å se frozen eller lignende filmer 200ganger men å vite hva de er opptatt av er kjempepopulært. Anonymkode: 75c07...c7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Syns du høres ut som en fantastisk onkel og rollemodell. Niesene dine vil ikke vokse opp i en «ressurssvak» familie, mye takket være deg❤️ Anonymkode: ba6b9...125 6 1
Kaisada Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min lillesøster har fått to små jenter. Jeg er uerfaren med barn, og har egentlig aldri likt barn heller. Bor ett lite stykke unna men gjør det jeg kan for å stille opp. Vi kommer vel fra det kg vil kalle en ''ressurssvak familie'', som betyr at det for det meste er meg hun har å lene seg på. Sånn har det vært siden vi kom til omtrent. Jeg er blitt ufattelig glad i niesene mine og synes det er stas at jeg får lov til å bli med på å ''oppdra'' to smårollinger. Etter å ha kommet hjem fra ferien har hodet mitt begynt å surre litt. Selv har jeg ikke barn, så jeg vet at det er enkelte ting jeg ikke har blitt kjent med, men som foreldrene er bevisste over. Personlig vet jeg at jeg vil være bevisst over å forsikre dem om at de er flinke, verdifulle, intelligente og gode. Som mann blir jeg litt var over at jeg har en annerledes rolle som onkel. Jeg blir jo en mannsfigur i livene deres så lenge det lar seg gjøre. På grunn av det vil jeg være sikker på at jeg prøver å vise dem hvordan en mannsfigur i livene deres skal behandle dem når de blir voksne. Jeg vil ikke legge press på dem, hvis noen er for sjenert for en hade-klem er det greit og ikke noe å lage styr av f.eks - jeg viser fortsatt at jeg er like glad i dem og passer på å forsikre dem om at det ikke endrer på noe. Jeg synes jo selvfølgelig også at de er kjempesøte, men det er ikke noe jeg har lyst til å hyperfokusere på - selv om det sies. Spørsmålet mitt er egentlig om dere kan gi meg noen råd? Sett deg i skoene til en mann på 26 som egentlig ikke er så glad i barn - men som nå har blitt det og derfor vil sørge for å være en stabil og trygg voksenperson i livene deres sånn at de etterhvert ikke finner seg i noe annet enn at en mann skal behandle dem bra. Anonymkode: 94919...4b5 Kjære deg, for en fantastisk innstilling og utgangspunkt for å være onkel!❤️ -og selv om dere er fra en såkalt ressurssvak familie er det ingen grenser for hvor fantastiske relasjoner du kan bidra til å skape sammen med niesene dine. Gode relasjoner er noe av det viktigste de erfarer i livet, og er en sterk beskyttelsesfaktor mot uhelse for barna, og for deg. Fortsett den nydelige jobben du gjør. Ikke gjør forskjell på de, og vis dem at du er til å stole på og en som lytter til deres grenser, selv som barn. Ta de med på råd når noe skal gjennomføres. Det er utrolig lite en onkel trenger å si nei til, så lenge det ikke går utover liv og helse.😅 Jeg hadde elsket å ha deg i mine barns liv, og du kan være den ene voksne som betyr en stor forskjell i livet til dine nieser. Lykke til du gode onkel❤️ 3 1
Wildanden Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Ble skikkelig varm om hjertet av å lese innlegget ditt ❤️ synes du gjør deg mange gode refleksjoner. I tillegg til gode råd over vil jeg legge til at det er viktig å være til stede jevnlig over tid. Hvis man plutselig ikke er på besøk på lenge, må man fort bryte isen litt igjen neste gang. Still opp i bursdager og andre sammenhenger som er viktige/store dager for niesene. Lykke til, jeg er helt sikker på at du er en god onkel og vil fortsette å være det!
JulieA Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Du høres ut som du gjør ting riktig allerede, sikkert en helt topp onkel!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 tusen takk for alle svarene her, dere er gode og oppmuntrende og det settes pris på! 🙂 Anonymkode: 94919...4b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå