Gå til innhold

Gjøre hva for å få foreldres oppmerksomhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hva kan en ungdom gjøre for å få foreldres oppmerksomhet?   Det må ikke være noe drøyt.  Det skal være signal om at jeg har lyst til å få tettere bånd med dem, og at vi ikke har det.

Det går bra med meg, men jeg ser mine veninner har mer tettere bånd til sine foreldre.  Hos oss er det mer hamsterhjul med hei , hade, hva i middag, jeg går ut og kommer sent.

Anonymkode: c50e8...3b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her prøver jeg å gi ungene oppmerksomhet, de vil helst være i fred….

Anonymkode: 943df...40e

Skrevet

Hva med å si til foreldrene dine at du ønsker tettere forhold til de. Kanskje de ikke tenker over det og tror gjerne ikke du ønsker de tettere på deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem, vær ærlig😊 De aller fleste foreldre ønsker en god relasjon til sine barn, og vil ta det til seg om du sier ifra. Å kunne ha en ærlig dialog med sine nærmeste er veldig viktig og det er aldri for sent å starte!

Lykke til ❤️

Anonymkode: 0de3e...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem ❤️ Mine to jenter (de er 12 og 17) er ganske kontaktsøkende; de gir klem på morgnenen når de står opp, tenåringen spør om vi skal se en film hjemme, shoppe, eller gå på kino. De spør om å få bli med på butikken, eller om vi skal noe, og er generelt glad i å henge med både meg og faren, vi bor ikke sammen. Begge vil "følges" i seng og ha nattaklem, vi klemmer generelt mye 😊

De har venner, er ikke spesielt barnslige og er mye ute også, men de er ganske familiekjære (enn så lenge, mye kan skje med yngste enda 😄). 

Jeg vet ikke konkret hva det er du savner, men begynn å ta litt initiativ til å gjøre ting sammen kanskje? Foreldrene dine tenker muligens at du er så stor nå at du ikke har lyst til å henge med dem lenger. Vi utveksler jo gjerne erfaringer, oss forelder imellom, og så glemmer vi litt bort å spørre ungene hva de tenker.

Min tanke har vært å prøve å møte ungene mine på deres premisser når de når tenårene så jeg ikke mister dem. Selv om man tenker at ut i skog og mark, eller hyttetur, er sunnere enn shopping og gaming, så hjelper ikke det om ungene er helt uinteressert i friluftsaktiviteter. Mine vil ikke så ofte ut i skogen (ikke jeg heller, for å være ærlig), men en tur langs Akerselva, gjerne med is blir de med på, eller på et eller annet søndagsmarked. Enkelte vil ikke uansett hva man foreslår, selvfølgelig 😆

Anonymkode: 07878...f01

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke er en familie som snakker så lett sammen kan du jo foreslå spillekveld eller filmkveld. 
evt spørre om dere kan lage mat sammen. Eller du overrasker dem med at du lager maten? 
Gjør små ting de kanskje ikke forventer. 
støvsug stuen eller ta oppvasken så kan jeg love at de legger merke til det ☺️

Anonymkode: 4c576...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...