AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 hei. Har en vanskelig sak. Vanskelig å gå inn på det uten at det skal bli gjenkjennelig. I korte trekke handler det om en søskenflokk hvor en er tatt av rusen, og slik at det vært så lenge jeg kan huske. Den utsatte deltar egentlig ikke i familien, men stor medavhengighet til foreldre som lar det skure og gå. De tar all frustrasjon utover de andre søsknene. I det siste er det også kommet barn inn i bildet. Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Det har pågått lenge og vi klarer ikke å være deltakere lenger. Hvordan skaffe den utsatte hjelpen vedkommende sårt trenger? Vi vet egentlig ikke hva som skjer, noe som gjør situasjonen enda vanskeligere. Det har også vært svært alvorlige situasjoner pga vedkommende men kan ikke gå for mye inn for at det ikke skal bli gjenkjennbart. Er eneste valget å melde seg ut? Anonymkode: 927c2...de9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 Sannsynligvis ja. Man kan ikke skaffe hjelp til noen som ikke vil det selv... Anonymkode: 26996...656 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #3 Skrevet 25. juli 2023 Nr 1: du kan ikke hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet Nr 2:avstand kan føre til at vedkommende tar tak selv. Nr3 sett grenser og regler. Har vokst opp med alkohol liker. Jeg tar ikke tlf etter et gitt tidspunkt. Det blir alltid utrivelig. Låner ikke bort eller gir penger. Alternativt kun kjøpe en pose mat. Setter grenser for hvor grensen går iht å bli snakket til og hvordan. Selv om de er rusa, trenger de ikke være ufine. Anonymkode: c3895...dab
Smosk Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 Den som bruker rus må selv innse at Hn trenger hjelp. Du skal vise respekt men vær tydelig og ærlig om hva du mener om personens rusmisbruk og hvordan det påvirker deg . Si at dette gjør at du må holde avstand men den dagen hn ønsker å endre retning så vil du gi støtte på det som vil for deg være naturlig å gjøre. Jeg ville ha holdt avstand og råd som var skrevet her om å sette regler er rett å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 Smosk skrev (42 minutter siden): Den som bruker rus må selv innse at Hn trenger hjelp. Du skal vise respekt men vær tydelig og ærlig om hva du mener om personens rusmisbruk og hvordan det påvirker deg . Si at dette gjør at du må holde avstand men den dagen hn ønsker å endre retning så vil du gi støtte på det som vil for deg være naturlig å gjøre. Jeg ville ha holdt avstand og råd som var skrevet her om å sette regler er rett å gjøre. Hn har vært rusmisbruker i nesten 30 år, og har hatt avstand nesten alle de årene (utenom 1 famliesammenkomst i året hvor vedkommende ikke alltid dukker opp en gang)... Mens andre i søskenflokken må ha mye mer å gjøre med vedkommende, men begynner å bli ganske slitne. Foreldrene gir ingenting konsekvenser og bare pøser på med penger, men ingen krav virker det som... Dog har det nå kommet dit at familien kan komme i fare pga. vedkomme Anonymkode: 927c2...de9
Månestråla Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Rusmisbrukere som ikke vil ha hjelp er umulige å hjelpe. Og av og til må man bare beskytte seg selv for andre selvom det er et familiemedlem og det er vondt. Det å prøve å hjelpe ved å gi penger som foreldre e dine gjør virker ofte bare mot sin hensikt. De bør egentlig slutte med det, kanskje det hjelper ditt søsken til slutt? Men kanskje ikke. Har man vært på kjøret i 30 år er det nok vanskelig å slutte, dog ikke umulig. Jeg tror virkelig at det beste er å trekke seg helt tilbake for å beskytte seg selv. Ville forklart dette tydelig til vedkommende (slik som noen skrev lenger oppe her) og at vedkommende alltids er velkommen tilbake dersom hn klarer å ta andre valg.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hn har vært rusmisbruker i nesten 30 år, og har hatt avstand nesten alle de årene (utenom 1 famliesammenkomst i året hvor vedkommende ikke alltid dukker opp en gang)... Mens andre i søskenflokken må ha mye mer å gjøre med vedkommende, men begynner å bli ganske slitne. Foreldrene gir ingenting konsekvenser og bare pøser på med penger, men ingen krav virker det som... Dog har det nå kommet dit at familien kan komme i fare pga. vedkomme Anonymkode: 927c2...de9 Dessverre mange familier som gjør det vondt verre med å drikke med, gi penger og dekke over. Jeg er med i en pårørendegruppe. Det kreves total avhold sammen med en. Hvis jeg var deg ville jeg gitt en del brosjyrer om medavhengighet og tips om pårørendemøter så de kan våkne opp. Anonymkode: 5a8f9...78b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 Nå er det snakk om å trekke seg helt unna foreldrene, eller, stille ultimatum om at noe må gjøres hvis ikke er det nødt til å bli slik, fordi vi ikke kan støtte oppom dette lenger. Og fordi de tar all frustrasjonen på de andre i søskenflokken. Det er min samboer og hns familie det er snakk om, derfor formuleringer og slik her blir litt rart. (Er mye mer inne i bildet med grovere detaljer men vanskelig å gå inn på det uten at det blir gjenkjennbart). Og jeg bare lurer på om det er andre ting å gjøre? Føler det blir så feil å kutte kontakten med foreldrene. Anonymkode: 927c2...de9
Smosk Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå er det snakk om å trekke seg helt unna foreldrene, eller, stille ultimatum om at noe må gjøres hvis ikke er det nødt til å bli slik, fordi vi ikke kan støtte oppom dette lenger. Og fordi de tar all frustrasjonen på de andre i søskenflokken. Det er min samboer og hns familie det er snakk om, derfor formuleringer og slik her blir litt rart. (Er mye mer inne i bildet med grovere detaljer men vanskelig å gå inn på det uten at det blir gjenkjennbart). Og jeg bare lurer på om det er andre ting å gjøre? Føler det blir så feil å kutte kontakten med foreldrene. Anonymkode: 927c2...de9 Trist å lese , foreldre vil jo gjøre alt for sine kjære men dette går utover hele familien. Om det er mulig bør alle søsken samles og si dette til sine foreldre. Foreldre er slitne og redde selv og trenger støtte men det er gått for langt . Dere kan være begrenset sammen med foreldre men sette regel om at de kan ikke laste sine problemer/ fortvilelse pga det ene barnets rusproblemer på søsknene. Den dagen foreldre innser at måten de hjelper sitt barn på ikke hjelper på rusproblemet så er det viktig at de blir støttet i sine «nye»valg. Den som har rusproblemer må få vite at hn er elsket og velkommen men ikke ta med sitt rus når hn er på besøk og vil heller ikke få noe penger /verdier så lenge rusen styrer hn liv, men dere vil være der dersom hn greier å gjøre bedre valg.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Jeg har et søsken som er alkoliker og en som driver med rusmidler. Foreldrene mine syns det er helt greit. De er bekymret i ny og ne, men gjør ingenting for å hjelpe de. Alkoholikeren er nærmere 30 og bor gratis, dvs foreldrene mine ordnet bosted. Rusmisbrukeren får penger hver gang den er blakk. Den har ruset seg siden 14 år gammel, aldri blitt tatt tak i. 19 år nå og fikk alt av møbler, inventar, pynt og kjøkkenutstyr av foreldrene. Jeg har tatt avstand. Jeg har kun kontakt med alkoholikeren over telefon. Den andre sees kun et par ganger i året. For jeg har barn og nekter at mine barn skal vokse opp med de nær seg. Har også veldig lite kontakt med mine foreldre Anonymkode: 40a54...c2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå