AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Hver natt står jeg opp for å gå på do sånn i 5 tiden på natta. Da våkner ofte ettåringen og gråter hyserisk etter meg. Det har faktisk vært sånn så lenge jeg kan huske. Det er ikke sånn på dagtid. Jeg kan fint gå og være i et annet rom en liten stund uten at hun bryr seg, men på natta er det kriise! Er det flere som har opplevd dette? Jeg pleier å si til henne at jeg bare skal på do og at jeg snart kommer tilbake. Vil helst ikke ta henne med meg fordi jeg ofte er veldig trøtt og går på do i mørket sånn at jeg får sove videre etterpå. Jeg er så kjapp som mulig også, så det er kanskje snakk om 1 minutt eller noe sånt. Pappan trøster gjerne, men blir avvist.. Noe jeg kan gjøre for å trygge henne her? Jeg er ikke voldsomt sånn stakkars deg heller, men jeg gir henne gjerne en klem, og sier at det går bra, mamma var bare på do en tur osv. Det er ikke noe problem å fra henne på kvelden når jeg har lagt henne, så dette er altså kun når hun våkner på natta. Hun våkner gjerne av seg selv i samme tidsrom. Anonymkode: 7be91...9db
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hver natt står jeg opp for å gå på do sånn i 5 tiden på natta. Da våkner ofte ettåringen og gråter hyserisk etter meg. Det har faktisk vært sånn så lenge jeg kan huske. Det er ikke sånn på dagtid. Jeg kan fint gå og være i et annet rom en liten stund uten at hun bryr seg, men på natta er det kriise! Er det flere som har opplevd dette? Jeg pleier å si til henne at jeg bare skal på do og at jeg snart kommer tilbake. Vil helst ikke ta henne med meg fordi jeg ofte er veldig trøtt og går på do i mørket sånn at jeg får sove videre etterpå. Jeg er så kjapp som mulig også, så det er kanskje snakk om 1 minutt eller noe sånt. Pappan trøster gjerne, men blir avvist.. Noe jeg kan gjøre for å trygge henne her? Jeg er ikke voldsomt sånn stakkars deg heller, men jeg gir henne gjerne en klem, og sier at det går bra, mamma var bare på do en tur osv. Det er ikke noe problem å fra henne på kvelden når jeg har lagt henne, så dette er altså kun når hun våkner på natta. Hun våkner gjerne av seg selv i samme tidsrom. Anonymkode: 7be91...9db Prøv å ikke gå på do om natta? Anonymkode: 390d5...798 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 slutt å drikke på kvelden så du må opp kl 05.00 Anonymkode: 9f25b...b3e 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #4 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hver natt står jeg opp for å gå på do sånn i 5 tiden på natta. Da våkner ofte ettåringen og gråter hyserisk etter meg. Det har faktisk vært sånn så lenge jeg kan huske. Det er ikke sånn på dagtid. Jeg kan fint gå og være i et annet rom en liten stund uten at hun bryr seg, men på natta er det kriise! Er det flere som har opplevd dette? Jeg pleier å si til henne at jeg bare skal på do og at jeg snart kommer tilbake. Vil helst ikke ta henne med meg fordi jeg ofte er veldig trøtt og går på do i mørket sånn at jeg får sove videre etterpå. Jeg er så kjapp som mulig også, så det er kanskje snakk om 1 minutt eller noe sånt. Pappan trøster gjerne, men blir avvist.. Noe jeg kan gjøre for å trygge henne her? Jeg er ikke voldsomt sånn stakkars deg heller, men jeg gir henne gjerne en klem, og sier at det går bra, mamma var bare på do en tur osv. Det er ikke noe problem å fra henne på kvelden når jeg har lagt henne, så dette er altså kun når hun våkner på natta. Hun våkner gjerne av seg selv i samme tidsrom. Anonymkode: 7be91...9db Vel, hvis hun ilskriker hver gang, så våkner du vel uansett, så hvorfor ikke bare ta henne med? En ettåring er strengt tatt fortsatt en baby, de fleste ammes fortsatt da. Anonymkode: 2fcf1...867
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): slutt å drikke på kvelden så du må opp kl 05.00 Anonymkode: 9f25b...b3e Herregud altså 😅 Anonymkode: 63cfa...da7 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #6 Skrevet 25. juli 2023 Hva med å ta henne med et par ganger så hun får vite hva du gjør. Trenger vel ikke lyset for det. Er jo litt skummelt på natta når det er mørkt og mamma forsvinner i mørkret. Anonymkode: 341eb...516
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #7 Skrevet 25. juli 2023 Bare fortsett som du gjør. Natta og mørket kan oppleves som skummel for de små, når de ikke har oversikt. Etter hvert som hun blir større så skjønner hun at du straks kommer tilbake og at det ikke er noen grunn til å gråte - og da roer det seg. Anonymkode: cf6e0...39b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #8 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare fortsett som du gjør. Natta og mørket kan oppleves som skummel for de små, når de ikke har oversikt. Etter hvert som hun blir større så skjønner hun at du straks kommer tilbake og at det ikke er noen grunn til å gråte - og da roer det seg. Anonymkode: cf6e0...39b Da vil hun gi seg fordi hun innser at hun ikke får hjelp/trøst. Ikke fordi hun blir trygg og skjønner at du kommer tilbake. Anonymkode: 44c84...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #9 Skrevet 25. juli 2023 Uff. Min er sånn ennå (og hun er nesten to) kjempevanskelig. Vi er alene da, så hun har ingen som trøster henne…… så jeg tar henne med. «Survive any way you can» tenker jeg. Lykke til. Anonymkode: 44c84...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #10 Skrevet 25. juli 2023 Det er nok ganske vanlig, ja. Begge mine er sånn. Men vi har døren lukket til rommet deres nå, og lister oss når vi skal på do, og da går det som regel bra. Er verre når vi prøver å snike oss tidlig opp i ukedagene for å gå på jobb (den av oss som ikke leverer i bhg står opp og går på jobb kl 5), for trappegrinden knirker, og da våkner minstemann ofte.. og hyyyler. Anonymkode: 66910...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Da vil hun gi seg fordi hun innser at hun ikke får hjelp/trøst. Ikke fordi hun blir trygg og skjønner at du kommer tilbake. Anonymkode: 44c84...b1d Nei, fordi hun lærer at mamma kommer tilbake og pappa er der og det er like trygt som at mamma går på do om dagen og pappa er der. Anonymkode: cf6e0...39b 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Da vil hun gi seg fordi hun innser at hun ikke får hjelp/trøst. Ikke fordi hun blir trygg og skjønner at du kommer tilbake. Anonymkode: 44c84...b1d Himmel… nei. Pappaen er der, ungen får trøst, og lærer faktisk at mamma kommer tilbake. Anonymkode: 72e9d...eda 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #13 Skrevet 25. juli 2023 Min er sånn, og han er to og et halvt. Tenker det ikke tar så lang tid å tisse. Har skjedd at jeg bare har tatt ham med meg 😊 Anonymkode: 12acd...01c 1
Furstina Skrevet 25. juli 2023 #14 Skrevet 25. juli 2023 Kanske är det dags att låta 1 åringen sova på eget rum om ni kan? De börjar ni med att vänja barnet att sova i eget rum och det blir inget problem att barnet vaknar när du går upp ur din säng? 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #15 Skrevet 25. juli 2023 Så lenge pappa er der så går det bra. Min skriker også innimellom når jeg må på do eller noe på natta, men pappaen trøster og er til stede. Så hun er jo ikke alene 😊 Anonymkode: c9d12...94b 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #16 Skrevet 25. juli 2023 Jeg tenker så lenge far er der og forsøker å trøste så får det være godt nok. Anonymkode: bd93b...f56 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #17 Skrevet 25. juli 2023 Jeg mener dette seriøst: Tiss i en bøtte eller lignende på soverommet. De gjorde det før i tiden, og det vil løse problemet ditt. Anonymkode: 289a8...d1b
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. juli 2023 #18 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er nok ganske vanlig, ja. Begge mine er sånn. Men vi har døren lukket til rommet deres nå, og lister oss når vi skal på do, og da går det som regel bra. Er verre når vi prøver å snike oss tidlig opp i ukedagene for å gå på jobb (den av oss som ikke leverer i bhg står opp og går på jobb kl 5), for trappegrinden knirker, og da våkner minstemann ofte.. og hyyyler. Anonymkode: 66910...4cf Hvordan har dere greid å få unger som våkner så lett? Den enkleste løsningen er jo å la være å gå på do om natta. Ingen unge, friske mennesker trenger det. Det er en vanesak, lær deg å holde igjen. Men er det faktisk sånn at du vekker barnet når du står opp? Eller våkner barnet uansett av seg selv på den tida? I det siste tilfellet er det jo ikke så mye du kan få gjort (og da ser jeg heller ikke helt problemet - da må du jo stå opp uansett?), men dersom du vekker barnet, har du mye å vinne på å la være å stå opp. Ellers høres det ut som om folk bør venne ungene sine til å sove i litt lyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå