Gå til innhold

Har du noen gode søvntips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innsett hvor viktig søvn er, både for min psykiske og fysiske helse, men jeg har slitt med søvnen i perioder helt siden jeg var liten.

Er det noen her som har gode tips å dele? :)

Jeg trener jevnlig, drikker kun koffein om morgenen (en kopp svart te) og har det helt mørkt på soverommet.

Anonymkode: d9eea...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sliter du med? Søvnkvalitet? Innsovning? Oppvåkninger?

AnonymBruker
Skrevet

Kosthold
Daglig meditasjon
Tilskudd av magnesium før leggetid (ikke multivitamin)

Anonymkode: 4b417...cd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, myMa said:

Hva sliter du med? Søvnkvalitet? Innsovning? Oppvåkninger?

Alt egentlig. Noen kvelder, slik som i går kveld, kan jeg bli liggende i flere timer uten å få sove. Jeg har prøvd å stå opp etter 20 minutter og ikke legge meg igjen før jeg er trøtt, men jeg synes egentlig ikke det fungerer. Jeg blir veldig trøtt, men det er akkurat som om kroppen skvetter til når jeg holder på å sovne, og så er jeg lysvåken igjen. Noen netter våkner jeg mange ganger og har problemer med å få sove igjen (samme greia med at kroppen skvetter til når jeg holder på å sovne), og noen ganger føler jeg meg helt utslitt når jeg våkner, selv om jeg har sovet. Det siste skjer vel egentlig sjeldnere enn de to første eksemplene.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder nå på med å høre på hz frekvens for å sovne samt sove bedre. Funker gull enn så lenge. 

Anonymkode: f2a59...2eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerte Headspace / Balance med «Sleep» sesjoner :) Bare lytte, koble av. Om jeg ikke sov hver natt, så hvilte jeg. 

Anonymkode: 2a78d...22d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt at en av de mest effektive måtene å sovne raskt på er å tenke den samme tanken hver gang du prøver å sovne. For eksempel dikte opp ett eventyr, så forestill deg det samme eventyret hver gang du prøver å sovne.

Soverommet burde også være litt kaldt, blæra burde være tom, du burde ikke ha gjort noe for stimulerende rett for leggetid. Ikke vokne opp for brutalt, om du bruker telefonen som vekkerklokke så først ha på en lydløs alarm med bare vibrering feks. 5 minutt før den faktiske alarmen går, der finnes også vekkerklokker med en lampe som gradvis dimmer opp et lys over tid før alarmen går. Prøv å ha samme rutine hver kveld den siste timen før du legger deg. Sovn og vokne samme klokkeslett 7 dager i uken ikke 5.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for tips☺️

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin, trene kjempe hardt på dagen, holde seg på åtte timers søvn hver dag, white noise ('fan heater' virker på meg), telle sauer

Anonymkode: 64314...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meditasjon

Joggeturer

Fotbad

Anonymkode: 083c7...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lydbok er et must, da konsentrerer man seg om den og ikke alt annet. 

Jeg må bruke medisiner i tillegg ofte. En du kanskje kan spørre legen om er atarax, er en gammel type allergitabletter som gir søvnighet og roer kroppen.

Anonymkode: 9b877...db5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter ofte på en sovelyd. For meg fungerer lyden av regn eller bølger bra, har funnet endel på Spotify. Da timer jeg den så lenge at jeg er sikker på å sovne (slumre i det minste).

Lydbok fungerer ikke for meg i det hele tatt, men sånn guided meditation/grounding kan hjelpe fordi muskulaturen får til å slappe av. Det finnes både på egne apper og Spotify.

Og duft av lavendel er beroligende fordi lukten er god og jevn, jeg slipper å bli distrahert av dårlig eller ingen lukt.

Ellers er det lurt å våkne til samme tid over en periode, og få dagslys i fjes så snart du våkner.

Og jeg gjør meg så ferdig jeg klarer med refleksjon og tanker over dagen som var og morgendagen for å slippe tankekjør når jeg legger meg. Det er en treningssak som jeg etterhvert er blitt flinkere til. Det hjalp å skrive ned i begynnelsen, og sette av begrenset tid.

Anonymkode: cd23a...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Lydbok er et must, da konsentrerer man seg om den og ikke alt annet. 

Jeg må bruke medisiner i tillegg ofte. En du kanskje kan spørre legen om er atarax, er en gammel type allergitabletter som gir søvnighet og roer kroppen.

Jeg hører på lydbok, men tankekekjøret kommer når jeg slår den av for å sove. Hører du på lydbok helt til du sovner?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg setter ofte på en sovelyd. For meg fungerer lyden av regn eller bølger bra, har funnet endel på Spotify. Da timer jeg den så lenge at jeg er sikker på å sovne (slumre i det minste).

Lydbok fungerer ikke for meg i det hele tatt, men sånn guided meditation/grounding kan hjelpe fordi muskulaturen får til å slappe av. Det finnes både på egne apper og Spotify.

Og duft av lavendel er beroligende fordi lukten er god og jevn, jeg slipper å bli distrahert av dårlig eller ingen lukt.

Ellers er det lurt å våkne til samme tid over en periode, og få dagslys i fjes så snart du våkner.

Og jeg gjør meg så ferdig jeg klarer med refleksjon og tanker over dagen som var og morgendagen for å slippe tankekjør når jeg legger meg. Det er en treningssak som jeg etterhvert er blitt flinkere til. Det hjalp å skrive ned i begynnelsen, og sette av begrenset tid.

Anonymkode: cd23a...5d2

Det skal jeg prøve. Takk :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hører på lydbok, men tankekekjøret kommer når jeg slår den av for å sove. Hører du på lydbok helt til du sovner?

Ja, lydboken er der til jeg sovner. Jeg har hyppige oppvåkninger også, da slår jeg på lydbok igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Å slutte å stresse med søvnhygiene hjalp mye.

Anonymkode: b9743...265

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp bodyscan på youtube. Du lærer å slappe av i en og en kroppsdel. Jeg merker det godt hvis mye har skjedd. Uten at jeg egentlig har merket det så er kroppen mer spent. Når jeg utfører bodyscan så kjenner jeg at musklene slapper av igjen. Blir ofte trøtt og sovner av og til før jeg har fått gått gjennom hele kroppen.

Anonymkode: 5abcf...bd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mtp tankekjør så er affirmasjoner og visualisering et veldig godt verktøy. Affirmasjonene trenger ikke være noe spennende, så lenge de er enkle å si, og har positive undertoner. 

F.eks "Jeg finner roen nå". Gjenta, si rolig, gjenta, pust dypt, gjenta, osv. Jo mer du klarer å fokusere på èn setning, jo mer vil det ta fokuset vekk fra andre tanker. Det vil bli som en tennis-kamp i en periode, frem og tilbake, tankekjør kommer tilbake. Men fortsett, etterhvert blir det bedre og bedre. 

Anonymkode: 4b417...cd8

AnonymBruker
Skrevet
Skjold skrev (20 timer siden):

Jeg har hørt at en av de mest effektive måtene å sovne raskt på er å tenke den samme tanken hver gang du prøver å sovne. For eksempel dikte opp ett eventyr, så forestill deg det samme eventyret hver gang du prøver å sovne.

Kom inn hit for å si dette :) Jeg lager meg en slags obskur drøm, og etter hvert så sovner jeg av det. 

Pleier å se for meg at jeg flyr rundt over byen med en paraply, som Mary Poppins eller bestemor skogmus. Aner ikke hvorfor, men det pleier å funke 😅

Anonymkode: 375da...551

AnonymBruker
Skrevet

Les ei bok. Det er den eneste sengeaktiviteten jeg kan gjøre uten å bli for stimulert. Pluss alt det de andre sier. Pluss sovemedisin (ikke gjør det), men det fungerer godt år etter år for meg (imovane).

Anonymkode: 7d240...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...