Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min mor gikk bort for noen år siden. Og hun fortalte meg når jeg var mindre at hun har en sønn som ble adoptrt bort. Hvordan kan jeg finne den sønnen som da er min halvbror? Hennes mor visste om dette men hun er desverre død. 

Anonymkode: 9a558...04c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv en DNA test hos fks My Heritage om du får noen treff du kan nøste i.  Spør eldre i familien om de vet noe om dette, noen ganger vet familiemedlemmer mer enn du aner.  Jeg gir råd ut ifra egne erfaringer.  Lykke til !  

• Liker 1
Skrevet

Men på en sånn DNA hos My Hertage får man vite om søsken da?

Skrevet
IngerHA skrev (Akkurat nå):

Men på en sånn DNA hos My Hertage får man vite om søsken da?

Kun om søsken også har testet seg eller nær familie man evt kan kontakte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes papirer på adopsjon. Vet ikke hvor de papirene er, men det finner du sikkert ut av hvis du googler. 

Anonymkode: 81566...f97

Gjest Degmegogjeg
Skrevet

Kanskje du kan forsøke å kontakte Åsted Norge? De har hatt et par slike saker de siste årene. 

Gjest pop up bruker
Skrevet

Vet du når barnet ble adoptert bort? Hvis det ikke var med det samme kan det hende du kan finne noe i kirkebøkene. Fødselen skal jo være registrert på sykehuset, men jeg vet ikke i hvilken grad de gir innsyn i dette: du er jo ikke direkte part, men bare barn/søsken. 

MEN: jeg syns det er viktig at du går varsomt frem her. Det er ikke sikkert at personen som ble adoptert bort faktisk vet at hen har en annen biologisk familie. Hvis du tar kontakt og bare "hei, jeg er søstera/broren din" uten at personen visste at hen var adoptert kan skape en temmelig stor livskrise for personen det gjelder. Det er ikke gitt at det å vite at man er adoptert er det beste for personen. Så når det gjelder kontakt syns jeg dette kun bør være om personen selv sender ut tegn på at hen ønsker det. 

Jeg syns det å finne en bortadoptert søsken er veldig annerledes om den som faktisk er adoptert bort ønsker å finne tilbake til sin biologiske familie. Den som har et søsken som er bortadopert er trygg på sin biologiske familie, og vet hvem som er hvem for å si det sånn. Her problemstillingen "bare" at det er et søsken man ikke vet hvor er. For den bortadopterte derimot kan det enten være at hen ikke vet at hen er adoptert i det hele tatt, så det at det plutselig kommer et biologisk søsken vil rive ned hele forestillingen om hvem de er, men også at de selv er på leten etter sitt biologiske opphav fordi de vet at de er adopterte. Skillet her er enormt, og jeg syns du derfor skal være veldig varsom før du tar kontakt med det som kan være et biologisk søsken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...