AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #21 Del Skrevet 24. juli 2023 Påkrevd skrev (1 minutt siden): Lei situasjon, men må nok si meg enig i de som mener det vil kreve for mye å prøve å inndrive pengene. Utvilsomt ikke veldig gjennomtenkt å la noen flytte inn uten depositum, men når det først er sånn det er, leien stopper opp og det går såpass langt som til namsfogden/utkastelse, ser jeg virkelig ikke for meg at betalingsevnen er tilstede, ihvertfall ikke nå. Men akkurat det er vel namsfogden selv den rette til å svare på. Det er ikke nødvendigvis så veldig krevende å drive inn disse pengene. Det tar tid, men får de inn kravet hos namsfogden vil jo de legge inn automatiske trekk på innkomsten til personen slik at kravet etter hvert blir betalt. Hvis dette ikke er en personen uten noen form for inntekt, og gitt at personen ikke har 10tusen andre trekk via namsfogen, vil kravet omsider kunne bli fullført. Anonymkode: 5096e...ec5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #22 Del Skrevet 24. juli 2023 Da kontakter du advokat! Anonymkode: 3fbd3...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #23 Del Skrevet 24. juli 2023 Ikke hør på disse som sier kontakt advokat. Da forsvinner penger altfor fort ut. Anlegg sak hos husleietvistutvalget, få en dom der som namsmannen kan kreve inn for deg. Anonymkode: 70d12...101 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #24 Del Skrevet 24. juli 2023 Det hjelper dere ikke i dette tilfelle, men hvis han skal leie ut igjen anbefaler jeg husleie.no. Du betaler 199kr i mnd så ordner de alt med depositumskonto, sender faktura og begynner med purringer med en gang de ikke har betalt. En får forsikring som dekker ubetalt husleie, rasert leilighet etc, og starter prosess med utkastelse hvis nødvendig. Vi bruker dem og er veldig fornøyde. Vel anvendte 199kr i mnd. Og i det tilfellet hadde ikke faren din trengt å gjøre noe. Anonymkode: 0e59e...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #25 Del Skrevet 24. juli 2023 Hiv ut okkupanten. Han er da ikke lenger leietager om kontrakten ikke følges. Anonymkode: 81009...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #26 Del Skrevet 24. juli 2023 Er utleier og vært gjennom dette tre ganger. Fortsett med utkastelse og namsmann som vanlig. Prosessen tar opp til 3mnd. Ikke stol på at leietaker snakker sant om at han/hun faktisk flytter ut om en uke..eller hva som helst leietakeren sier til deg. Og hvis de virkelig flytter ut, bare kanseller utkastelsen. Deretter må du ta med utkastelsespapirene til husleietvistutvalget (HTU). De MÅ ha en kjennelse/utkastelsesbevis fra politiet/namsmannen. Deretter fremlegger du kravet du har. Så sendes deg til leietaker for godkjenning. Om leietaker ikke er enig, blir det bestemt av dommere i HTU. Så blir det en rettskraftig dom. Så går namsmannen og tar det de eier og selger på auksjon for å gi deg penger. Om de ikke eier noe (mest sannsynlig) må de trekke fra vedkommendes lønn OM personen tjener nok ETTER «basic levekostnader» og… mest sannsynlig er de så fattige at de ikke har noe penger… (derfor jeg dessverre ikke leier ut til noen som går på NAV). Leietakere som ikke engang kan betale for tak over hodet lever mest da synlig på Mastercard eller andre kredittkort. Og Mastercard og telefonoperatør har sannsynligvis allerede sendt inn sine krav og du er nummer 3,4 i køen. MEN, dommen er gyldig i 10 år og kan fornyes resten av livet. Personen får aldri mer oppretta mobilabonnement eller strømavtale ellerno før han/hun har betalt deg. For han/hun kommer til å vises som «betalingsudyktig» hos alle som utfører kredittsjekk. Så det kan ta tid før du får tilbake pengene, men bedre noe sent enn aldri. Og husk alltid depositum neste gang. Anonymkode: 7472d...8ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #27 Del Skrevet 24. juli 2023 PS: selv om det frister å hive ut tingene til vedkommende og skifte lås osv, ikke gjør det før utkastelsen er helt ferdig/ personen har flytta ut. De kan finne på å si at en av møblene deres er verdt 30.000 og at du har skada den eller noe sånt og begynne å kreve penger fra deg. Anonymkode: 7472d...8ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvemerhan? Skrevet 25. juli 2023 Forfatter #28 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er utleier og vært gjennom dette tre ganger. Fortsett med utkastelse og namsmann som vanlig. Prosessen tar opp til 3mnd. Ikke stol på at leietaker snakker sant om at han/hun faktisk flytter ut om en uke..eller hva som helst leietakeren sier til deg. Og hvis de virkelig flytter ut, bare kanseller utkastelsen. Deretter må du ta med utkastelsespapirene til husleietvistutvalget (HTU). De MÅ ha en kjennelse/utkastelsesbevis fra politiet/namsmannen. Deretter fremlegger du kravet du har. Så sendes deg til leietaker for godkjenning. Om leietaker ikke er enig, blir det bestemt av dommere i HTU. Så blir det en rettskraftig dom. Så går namsmannen og tar det de eier og selger på auksjon for å gi deg penger. Om de ikke eier noe (mest sannsynlig) må de trekke fra vedkommendes lønn OM personen tjener nok ETTER «basic levekostnader» og… mest sannsynlig er de så fattige at de ikke har noe penger… (derfor jeg dessverre ikke leier ut til noen som går på NAV). Leietakere som ikke engang kan betale for tak over hodet lever mest da synlig på Mastercard eller andre kredittkort. Og Mastercard og telefonoperatør har sannsynligvis allerede sendt inn sine krav og du er nummer 3,4 i køen. MEN, dommen er gyldig i 10 år og kan fornyes resten av livet. Personen får aldri mer oppretta mobilabonnement eller strømavtale ellerno før han/hun har betalt deg. For han/hun kommer til å vises som «betalingsudyktig» hos alle som utfører kredittsjekk. Så det kan ta tid før du får tilbake pengene, men bedre noe sent enn aldri. Og husk alltid depositum neste gang. Anonymkode: 7472d...8ba Takk for at rådet (ettersom du tydeligvis har mye erfaring). Jeg våknet på morran med en mer positiv instilling. Jeg tenker at livet er kort og ønsker ikke grave en stor grav for å begrave en kanin. Penger kommer og går, og pappa vet bedre til neste gang. + husleie.no tingen som tidligere ble nevnt i tråden høres ut som gull i en situasjon som denne (og selvfølgelig betaling av depositum på forhånd med nulltoleranse for noe annet). Takk for tips og takk for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #29 Del Skrevet 25. juli 2023 Jeg har ingen råd, men kan jeg spørre hvilken by dette er? Kjæresten min leide ut til ei godt voksen dame som gjorde akkurat det samme. Anonymkode: 75c52...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #30 Del Skrevet 25. juli 2023 Er din far medlem av huseiernes landsforbund? Han kan få litt gratis juridisk hjelp der og de har masse nyttig info, leiekontrakter (med utkastelsesklausul), gratis depositumkonto og ikke minst kan man ta et kurs i utleie. Dere må nok i første omgang gå til husleietvistutvalget, der er det også mye nyttig info: https://www.htu.no. Husk at dere ikke kan kaste ut leietaker selv - det må gjennom domstolene (namsmannen). Og så er det veldig mye formalkrav til kommunikasjon med leietaker - bruk gjerne maler fra huseierne, der er det med de riktige paragrafene, rettighetene og fremgangsmåte som er innafor lovverket. Ville ikke gitt meg på tilbakebetalingskravet, men husk ALLTID å ha depositum på tre måneders leie på konto før leietaker får nøkler og tegn en utleieforsikring om det ikke er inkludert i husforsikringen dere allerede har. Anonymkode: f7d86...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå