Hvemerhan? Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Hei god folk! Skriver dette på vegne av min far som leier ut kjellerleiligheten, men som trenger råd da han har kommet opp i alderen og ikke er oppdatert på dagens rettssystem. Kort fortalt har leietakeren ikke betalt for juni-august månedene (betaling 1 måned i forveien - derfor august også), og etter at hen sannsynligvis har fått melding om utkastelse fra namsmann/politi pga dette, har hen nå skrevet at hen skal flytte ut sakene sine innen 1 uke. Men vi mistenker at hen prøver å komme seg unna å betale for 3 måneder leie, og det er her vi er litt "stuck". Hva blir nå den beste løsningen for far hvis han ønsker å få betalt sin 3 måneders husleie. Jeg har lest mye på internett om inkasso, advokat, forliksrådet, meklingsrådet osv. men jeg trenger litt hjelp her da jeg ikke veit hva som brukes når. Jeg gjentar at jeg mistenker leietaker ikke har no plan om å betale for seg, og samarbeider ikke (ignorerer telefonsamtaler, skriver meldinger på en veldig vag måte som aldri påpeker at hun skal betale for seg). Så ja, vi har kommet i kontakt med namsmannen og utkastelse er nå i ferd med å skje da hun i hvertfall har skrevet at hun flytter ut snart (hen nevner flyttefolk skal komme og hente tingene). Alt er selvfølgelig under ordinær husleie kontrakt. Om det er relevant så var aldri depositumet betalt heller (noe min far var mer eller mindre "dumsnill" med). Noen som kan dette?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 Har han ikke depositum? Anonymkode: e6bf5...f9f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har han ikke depositum? Anonymkode: e6bf5...f9f Kan du ikke lese? Anonymkode: 81c54...5fc 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #4 Skrevet 24. juli 2023 Har du prøvd det enkleste først? Å spørre h*n om hva som skjer? Anonymkode: 1e5ba...0f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du ikke lese? Anonymkode: 81c54...5fc Det står depositumet var ikke betalt heller. Men var det egentlig en avtale om depositum som ble droppet? Da tror jeg det er en dyr lærdom, som startet allerede der. Anonymkode: e6bf5...f9f 7
Hvemerhan? Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #6 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du prøvd det enkleste først? Å spørre h*n om hva som skjer? Anonymkode: 1e5ba...0f0 Som sagt, Pappa og jeg har prøvd mange ganger. Hun tar ikke opp telefon. Hun har ikke fysisk vært i leiligheten på over 2 uker ut i fra min far. Han har sine egne regninger å betale. Når hun først svar unnviker hun å svare på spørsmål om betaling.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Dere får ta kontakt med advokat, tenker jeg, om (og det gjør den helt sikkert) husleie blir utestående. Er vel tvilsomt at vedkommende betaler for seg når namsmannen kommer og plomberer døra. Anonymkode: 07e64...c1a
Hvemerhan? Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #8 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står depositumet var ikke betalt heller. Men var det egentlig en avtale om depositum som ble droppet? Da tror jeg det er en dyr lærdom, som startet allerede der. Anonymkode: e6bf5...f9f Helt enig! Det skulle absolutt ikke skjedd. Det har vært mas fra min far om det i begynnelsen. Leietaker har derimot betalt for de 3 månedene før det. Mener du at hvis depositumet ikke var betalt først så har vi ikke rett på betaling for de neste 4 måneders leie?
Leeloo Skrevet 24. juli 2023 #9 Skrevet 24. juli 2023 Veldig kjedelig og dyr lærdom, aldri la noen flytte inn før depositum er innbetalt. Detcer litt ekstra styr å opprette depositumskonto, men verdt det. Det finnes noe som heter egeninkasso. Vet ikke hva som allerede er sendt av purringer og inkassovarsel (det sisterner påkrevd)? 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #10 Skrevet 24. juli 2023 Hvemerhan? skrev (5 minutter siden): Som sagt, Pappa og jeg har prøvd mange ganger. Hun tar ikke opp telefon. Hun har ikke fysisk vært i leiligheten på over 2 uker ut i fra min far. Han har sine egne regninger å betale. Når hun først svar unnviker hun å svare på spørsmål om betaling. Å ja. Da er det politi / advokat / namsmann. Anonymkode: 1e5ba...0f0
Enmanelskeråhate Skrevet 24. juli 2023 #11 Skrevet 24. juli 2023 Hvemerhan? skrev (2 minutter siden): Helt enig! Det skulle absolutt ikke skjedd. Det har vært mas fra min far om det i begynnelsen. Leietaker har derimot betalt for de 3 månedene før det. Mener du at hvis depositumet ikke var betalt først så har vi ikke rett på betaling for de neste 4 måneders leie? Depositum betales inn på sperret konto før man flytter inn, som regel 3mnd leie, nettop pga manglende betaling senere eller skade på leilighet 6
Hvemerhan? Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #12 Skrevet 24. juli 2023 Leeloo skrev (3 minutter siden): Veldig kjedelig og dyr lærdom, aldri la noen flytte inn før depositum er innbetalt. Detcer litt ekstra styr å opprette depositumskonto, men verdt det. Det finnes noe som heter egeninkasso. Vet ikke hva som allerede er sendt av purringer og inkassovarsel (det sisterner påkrevd)? Der sa du kanskje no lurt. Egeninkasso. Det skal jeg undersøke og lese meg opp på. Takk!
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #13 Skrevet 24. juli 2023 Hvemerhan? skrev (7 minutter siden): Der sa du kanskje no lurt. Egeninkasso. Det skal jeg undersøke og lese meg opp på. Takk! Jeg ville også undersøkt hvor mye tid og energi som går inn i dette, mot å få det faktisk betalt. Det er mulig det er mer verdt å avskrive det som en dyr lærdom. Anonymkode: e6bf5...f9f 1 1
Hvemerhan? Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #14 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville også undersøkt hvor mye tid og energi som går inn i dette, mot å få det faktisk betalt. Det er mulig det er mer verdt å avskrive det som en dyr lærdom. Anonymkode: e6bf5...f9f Det er mottatt. Men i underkant av 40K er mye penger. Så jeg skal prøve med de midlene jeg har. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #15 Skrevet 24. juli 2023 Hvemerhan? skrev (3 minutter siden): Det er mottatt. Men i underkant av 40K er mye penger. Så jeg skal prøve med de midlene jeg har. Å nei, dette er mye penger. Stå på! Anonymkode: 1e5ba...0f0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #16 Skrevet 24. juli 2023 Prøv å sende krav til namsmannen. Dersom leietaker bestrider må dere via forliksrådet. Dersom leietaker ikke har noe særlig penger utover livsopphold så er innkreving bortkastet tid og penger, så tenk gjennom hva dere vet om leietaker før dere bruker 6 måneder - noen år på innkreving. Det kan faktisk ta så lang tid. Anonymkode: 69971...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #17 Skrevet 24. juli 2023 Her må dere bare kjøre på med namsfogden for å få personen ut, og ikke høre på forklaringer om at jeg flytter om en uke osv. Ettersom det ikke er noe depositum må dere drive inn kravet senere. Namsfogden kan også veilede dere på dette. Anonymkode: 5096e...ec5
Grüner Skrevet 24. juli 2023 #18 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har du prøvd det enkleste først? Å spørre h*n om hva som skjer? Anonymkode: 1e5ba...0f0 Ts sier jo at leietakeren er vanskelig å få tak i, tar ikke tlf osv.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #19 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her må dere bare kjøre på med namsfogden for å få personen ut, og ikke høre på forklaringer om at jeg flytter om en uke osv. Ettersom det ikke er noe depositum må dere drive inn kravet senere. Namsfogden kan også veilede dere på dette. Anonymkode: 5096e...ec5 Kan legge til at det er Namsfogden i Oslo som regnes som kompetansesenter, så hvis du har spørsmål kan det kanskje være greit å ringe direkte dit for veiledning, selv om det kanskje gjelder en annen kommune. Anonymkode: 5096e...ec5
Påkrevd Skrevet 24. juli 2023 #20 Skrevet 24. juli 2023 Lei situasjon, men må nok si meg enig i de som mener det vil kreve for mye å prøve å inndrive pengene. Utvilsomt ikke veldig gjennomtenkt å la noen flytte inn uten depositum, men når det først er sånn det er, leien stopper opp og det går såpass langt som til namsfogden/utkastelse, ser jeg virkelig ikke for meg at betalingsevnen er tilstede, ihvertfall ikke nå. Men akkurat det er vel namsfogden selv den rette til å svare på. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå