Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett noen kritiske tråder her gjennom årene om voksne par som gifter seg, gjerne par som ikke har felles barn. Virker som mange har noe imot dette.

Dere som gifter dere i voksen alder, hva er årsakene? Og generelt de som velger å gifte seg framfor å "bare" være samboere.

Er selv i et forhold hvor vi begge er voksne uten felles barn, men har likevel ønske om å gifte meg med han fordi det vil gjøre det offisielt, at om en av oss blir syke har den andre rett til å være nærmeste pårørende, man får automatisk og lettere plikter og rettigheter i forhold til hverandre.

Er det mange som synes det bare er dumt og unødvendig å gifte seg i godt voksen alder? Hvorfor evt.?

Anonymkode: 9a274...185

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man gifter seg vel, gammel som ung, av kjærlighet? 

Anonymkode: b2bbb...2d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Håper alle som gifter seg er voksne…

Anonymkode: d2172...7ee

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Godt voksne folk er kanskje litt gammeldagse og vil vise for verden at de hører skikkelig sammen for resten av livet? 

Anonymkode: 8bd6f...22c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

:fnise:

Kjærlighet er en ting, men en annen er ifht. arv, pensjon, man fikk mindre i skatt som gift før men vet ikke om det fortsatt er en greie.

Anonymkode: 8e489...5d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, selvsagt. Burde kanskje gjort det litt tydeligere: Mente såkalt godt voksne, altså ikke folk i 20-årene, men vi som er eldre enn det og allerede etablert og med barn fra tidligere etc.

Anonymkode: 9a274...185

AnonymBruker
Skrevet

Vel, vi elsker hverandre og er derfor gift. I mannens private pensjonskasse har man kun krav på etterlattepensjon om man er gift. Om han dør først, noe som statistisk sett er sannsynlig siden han er eldre enn enn meg og kreftoverlever, vil jeg få etterlattepensjon tilsvarende 250K årlig.  Da ville vel vært litt tåpelig ikke å ha denne transaksjonen på plass. I min forsikringsordning gjøres ingen slik forskjell på gift eller samboer, men så er beløpet veldig lavt. 
Vi hadde ikke kirkebryllup med slør og hundre gjester for å si det slik, men har formalisert forholdet. Jeg håper vi får leve lykkelig sammen i mange, mange år og våre særkullsbarn er velfungerende og til glede for oss begge. 
Var det svar på spørsmålet?

Anonymkode: a1481...4c0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva legger du i "voksne"? De over 30? De over 40? Over 50? 

Jeg er 36 år og gifter meg neste år fordi min samboer og jeg elsker hverandre. :)

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i 40-årene. Rett og slett for å markere at vi har valgt hverandre for resten av livet ❤️

Anonymkode: 7da39...de5

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det ikke vært et alternativ å gifte seg i godt voksen alder. Primært fordi jeg allerede har vært gift én gang, har barn fra dette ekteskapet, og ikke ønsker å få flere barn. Det samme gjelder min nye samlivspartner. Siden begge ønsker at det hver av oss eier skal gå uavkortet til egne livsarvinger når vi dør, har vi ikke behov for det rammerverket ekteskapslovginingen gir; det klusser snarere ting til. Hvis det hadde vært aktuelt for oss å sikre lengstlevendes mulighet til å fortsette å bo i felles bolig e.l. når det andre dør, ordnes det best på andre måter. Utover dette,  har vi begge i moden alder kommet til at ekteskapet (som rituale) er en litt antikvert institusjon. Skulle man likevel gifte seg, måtte det derfor være av rent juridiske grunner.

Anonymkode: 8543c...a97

AnonymBruker
Skrevet

Skal ærlig innrømme at jeg kanskje ikke hadde stresset med å gifte meg igjen om det ikke var et behov i forhold til immigrasjon/invandring, men det var jo først og fremst av kjærlighet.

Anonymkode: 027b1...754

AnonymBruker
Skrevet

For å få juridiske rettigheter. 

Anonymkode: 789e3...5e9

AnonymBruker
Skrevet

For vår del handler det om juridiske rettigheter. Ekteskapsinngåelse er jo først og fremst en juridisk avtale. Så syntes vi det var hyggelig å ha et selskap også fordi det er gøy og familiene våre synes bryllup er stas.

Anonymkode: 03259...15b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

om en av oss blir syke har den andre rett til å være nærmeste pårørende, man får automatisk og lettere plikter og rettigheter i forhold til hverandre.

Defor valgte vi å gifte oss. 

Anonymkode: 08bc2...c0e

• Liker 3
Skrevet

I voksen alder? Noe annet er ulovlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For meg har det ikke vært et alternativ å gifte seg i godt voksen alder. Primært fordi jeg allerede har vært gift én gang, har barn fra dette ekteskapet, og ikke ønsker å få flere barn. Det samme gjelder min nye samlivspartner. Siden begge ønsker at det hver av oss eier skal gå uavkortet til egne livsarvinger når vi dør, har vi ikke behov for det rammerverket ekteskapslovginingen gir; det klusser snarere ting til. Hvis det hadde vært aktuelt for oss å sikre lengstlevendes mulighet til å fortsette å bo i felles bolig e.l. når det andre dør, ordnes det best på andre måter. Utover dette,  har vi begge i moden alder kommet til at ekteskapet (som rituale) er en litt antikvert institusjon. Skulle man likevel gifte seg, måtte det derfor være av rent juridiske grunner.

Anonymkode: 8543c...a97

Veldig mange har forsikringer privat eller gjennom jobb som gir ektefelle eller samboer man har barn med en utbetaling (enten sum eller månedlig over tid) dersom vedkommende dør. Dette er ikke noe som går utover barna, men samboer man ikke har barn med taper bare denne utbetaling dersom de ikke var gift eller har felles barn. 

Både jeg og min mann har slikt i forsikring vi har fra arbeidsgiver. Vi oppdaget det først da jeg ble syk. Først da vi leste forsikringer skikkelig. Vi er imidlertid gift for lenge siden.

Anonymkode: a7c50...c63

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnene gifter seg for å få pengene til mannen. Neida. Joda.

Anonymkode: b6231...f31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man har lyst? Fordi det kan være lurt juridisk?

Anonymkode: a1964...fee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss av juridiske grunner. Bare skrev under på noen papirer på rådhuset.

Anonymkode: bf35d...906

AnonymBruker
Skrevet

Eneste grunnen for meg til å gifte meg, er diverse juridiske rettigheter og fordeler, både for oss og ungene. 

Vi er ikke gift, men vi har av og til diskutert det. 

For meg fins ikke giftemål romantisk. 

Anonymkode: 2bfec...08d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...