Gå til innhold

Nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei🙋🏻‍♀️

Jeg er nybegynner når det gjelder trening, men har nå så smått begynt☺️ Forrige uke gikk jeg minimum 10 000 skritt fire ganger i uken. 10 000 skritt allerede i dag. Jeg har også bestilt meg tredemølle for å ikke ha noen unnskyldninger når det er dårlig vær eller til vinteren. Har et ønske om å kunne jogge etterhvert☺️ Har dere noen gode råd om hvordan å nå det målet? Samt hva som kan motivere videre? 

på forhånd, tusen takk for svar☺️

Anonymkode: 13f76...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her er noen forslag til økter du kan gjøre for å jobbe deg opp mot joggeform:

1) Jogge rolig frem til en lyktestolpe. Gå til neste. Jogge rolig til neste. Gå til neste. Osv. Da får kroppen vendt seg til jogging uten at det blir for brått. Etter hvert kan du øke til å gå én lyktestolpe, men jogge to. 

2) På tredemølle: Gå i motbakke. Finn en incline og hurtighet som du klarer å gå i et godt tempo i. Så kan du øke litt og litt hvor lenge du går på mølla. Å gå i motbakke er en god måte å kunne få inn en del mengde uten å slite seg helt ut. Det er også lettere å sørge for at man har litt intensitet på gåingen enn når man f.eks går flatt

3) Legg også inn litt styrketrening. Dette vil være skadeforebyggende. Du trenger ikke å tenke at du skal bli stor og sterk, men det vil hjelpe på den generelle formen din om du blir litt sterkere. Du kan helt fint gjøre øvelser som ikke krever vekter.

Fremgang er den beste motivatoren! Og det kommer du til å merke godt spesielt i begynnelsen. Ellers tenker jeg at det er viktig å ha en plan. Bestem deg på forhånd hvilke dager du skal trene. Da blir det ikke et valg du må ta hver dag, men noe du bare gjør (optimalt sett). Det beste er også om du på forhånd har bestemt deg for hva du skal gjøre på hvilken av dagene også. Alle valg du slipper å ta vil hjelpe deg. En annen god motivasjon for deg er jo at du må få valuta for pengene når du har kjøpt deg en tredemølle!

Anonymkode: 7fa80...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er allerede godt i gang! Gåturer er super trening. Anbefaler alle som bare klarer å jogge i noen minutter å alltid kombinere det med lange gåturer, gjerne i terreng med oppoverbakker. 

Ellers hjalp denne planen meg da jeg var fersk. C25K er også tilgjengelig i ulike apper som du kan ha med deg på øret. 

Anonymkode: 685d8...f3b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv deg på et program om du er usikker. 

Couch to 5k for eksempel. 

Anonymkode: b1272...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...