Drizzt Skrevet 24. juli 2023 #21 Skrevet 24. juli 2023 Er det virkelig så lett å bytte juridisk kjønn i Norge? For en skandale! Denne studenten vil nå få innkalling til mammografiscreening og screening for livmorhalskreft ... 14 3
Hannah80 Skrevet 24. juli 2023 #22 Skrevet 24. juli 2023 Drizzt skrev (2 minutter siden): Er det virkelig så lett å bytte juridisk kjønn i Norge? For en skandale! Denne studenten vil nå få innkalling til mammografiscreening og screening for livmorhalskreft ... Ja visst:) Kom allerede i 2016. 6 1
Drizzt Skrevet 24. juli 2023 #23 Skrevet 24. juli 2023 FryNor skrev (53 minutter siden): Kanskje du kan opplyse om hva som er gangen i det da og hvorfor blir man stående uten penger med ubetalte regninger?. Nytt personnummer krever også nytt Bank-ID og bytter du personnummer stenges det gamle Bank-ID automatisk. Det gamle deaktiveres og vips har man ikke tilgang til kontoen sin og pengene før banken har gitt deg nytt Bank-ID. Det tar ikke bare 1 dag for å si det mildt. Så er det nye bankkort, pass, førerkort, nytt navn, nytt utseende ... 2
Drizzt Skrevet 24. juli 2023 #24 Skrevet 24. juli 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Ja visst:) Kom allerede i 2016. Hva tenkte Erna ... ? Nå leser jeg at H, Ap, Frp, SV og MDG stemte for. Det er ikke til å tro at det fantes flertall for dette lovforslaget på Stortinget. P.S. Jeg hørte om denne loven, men satt meg ikke inn da i hva det betyr. Jeg trodde det var en lang og komplisert prosess som siler ut falske kjønnsbyttere og er tett koblet til medisinsk behandling på Rikshospitalet, o.l. Ser man det ... 12
Hannah80 Skrevet 24. juli 2023 #25 Skrevet 24. juli 2023 Drizzt skrev (Akkurat nå): Hva tenkte Erna ... ? Nå leser jeg at H, Ap, Frp, SV og MDG stemte for. Det er ikke til å tro at det fantes flertall for dette lovforslaget på Stortinget. P.S. Jeg hørte om denne loven, men satt meg ikke inn da i hva det betyr. Jeg trodde det var en lang og komplisert prosess som siler ut falske kjønnsbyttere og er tett koblet til medisinsk behandling på Rikshospitalet, o.l. Ser man det ... Neida, trengs ingen diagnose. Både du og jeg kan endre kjønn ved å sitte i sofaen, og trykke på noen taster. Haha,helt absurd! Ja, helt utrolig at dette lovforslaget fikk flertall 🤔 15 3
Drizzt Skrevet 24. juli 2023 #26 Skrevet 24. juli 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Neida, trengs ingen diagnose. Både du og jeg kan endre kjønn ved å sitte i sofaen, og trykke på noen taster. Haha,helt absurd! Ja, helt utrolig at dette lovforslaget fikk flertall 🤔 Dette kan potensielt skape store, store problemer for personer med psykiske lidelser som forvirrer dem. Med tanke på konsekvensene juridisk kjønnsendring fører med seg, kommer vi til å lese mer og mer om ''byttet juridisk kjønn, angrer på det nå''. En tikkende bombe som venter på å gå av. 9
likestilling Skrevet 24. juli 2023 #27 Skrevet 24. juli 2023 Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Kjønnspoeng er et virkemiddel samfunnet bruker for å få bedret kjønnsbalansen i yrkeslivet. Både med antall av hvert kjønn som er utdannet til jobbene tilgjengelig, og for å sende et tydelig signal til de som skal søke og de som ansetter. Hvorfor noen er mot at denne balansen opprettes (gjerne i de høyest betalte yrkene i vårt land) er ubegripelig. Ubegripelig at noen mener at det er viktigere med kompetanse enn kjønn? ... og om man først skal gi noen kjønnspoeng, så burde det være menn, som kun utgjør 40% i høyere studier. For øvrig helt mot, selv om du synes det er ubegripelig. Jeg vil heller ha en ingeniør som kan det h*n driver med, enn en som er kvotert inn for å fylle kvoter. 16 5
herzeleid Skrevet 24. juli 2023 #28 Skrevet 24. juli 2023 Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Kjønnspoeng er et virkemiddel samfunnet bruker for å få bedret kjønnsbalansen i yrkeslivet. Både med antall av hvert kjønn som er utdannet til jobbene tilgjengelig, og for å sende et tydelig signal til de som skal søke og de som ansetter. Hvorfor noen er mot at denne balansen opprettes (gjerne i de høyest betalte yrkene i vårt land) er ubegripelig. Er det virkelig ubegripelig at noen ikke ønsker å bli diskriminert ut fra kjønn? 15 7
Eveliina Skrevet 24. juli 2023 #29 Skrevet 24. juli 2023 paprikaskrue skrev (1 time siden): Nei, det er faktisk ikke så enkelt, Man må følge en viss gang med mindre du har lyst til å stå uten penger og med ubetalte regninger. At folk kynisk velger å utnytte en ordning for å jukse seg til en studieplass har ingenting med transpersoner å gjøre. Det er da heller ingen som sier dette har noe med transpersoner å gjøre? Vel, sånn bortsett fra at de jobbet fram denne loven. Det handler om selve loven om selvidentifikasjon, og hvordan den åpner for misbruk som kan gi uønskede konsekvenser som er lite diskutert, og som det med dagens regler ikke er mulig å forhindre. Det er faktisk et problem, potensielt på flere områder. 9 4
CAPS LOCK Skrevet 24. juli 2023 #30 Skrevet 24. juli 2023 Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Hvorfor noen er mot at denne balansen opprettes (gjerne i de høyest betalte yrkene i vårt land) er ubegripelig. Fordi virkemiddelet er diskriminerende, og det går ut over noen, nemlig de som er best faglig kvalifisert 8 1 3
Samfunnsdebatt Skrevet 24. juli 2023 #31 Skrevet 24. juli 2023 CAPS LOCK skrev (11 minutter siden): Fordi virkemiddelet er diskriminerende, og det går ut over noen, nemlig de som er best faglig kvalifisert Tull. 2 studiepoeng skiller ikke ut hvem som er faglig kvalifiserte til å klare et studium. Kvoteringen skjer pga kjønnsbalansen i yrkeslivet i de høyest betalte yrkene i landet. tenke seg til.. de ønsker likt med kvinner i disse yrkene. Er det huff? 3
LeveMannen Skrevet 25. juli 2023 #32 Skrevet 25. juli 2023 (endret) Minner om kvoteringen av svarte på universiteter i USA (som vel nettopp er blitt avskaffet nå for noen dager siden). Endret 25. juli 2023 av LeveMannen 3
Paneera Skrevet 25. juli 2023 #33 Skrevet 25. juli 2023 Helgekarjol skrev (7 timer siden): Trodde dette bare var en teoretisk mulighet, men det gjøres faktisk i virkeligheten. Lenge leve galskapen. https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/07/24/8024589/bytter-kjonn-for-a-komme-inn-pa-prestisjestudie Flere menn har byttet juridisk kjønn for å komme inn på prestisjestudiet Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Kvinner får 2 ekstra kjønnspoeng ved opptaket og har dermed en fordel i søknadsprosessen, og kaprer 170 av 252 plasser. Nå bytter menn juridisk kjønn for å komme inn. – Like lett som å bytte mobilabonnement, sier en student. Selve prosessen med å bytte kjønn startet med å kontakte Skatteetaten for å få tilsendt en søknadsblankett. Denne kom etter noen uker hvor vedkommende måtte fylle ut personalia som navn, adresse og personnummer. Etter å ha sendt dette inn mottok vedkommende et nytt brev noen uker senere hvor det ble spurt om han var sikker på kjønnsskiftet. – Fra jeg startet til kjønnsskiftet var gjennomført tok det cirka 7 uker. Sånt gjør meg rasende. Det er i utgangspunktet en fantastisk ordning vi har, det at transpersoner og andre som har behov for juridisk kjønnsskifte skal få lov til dette uten å måtte sterilisere seg. Dette, derimot, er misbruk av ordningen og kan på sikt ødelegge for de som virkelig trenger dette regelverket, som transpersoner eller voldsutsatte som trenger nytt personnummer. Jeg spyr! 8
Paneera Skrevet 25. juli 2023 #34 Skrevet 25. juli 2023 Hannah80 skrev (4 timer siden): Neida, trengs ingen diagnose. Både du og jeg kan endre kjønn ved å sitte i sofaen, og trykke på noen taster. Haha,helt absurd! Ja, helt utrolig at dette lovforslaget fikk flertall 🤔 Nei, det er faktisk veldig bra - i noen ytterst få tilfeller. Som de som er voldsutsatte, ikke får politibeskyttelse og trenger nytt personnummer for å holde seg og sitt liv i sikkerhet.
Nilb Skrevet 25. juli 2023 #35 Skrevet 25. juli 2023 Norge er et matriarki. På tide flere skjønner det. 1 1
Påkrevd Skrevet 25. juli 2023 #36 Skrevet 25. juli 2023 Drizzt skrev (4 timer siden): Nytt personnummer krever også nytt Bank-ID og bytter du personnummer stenges det gamle Bank-ID automatisk. Det gamle deaktiveres og vips har man ikke tilgang til kontoen sin og pengene før banken har gitt deg nytt Bank-ID. Det tar ikke bare 1 dag for å si det mildt. Så er det nye bankkort, pass, førerkort, nytt navn, nytt utseende ... Bank ID tar ikke mer enn en knapp uke å få på plass når personnummeret er klart. Det greier man helt fint. Har man forfall på en regning eller to akkurat da, kan man evnt. overføre til noen andre på forhånd, eller be om en liten utsettelse, og man kan ta ut cash så man har til mat og nødvendigheter noen dager. Pass, førerkort osv. har ingenting med tilgang til pengene å gjøre, så det kan man ta seg av når det passer. Evnt. navneendring er ikke noe mer stress enn enhver annen person som endrer navn, f.eks ved giftermål. Utseendet er det neppe noen som krever at man skal gjøre noe med. Folk bytter både navn og personnummer, det skjer da hele tiden. Det er jo ikke sånn at livene deres kjøres i grøfta av den grunn. 7 2
Gjest paprikaskrue Skrevet 25. juli 2023 #37 Skrevet 25. juli 2023 6 hours ago, Hannah80 said: Supert. Kanskje flere vil forstå hvor absurd det er å kunne skifte juridisk kjønn ved kun noen tastetrykk. Du vil tilbake til den metoden der man måtte bli tvangssterilisert for å få endret juridisk kjønn?
Gjest paprikaskrue Skrevet 25. juli 2023 #38 Skrevet 25. juli 2023 6 hours ago, FryNor said: Kanskje du kan opplyse om hva som er gangen i det da og hvorfor blir man stående uten penger med ubetalte regninger?. Du skrev at det var så enkelt så da sitter du vel på forklaringen selv da? Tror du banken gir deg ny bankid uten legitimasjon?
Gjest paprikaskrue Skrevet 25. juli 2023 #39 Skrevet 25. juli 2023 5 hours ago, Eveliina said: Det er da heller ingen som sier dette har noe med transpersoner å gjøre? Vel, sånn bortsett fra at de jobbet fram denne loven. Det handler om selve loven om selvidentifikasjon, og hvordan den åpner for misbruk som kan gi uønskede konsekvenser som er lite diskutert, og som det med dagens regler ikke er mulig å forhindre. Det er faktisk et problem, potensielt på flere områder. Det sies ikke rett ut, men alle skjønner at det er transpersoner det handler siden loven ble laget for å gi dem muligheten til et bedre liv som ikke innebærer tvanggsterilisering, og at det er opp til et annet menneske å bestemme om personen er mann eller kvinne.
Gjest paprikaskrue Skrevet 25. juli 2023 #40 Skrevet 25. juli 2023 5 hours ago, Drizzt said: Dette kan potensielt skape store, store problemer for personer med psykiske lidelser som forvirrer dem. Med tanke på konsekvensene juridisk kjønnsendring fører med seg, kommer vi til å lese mer og mer om ''byttet juridisk kjønn, angrer på det nå''. En tikkende bombe som venter på å gå av. Da ser man at det ikke er så enkelt allikevel og at man må være sikker på hva man driver med. Loven er ment å hjelpe de som trenger det og ikke juksemakere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå