Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (1 time siden):

Sånt gjør meg rasende. Det er i utgangspunktet en fantastisk ordning vi har, det at transpersoner og andre som har behov for juridisk kjønnsskifte skal få lov til dette uten å måtte sterilisere seg. Dette, derimot, er misbruk av ordningen og kan på sikt ødelegge for de som virkelig trenger dette regelverket, som transpersoner eller voldsutsatte som trenger nytt personnummer. Jeg spyr! 

Helt uenig i at det er en «fantastisk ordning» at folk fritt kan definere seg som hva de vil og få alle juridiske fordel av det motsatte kjønnet mens de fortsatt ønsker å beholde de reproduktive organene til sitt opprinnelige kjønn.

paprikaskrue skrev (18 minutter siden):

Du vil tilbake til den metoden der man måtte bli tvangssterilisert for å få endret juridisk kjønn?

Ja faktisk, men det er ikke det saken handler om. I det minste burde man måtte fremlegge uttalelser fra spesialister på kjønnsinkongruens etc. for å få gjennomføre dette.

paprikaskrue skrev (7 minutter siden):

Det sies ikke rett ut, men alle skjønner at det er transpersoner det handler siden loven ble laget for å gi dem muligheten til et bedre liv som ikke innebærer tvanggsterilisering, og at det er opp til et annet menneske å bestemme om personen er mann eller kvinne.

Nei, det handler om at det er smutthull i regelverket som bør tettes. Når man først har kvotering, kan det ikke være sånn at det motsatte kjønn fritt bare kan bytte for å komme inn under kvoteringen. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (1 time siden):

Sånt gjør meg rasende. Det er i utgangspunktet en fantastisk ordning vi har, det at transpersoner og andre som har behov for juridisk kjønnsskifte skal få lov til dette uten å måtte sterilisere seg. Dette, derimot, er misbruk av ordningen og kan på sikt ødelegge for de som virkelig trenger dette regelverket, som transpersoner eller voldsutsatte som trenger nytt personnummer. Jeg spyr! 

Ja det er en fantastisk ordning som hindrer diskriminering av transpersoner og studenter.

Ikke skyld på studentene hvis noen endrer loven. Det finnes ingen grunn for å gi kvinner ekstrapoeng i studier hvor de allerede er i flertall.

Egentlig burde kjønnspoeng ha blitt innført. Det er ikke diskriminering at et kvinner er underrepresentert i noen studier. Det er kun kvinners egne valg. Det er lettere å argumentere for å kvotere inn kvinner i styrerom. Der kan man påstå at kvinner stenges ute. 

• Liker 4
Skrevet
Hannah80 skrev (6 timer siden):

Neida, trengs ingen diagnose. Både du og jeg kan endre kjønn ved å sitte i sofaen, og trykke på noen taster. Haha,helt absurd!

Ja, helt utrolig at dette lovforslaget fikk flertall 🤔

Jeg har også vært provosert av den loven, men merker at jeg ikke bryr meg lenger. Det er bare noen tall og bokstaver i en database som endres. Nå viser det seg at den hindrer diskriminering på grunn av kjønn.

Folk kan kalle seg hva de vil for min del.

Jeg er mer bekymret for er at man skal operere kropper på sviktende grunnlag.

Skrevet (endret)
Samfunnsdebatt skrev (7 timer siden):

Kjønnspoeng er et virkemiddel samfunnet bruker for å få bedret kjønnsbalansen i yrkeslivet. 

Både med antall av hvert kjønn som er utdannet til jobbene tilgjengelig, og for å sende et tydelig signal til de som skal søke og de som ansetter. 

Hvorfor noen er mot at denne balansen opprettes (gjerne i de høyest betalte yrkene i vårt land) er ubegripelig. 

Faktum er at kjønnspoeng i liten grad blir brukt i motsatt retning. Det er flertall kvinner på for eksempel medisin-, psykologi- og odontologistudiene, og dette er yrker der det dessuten kan være relevant for pasienter at det også finnes tilgjengelige mannlige behandlere.

Endret av Alivamale
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Alivamale skrev (3 minutter siden):

Faktum er at det i liten grad blir brukt i motsatt retning. Det er flertall kvinner på for eksempel medisin-, psykologi- og odontologistudiene, og dette er yrker der det dessuten kan være relevant for pasienter at det også finnes tilgjengelige mannlige behandlere.

jeg synes ikke pasienter skal få velge (eller velge vekk) hvem som skal behandle dem basert på kjønn (eller hudfarge), men hvis du synes det er viktig bør du jo i så fall virkelig inkludere sykepleiere, der er det ekstremt få menn.

• Liker 2
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

jeg synes ikke pasienter skal få velge (eller velge vekk) hvem som skal behandle dem basert på kjønn (eller hudfarge), men hvis du synes det er viktig bør du jo i så fall virkelig inkludere sykepleiere, der er det ekstremt få menn.

Det er akseptert at kvinner kan velge bort mannlige behandlere på grunn av tidligere overgrep eller traumatiske opplevelser, men menn skal altså ikke ha denne muligheten? Og hvorfor i alle dager er det ikke vel så viktig å opprettholde en kjønnsbalanse i disse yrkene, som det er i ingeniørfag?

Sykepleiere tok jeg ikke med, da det er noen studiesteder menn kan få tilleggspoeng.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Alivamale skrev (5 minutter siden):

Det er akseptert at kvinner kan velge bort mannlige behandlere på grunn av tidligere overgrep eller traumatiske opplevelser, men menn skal altså ikke ha denne muligheten? Og hvorfor i alle dager er det ikke vel så viktig å opprettholde en kjønnsbalanse i disse yrkene, som det er i ingeniørfag?

Sykepleiere tok jeg ikke med, da det er noen studiesteder menn kan få tilleggspoeng.

Nå synes ikke jeg at det er så veldig viktig å oppretteholde kjønnsbalanse på noen studier, så det blir en stråmann-argumentasjon. 

Du må nesten legge ved dokumentasjon på at «det er akseptert at kvinner kan velge bort mannlige behandlere på grunn av tidligere overgrep eller traumatiske opplevelser, men menn skal altså ikke ha denne muligheten», jeg har aldri vært borti at pasienter får lov å bestemme sånt selv, med mindre de går privat og i så fall kan de selvsagt velge vekk mtp hudfarge, religion, at man ikke liker overvektige eller kortvokste eller whatever, også.

Ellers blir det jo litt festlig hvis du har rett og en kvinne velger å kun ha kvinnelige behandlere, og så sender man inn en juridisk kvinne på 195 og 114 kilo med helskjegg og never som middagstallerkener…

• Liker 7
Skrevet
paprikaskrue skrev (1 time siden):

Da ser man at det ikke er så enkelt allikevel og at man må være sikker på hva man driver med. Loven er ment å hjelpe de som trenger det og ikke juksemakere.

Jeg ville ikke sagt at den omtalte studenten i artikkelen trenger det ... 

• Liker 1
Gjest paprikaskrue
Skrevet
4 hours ago, Samfunnsengasjert said:

Amen❤️

Gjest paprikaskrue
Skrevet
45 minutter siden, Drizzt said:

Jeg ville ikke sagt at den omtalte studenten i artikkelen trenger det ... 

Enig

Gjest paprikaskrue
Skrevet
2 hours ago, velociraptor said:

Helt uenig i at det er en «fantastisk ordning» at folk fritt kan definere seg som hva de vil og få alle juridiske fordel av det motsatte kjønnet mens de fortsatt ønsker å beholde de reproduktive organene til sitt opprinnelige kjønn.

Ja faktisk, men det er ikke det saken handler om. I det minste burde man måtte fremlegge uttalelser fra spesialister på kjønnsinkongruens etc. for å få gjennomføre dette.

Nei, det handler om at det er smutthull i regelverket som bør tettes. Når man først har kvotering, kan det ikke være sånn at det motsatte kjønn fritt bare kan bytte for å komme inn under kvoteringen. 

Vi får bare være enig i om å være uenige i at det skal være greit å utsette mennesker for tvangsmessige overgrep.

Ja, enig i at det er smutthull som må tettes. Når man bevisst bruker denne muligheten til å jukse seg inn på et studie burde man blitt vurdert på nytt etter faktisk kjønnsidentitet og se på mulighetene for om dette rammes av straffeloven. 

Gjest Albbas
Skrevet
8 hours ago, Samfunnsdebatt said:

Tull. 2 studiepoeng skiller ikke ut hvem som er faglig kvalifiserte til å klare et studium. 

Kvoteringen skjer pga kjønnsbalansen i yrkeslivet i de høyest betalte yrkene i landet. 

tenke seg til.. de ønsker likt med kvinner i disse yrkene. Er det huff?

Tanken er god, men når resultatet er at det er flere kvinner enn menn på det aktuelle studiet så har det slått feil ut. Vi vet at kvinner oppnår bedre karakterer enn menn på videregående, og derfor har flere konkurransepoeng enn menn. Vi vet at under 40 prosent av tildelte studieplasser fra samordna opptak i 2023 går til menn. Vi vet at det er et stort flertall av kvinner på "prestisjestudier" som psykologi og medisin, yrker der kjønnsbalanse er viktig. Likevel er det langt flere studier der det utdeles kjønnspoeng til kvinner enn til menn. 

Virkemiddelet er for dårlig, og det diskriminerer menn i større grad. Jeg syns ikke det er greit at 70 prosent av medisinstudenter er kvinner samtidige som det ikke deles ut ett eneste kjønnspoeng til menn på medisin!? Det er svært vanskelig å forsvare dette systemet i 2023. Vi må ta på alvor at menn ikke greier å konkurrere mot kvinners karaktersnitt i et skolesystem som dessverre passer jentene bedre enn guttene. 

Skrevet
Samfunnsdebatt skrev (8 timer siden):

Her tror jeg du gjør deg litt "enkel". Innvendingen går ikke mot å "ønske likt" men mot å diskriminere på bakgrunn av kjønn.

Eller for å omformulere: Noen er imot diskriminering på grunn av kjønn. Er det huff? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
paprikaskrue skrev (1 time siden):

Vi får bare være enig i om å være uenige i at det skal være greit å utsette mennesker for tvangsmessige overgrep.

Ja, enig i at det er smutthull som må tettes. Når man bevisst bruker denne muligheten til å jukse seg inn på et studie burde man blitt vurdert på nytt etter faktisk kjønnsidentitet og se på mulighetene for om dette rammes av straffeloven. 

Ikke legg ord i munnen på meg. Ingen skal utsettes for «tvangsmessige overgrep», men ønsker man å beholde penisen eller vaginaen man er født med står man jo fritt til å ikke endre juridisk kjønn og heller bare kle seg og sånn som det kjønnet man ønsker.

Jeg skulle ønske det var mer aksept for at menn kan få gå i skjørt/kjole etc om de ønsker, og kvinner kan få ha kort hår og gå i dress om de ønsker, uten stigmatisering. Da ville kanskje flere vært fornøyde med å være en feminin mann eller maskulin kvinne, og ikke følt dette behovet for å endre kjønn. Veldig leit at kjønnsrammene er så trange.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Dette kan potensielt skape store, store problemer for personer med psykiske lidelser som forvirrer dem. Med tanke på konsekvensene juridisk kjønnsendring fører med seg, kommer vi til å lese mer og mer om ''byttet juridisk kjønn, angrer på det nå''. En tikkende bombe som venter på å gå av. 

Bytte juridisk kjønn kan man gjøre så ofte mann ønsker.

Juridisk kjønn i Norge betyr idag:

- Der kjønn som personen akkurat nå selv sier at den har.

Betyr ikke mer eller mindre. Er en radikal forståelse av kjønn som fjerner meningen med kjønn som kategorisering.

Hvis det eneste det betyr å være kvinne eller mann er at man akkurat nå sier at mann er kvinne eller mann, så fjernes selvfølgelig meningen med å si at man er kvinne eller mann. Vi hadde like godt kunnet sagt:

Alle nordmenn må si om dem er 3ET4 eller 4TE3, man kan når som helst endre sitt valg, men man må velge et av disse.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Peanut
Skrevet

(Synes det virker som vedkommende ikke har tenkt så innmari mye igjennom hva som følger med å «bytte kjønn juridisk». Hvis man bare har byttet for kjønnspoengene, men er en mann, hva da om han ønsker å gifte seg med en kvinne? Er det bare å bytte kjønn igjen da eller? Virker litt som hodet-under-armen-og-armen-i-bind-tanke 2E1633B1-E419-4649-BE20-D957B8A5FAF3.gif.c9ca90e56afef67122541c2c93981f26.gif )

Skrevet
Peanut skrev (5 minutter siden):

(Synes det virker som vedkommende ikke har tenkt så innmari mye igjennom hva som følger med å «bytte kjønn juridisk». Hvis man bare har byttet for kjønnspoengene, men er en mann, hva da om han ønsker å gifte seg med en kvinne? Er det bare å bytte kjønn igjen da eller? Virker litt som hodet-under-armen-og-armen-i-bind-tanke 2E1633B1-E419-4649-BE20-D957B8A5FAF3.gif.c9ca90e56afef67122541c2c93981f26.gif )

Ja, hun kan bli han igjen straks etter hun har fått studieplass. Vi kan bytte kjønn akkurat hvor ofte vi ønsker.

• Liker 6
Gjest Hygieia
Skrevet
Hannah80 skrev (11 timer siden):

Supert. Kanskje flere vil forstå hvor absurd det er å kunne skifte juridisk kjønn ved kun noen tastetrykk.

Nei. Det som er absurd et at man får tilleggspoeng for kjønn, uansett om det er juridisk eller biologisk, i et land som forfekter likestilling. Men du Barbara vil helst avspore debatten i en annen retning, ser jeg.

Skrevet
Peanut skrev (13 minutter siden):

Vel, man kan jo fint gifte seg med en av samme kjønn i Norge i dag, så det er neppe noe problem.

Og som allerede nevnt, det er vel ikke noe særlig vanskeligere å bytte tilbake. Det interessante er imidlertid hva som da skjer med ekstrapoengene, om vedkommende bytter før studiene er fullført....

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, Samfunnsdebatt said:

Tull. 2 studiepoeng skiller ikke ut hvem som er faglig kvalifiserte til å klare et studium. 

Kvoteringen skjer pga kjønnsbalansen i yrkeslivet i de høyest betalte yrkene i landet. 

2 studiepoeng utgjør forskjellen på et vitnemål med 18 eller 14 seksere (gitt 20 fag på vitnemålet). Kvinner får da 4 seksere gratis av staten for å komme inn på et studie der kvinner er i klart flertall.

Heldigvis kan hvem som helst få de 4 sekserne like lett som det er å opprette et mobilabonnement nå 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...