Gå til innhold

Hvite blodceller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen hva det vil si og ha hvite blodceller under normalen på en blodprøve?

Anonymkode: 398e8...c6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på helhetssituasjonen/sammenhengen, feks alder, hvorfor er prøven tatt, hvor mye under er den, hva med de andre blodprøvene, osv osv. Trenger ikke bety noe som helst.

Anonymkode: af57c...70c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvite blodceller er cellene som utgjør immunforsvaret ditt. Hvis blodprøven viser lavt nivå av hvite blodceller, betyr det at du har få immunceller i blodet. 

Hva gjorde du umiddelbart før du tok blodprøven?

Ifølge immunolog Anne Spurkland trekker immunceller UT av blodet og inn i vevet i kroppen når vi beveger oss. De hvite blodcellene går på jobb, rett og slett, og patruljerer rundt i resten av kroppen på jakt etter skader som må repareres. 

Hvis du jogget en halvtime før du tok blodprøven, ville blodet ditt ha vært helt tomt for immunceller. Da ville du ha endt opp med diagnosen AIDS. 

Og så fort du satte deg ned for å hvile, ville immuncellene (altså de hvite blodcellene) etter hvert trekke tilbake i blodet og bidra til et suverent resultat på blodprøven.

Blodet utgjør bare 4 kilo av kroppen din. Hva som foregår i resten av kroppen kan ikke alltid måles i blodet. Aller minst når det gjelder immunceller, som ikke oppholder seg i blodet når du er i bevegelse.

Anonymkode: 70731...927

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvite blodceller er cellene som utgjør immunforsvaret ditt. Hvis blodprøven viser lavt nivå av hvite blodceller, betyr det at du har få immunceller i blodet. 

Ifølge immunolog Anne Spurkland trekker immunceller UT av blodet og inn i vevet i kroppen når vi beveger oss. De hvite blodcellene går på jobb, rett og slett, og patruljerer rundt i resten av kroppen på jakt etter skader som må repareres. 

Hvis du jogget en halvtime før du tok blodprøven, ville blodet ditt ha vært helt tomt for immunceller. Da ville du ha endt opp med diagnosen AIDS. 

Og så fort du satte deg ned for å hvile, ville immuncellene (altså de hvite blodcellene) etter hvert trekke tilbake i blodet og bidra til et suverent resultat på blodprøven.

Blodet utgjør bare 4 kilo av kroppen din. Hva som foregår i resten av kroppen kan ikke alltid måles i blodet. Aller minst når det gjelder immunceller, som ikke oppholder seg i blodet når du er i bevegelse.

Takk for informativt svar. Da har jeg litt merer oversikt på hvite blodceller. Jeg var på sykehuset og det ble foretatt en del prøver for å undersøke forskjellige ting og det ble oppdaget at hvite blodceller var under normalen og da tydde jeg litt til google, som man kanskje ikke skal alltid, men leste b.la annet at det også kunne ha noe med beinmargen og gjøre eller mangel på vitaminB12.. Legen min får vel i ettertid sjekke ut dette nærmere, men var litt nyskjerrig på å finne litt mer ut om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Rett før prøven var jeg hos legen etter en liten spasertur dit før jeg ankom sykehus for en sjekk, så jeg har ikke vært i stor aktivitet før prøven.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var det første svaret jeg fikk når jeg googlet. (men står "KAN" skyldes, så får ta det med en klype salt kanskje.)

Lavt antall hvite blodceller (leukopeni) kan skyldes at det lages for få celler i beinmargen, for eksempel på grunn av vitaminmangel (særlig B12 eller folinsyre), myelodysplastisk syndrom eller aplastisk anemi. En annen mekanisme er hvis beinmargen blir invadert av kreft, for eksempel leukemi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du skriver? At man utvikler AIDS av å jogge?

Anonymkode: ee214...b51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er det du skriver? At man utvikler AIDS av å jogge?

Nei. Jeg skriver at du ville fått diagnosen, ikke sykdommen. At blodet tømmes for hvite blodceller er et symptom på AIDS. 

En forsker i Bergen dokumenterte på 1980tallet at blodet tømmes for immunceller også når vi jogger. En journalist i Bergensavisen intervjuet forskeren om denne studien og avisartikkelen fikk tittelen "Når du jogger, får du AIDS". 

Historien ble fortalt av immunolog og professor Anne Spurkland under hennes 200 minutter lange Aarebrotforedrag, som hun holdt ved Universitetet i Bergen i vinter. Foredraget ligger på Youtube og er absolutt verdt 200 minutter for den som er interessert i immunforsvar. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Jeg skriver at du ville fått diagnosen, ikke sykdommen. At blodet tømmes for hvite blodceller er et symptom på AIDS. 

En forsker i Bergen dokumenterte på 1980tallet at blodet tømmes for immunceller også når vi jogger. En journalist i Bergensavisen intervjuet forskeren om denne studien og avisartikkelen fikk tittelen "Når du jogger, får du AIDS". 

Historien ble fortalt av immunolog og professor Anne Spurkland under hennes 200 minutter lange Aarebrotforedrag, som hun holdt ved Universitetet i Bergen i vinter. Foredraget ligger på Youtube og er absolutt verdt 200 minutter for den som er interessert i immunforsvar. 

Interessant. Takk 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...