AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #41 Skrevet 25. juli 2023 La de beste lærerne spille inn undervisningen av pensum på youtube. Mot ekstra lønn. Så kan elevene se det der i tillegg til hos sin egen nest beste lærer i klasserommet som de også kan spørre og diskutere med. Pensum er jo likt i hele landet i de samme fagene. Anonymkode: bd61b...f01 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #42 Skrevet 25. juli 2023 Slutt med lekser i grunnskolen. Fjern sidemål, la det evt. bli et valgfag. Eller et fag man ikke får standpunkt eller eksamenskarakter i. Utagerende barn som ødelegger for alle andres læring bør tas ut av klasserommet. Mer fysisk aktivet, gym og svømming. Lære om personlig økonomi. La helsesøster på skolen ta seg av "legeeeklæringer" ved fravær på vgs. Anonymkode: 8a492...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #43 Skrevet 25. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: 1: Anoymisering av prøver så ikke lærer vet hvem hen retter. 2: Gi de beste elevene mer oppmerksomhet og ekstra undervisning. Anonymkode: c89f7...a6e 1. Som på eksamen. Ha gjerne flere av disse. 2. Tilrettelegg bedre for å "tjuvstarte" på neste trinn/års pensum, evt universitetspensum i vgs, så får også de flinke mer ut av timene. Anonymkode: bd61b...f01
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #44 Skrevet 25. juli 2023 Ha mulighet for å fjerne barn som forstyrrer, mobbere og tilby mer 1-1 undervisning utenfor klasserommet. Anonymkode: 605fd...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #45 Skrevet 25. juli 2023 Glemte å ta med: lengre skoledager istedet for SFO. 8-15 er bra skoletid Anonymkode: 605fd...e4f 2
Trolltunge Skrevet 25. juli 2023 #46 Skrevet 25. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden): Mange foreldre (sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg) virker å tro at bare vi får flest mulig "voksenliv-fag" inn i skolen, blir alt bedre. Men for det første er det bare så mange timer i skolen - skal man bruke tid på privatøkonomi og relasjoner, må det tas fra noe annet. For det andre tror jeg det er veldig begrensa hvor mye man kan lære barn av sånt som de faktisk får nytte av. Jeg har lest om dette "livsmestrings-faget" som de har innført (?) enkelte steder nå, og det høres bare ut som svada og selvfølgeligheter. Vanlige barn lærer livsmestring, følelser og relasjoner av å omgås andre barn og voksne. Vil man at ungene skal bli gode på relasjoner, må man oppfordre dem til å være sosiale (mange unger i dag bruker jo mer tid på skjerm enn på ansikt til ansikt-kommunikasjon, så da er det der man bør starte i så fall). Det hjelper ikke at læreren forteller dem at dette er viktig eller oppfordrer dem til å "kjenne på følelser". Noen ting må man lære ved erfaring, og relasjoner, følelser etc. er en av dem. Privatøkonomi er en litt annen sak, det kunne kanskje blitt en større del av matematikkfaget. Jeg er helt enig med at dette egentlig er og burde være foreldrenes ansvar, og har selv tatt ansvar for å lære mine barn slikt, men jeg ser på utviklingen av diverse samfunnsutfordringer at det er for mange foreldre som ikke har evner eller vilje til å lære sine barn det nødvendige. Dette koster individer og samfunnet så dyrt at derfor er det ikke hva jeg gjør som betyr noe, men hva samfunnet er tjent med som betyr noe. Det koster individer og samfunnet for mye at skolen ikke har slike fag, og at det ikke settes inn ressurser på dette i skolen, før det koster samfunnet betydelig MER ressurser å ikke ha gjort det mens barn er i utvikling. Selv om det er den glimrende muligheten til det, mens det ofte er for sent når skaden er gjort. Et menneske som faller utenfor og sliter for mye mentalt til å være et produktivt medlem av samfunnet koster samfunnet enorme summer, selv uten at vedkommende blir farlig og skader andre. Noen blir det også, og det er enorme summer dette koster samfunnet, samt også store individuelle tap og sorger for ofre for dem som utvikler seg farlig. Om man ved å bruke ressurser på dette får betydelig mindre belastninger i samfunnet på sikt, ja da mener jeg at det er idiotisk å ikke bruke ressurser på forebygging. At foreldre burde ha det ansvaret, helt klart, men når man ser at noe ikke fungerer godt nok, da er det ikke dumt å finne bedre løsninger.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #47 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Leksefri skole. Men ha lekser som oht å gjøre det de ikke gjorde på skolen og lese bøker hjemme. Eller lese igjennom et kapittel man skal ha på skolen. Da er man litt mer forberedt til det man skal lære. Husker det godt selv, at lærer sto nermest oh forventet at vi skulle kunne noe om noe vi hadde fått vite 2 minutter tidligere at vi skulle ha. Lærer hadde nok fått litt mer engasjement, dersom vi hadde lest igjennom kapittelet først. Lek foster læring. Barn som sitter på rumpa hele dagen. Lærer lite. Min mann er lærer og tar med ungene ut i naturfag og matte. Og leker seg frem til lærdommen. Funker kjempebra. To lærere på hver små klasse. Trafikklys på barneskolen. Der elevene blir kjent med hva de er gode på og hva de må jobbe bedre med. Funket veldig bra på vår barneskole. Da ungene begynte på vgs, fikk vi vite at barna fra vår skole var veldig selvbevisste iht fag. Barn med større resuser bør få tilgang til mer og bedre tilpassede oppgaver Mobbing stort og smått bør tas med miljøarbeid og tverrfaglig samarbeid. Hvis det er mer utfordringer. Sprsial tilpasset undervisning bør betales av staten ikke kommunen, slik at alle barn har lik rett på rett undervisning. Diagnoser blr ikke være krav for å få hjelp. Gym bør ikke karakter settes. Det skaper tapere. Heller settes slik orden og oppførsel settes. Man bør få lov å fullføre studier selv om man stryker i et par fag. Disse fagene kan bygges på etterpå om det er behov . Sidemål bør være endel av norsken ikke todelt. Anonymkode: 695b1...c4a For noen barn er gym faget de hadde best karakterer i. Min yngste fikk 6 i gym og fysak, 4 og 3 i nesten alle teoretiske fag. For noen barn er gym eneste viktige karakter og det som holder motet oppe. Noen barn kunst og håndtverk, andre musikk. Noen barn blir «tapere» i et eller annet fag. Noen i matte og noen i gym. Fint at alle kan finne et fag som passer for de. Min kom inn på vgs på grunn av gymkarakterene og fritidsinteressen. Anonymkode: 605fd...e4f 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #48 Skrevet 25. juli 2023 Eget fag med fokus på alternative seksuelle legninger. Eget rasisme-fag. Der man lærer om rasisme i dagens og tidligere samfunn. Anonymkode: 08248...fb2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #49 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): - Kortere skoledager. Jeg synes det sløses mye tid i skolen på ting som nynorsk, fritimer og "rekreasjonelle" fag, slik som gym, mat og helse, kunst og håndverk og musikk. Jeg sier absolutt ikke at de skal fjernes. Jeg synes at eksponering til kunst og kultur er viktig, i tillegg til at det letter trykket litt på en ellers tung skoledag for mange, men jeg synes fokuset burde minskes enda litt mer fra ungsomsskolen av. Trenger vi musikk alle tre årene på ungdomsskolen? Må man ha kunst og håndverk i både 8. og 10. klasse? Er det ikke nok med 8. klasse? Må man ha fritimer på VGS? Må man ha gym alle skoleår på VGS? Anonymkode: 0c9d4...8bf Jeg er enig i kortere skoledager, men jeg er helt uenig i at å kutte ned på de få timene med kreative fag er en god løsning. Praktiske fag der man kan både bruke fantasien og kreativiteten sin, og i tillegg inkorporere andre fag som matte (regne ut størrelsesforhold på et byggverk, lære om det gylne snitt osv), er kjempeviktig som en del av skolehverdagen. Spesielt for de elevene som sliter med å sitte i ro og lytte og/eller sliter med teorifag. Musikk er også mye matematikk, og det å lære et instrument gir faktisk bedre innlæring på andre områder. I tillegg har musikk og kunstfag en verdi i seg selv, da det å lære å se muligheter og skape noe er svært viktig i livet og i samfunnet. MEN, for å gi elevene utbytte av undervisningen må det ansettes faglærere. Å tvinge almennlærere uten kunstfaglig bakgrunn til å ta timene i musikk eller kunstfag er en dårlig løsning, både for lærerne og elevene. Noen av almennlærerne er flinke musikklærere eller kunstlærere fordi de har tatt kunstfag under utdannelsen, eller har erfaring, men jeg har sett mange triste eksempler på lærere som får utdelt kunstfagtimer de ikke verken vil ha eller behersker å gjennomføre på en bra måte. Å sette på filmer på Youtube med Øisteins Blyant og be elevene om å gjøre det de ser, i en 7. klasse er helt håpløst. Bra kunstfagundervisning med faglærere er kjempeviktig, men dårlig kunstfagundervisning med lærere som ikke aner hva de holder på med er helt bortkastet. Anonymkode: eca12...180 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #50 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eget fag med fokus på alternative seksuelle legninger. Eget rasisme-fag. Der man lærer om rasisme i dagens og tidligere samfunn. Anonymkode: 08248...fb2 Heller mer fokus på at folk er forskjellige, og at det er ok. Aksept og respekt er viktig. Kanskje også opplæring i hvordan ta en saklig debatt, både på nett og face to face, og lære seg å tåle at man ikke alltid kan bli enige og at det også er ok. Anonymkode: eca12...180 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #51 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kom læreren på sin høye hest ja. Anonymkode: 24296...ee0 Så hvis noen er uenige med legen - er legen også på sin høye hest? Eller elektrikeren? Eller rørleggeren? Hvorfor skal ikke lærere være best kvalifisert til å mene noe om livet og utfordringene i klasserommet? Kanskje det derimot er der skoen trykker; at nettopp lærere har for LITE de skulle ha sagt? Anonymkode: e252d...f37 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #52 Skrevet 25. juli 2023 Når man ser hvor elendige østlendinger er på både å lese nynorsk og å forstå nynorsknære dialekter burde man tvert imot øke kravene til sidemålskonpetanse. Anonymkode: b41ad...a86 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #53 Skrevet 25. juli 2023 Er et par stykker her som ser ut til å tro at skolen er som da de selv gikk der for 10-30 år siden. Ting har forandret seg. Elevene lærer økonomi. Eller, det er i læreplanen. Elevene har hatt undervisning om økonomi i mange år. Om de følger med og lærer seg det er en annen ting. Foreldre kan gjerne begynne å snakke positivt om skolen, ikke gjøre alt til skolen sitt problem. Foreldre kan også stille litt krav til barna sine, det kan hjelpe. Istedenfor å klage over mye arbeid på barnas vegne, så kan dere si til barna at de må jobbe mens de er på skolen. Det finnes elever som ikke gjør en ting hele dagen på skolen, der foreldrene klager over den enorme arbeidsmengden hjemme. Vel, om poden hadde jobbet bittelitt mer på skolen, så hadde hen ikke hatt noe å gjøre hjemme. Foreldre kan med fordel roe litt ned tanken om at barna deres er verdens midtpunkt og alltid har rett. Og, ja, jeg har barn selv Det har kommet inn psykisk helse. Dette er noe jeg forøvrig mener ikke er lærerne sin jobb, her må andre instanser inn. Helsevesenet må ruste opp sitt arbeid med psykisk helse. Og foreldre kan også snakke med barna om normale følelser, ikke alt er angst eller depresjon. Lærere sin jobb er å undervise, ikke lære elevene om psykisk helse. Da bør det isåfall bli utdannet lærere som har den kompetansen. Det burde komme inn flere yrkesgrupper i skolen, for å bistå med ting som er utenfor læreres ansvarsområde. Det kunne vært miljøarbeidere, familieterapauter, psykologer, vernepleiere og flere elevassistenter. Anonymkode: cfff2...36f 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #54 Skrevet 25. juli 2023 Jeg mener at det bør mer praktisk estetiske fag inn i skolen. Nå jobber jeg på barneskole, da. Når man er eldre så syns jeg det bør være større valgfrihet. Man burde hatt valgfag fra 5.klasse. Jeg har hatt mange elever som blomstrer i fag som kunst og håndverk. Vi må ikke glemme disse. Jeg har jo også hatt elever som ikke er så glade i faget, men å la elevene få velge og styre litt selv, hjelper. Det er dessverre vanskelig å ha åpne oppgaver i faget i klasser med flere utagerende elever. Da må det være strenge regler og mye man ikke kan gjøre, som bidrar til at faget blir kjedelig. De som saboterer for andre bør læreren få lov til å sende ut av klasserommet. Skolene må også få flere ansatte. Flere voksne per klasse, eller mindre klasser. Da jeg gikk på vgs hadde vi "fritime" stort sett hver dag. Jeg gikk yrkesfag da. Vi hadde undervisning med intro av tema, så fikk vi en oppgave med en frist på alt fra 2 dager til 4 uker. Vi måtte møte opp på skolen, og vi hadde undervisning i fellesfagene som norsk og matte osv. Men linjefag styrte vi selv. Vi tok pause når vi ville. Jeg syns det var en fin måte å jobbe på. Vi fikk jobbet i eget tempo. Sånn er det også når man studerer. Du har kanskje forelesning kl 8. Resten av dagen styrer du selv. Anonymkode: 70e6b...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #55 Skrevet 25. juli 2023 5 hours ago, Anonymus Notarius said: Det er jeg helt uenig i. "Livsmestring" er foreldrenes/familiens og storsamfunnets ansvar, ikke skolens. Mer tid på musikk (som noen nevnte) og andre kreative fag er jeg derimot for. Noen påstår dette er "unyttig", men disse fagene hjelper læringen i andre fag, i tillegg til at de har verdi i seg selv. Det var jeg som nevnte det. I en post som riktig nok var betydelig overdrevet og satt litt på spissen. Men det var mest som et motsvar til en som ville øke alle de teoretiske fagene og fjerne musikk, og andre praktisk estetiske fag. En svært dårlig ide og ville nok vært rimelig krise for de barna som ikke er så sterke teoretisk men likevel må gjennom den samme skolekverna som alle andre. Anonymkode: 5c2f2...251
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #56 Skrevet 25. juli 2023 Mer fysisk aktivitet inn i skolen, så er det meste løst👌 Anonymkode: bf790...778
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #57 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mer fysisk aktivitet inn i skolen, så er det meste løst👌 Anonymkode: bf790...778 ...Hvordan? Hvordan blir "det meste løst" med mer gym? Kan du være mer konkret? Anonymkode: 0c9d4...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #58 Skrevet 25. juli 2023 Frøkenfryden skrev (16 timer siden): Mye interessante innspill. men: Hva tenker du om de som har nynorsk som hovedmål? At de ikke lærer bokmål og ikke får karakter i sidemål de heller? Faget er sidemål, faget er ikke Nynorsk. Føler østlandet glemmer at en god slump av Norge har bokmål som sidemål. Jeg tenker helt ærlig at nynorsk som skriftspråk burde avvikles som skriftspråk og at vi rett og slett må la det dø ut. Alle barn i Norge burde lære bokmål som skriftspråk og ingenting annet. Vi trenger ikke sette nynorsk opp på denne kulturelle pidestallen slik vi alltid har gjort og fortsatt gjør. Det er mye enklere og mer effektivt om alle i Norge har ett skriftspråk og forholde seg til. Med tanke på at de som har nynorsk som skriftspråk utgjør kun rundt 10%, så synes jeg dette er helt rasjonelt. De burde tilpasse seg majoriteten av Norge, i effektivitetens navn. Anonymkode: 0c9d4...8bf
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #59 Skrevet 25. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Glemte å ta med: lengre skoledager istedet for SFO. 8-15 er bra skoletid Anonymkode: 605fd...e4f Dette er en av grunnene til at skolen er lite effektiv. Foreldre ønsker at barna skal være mest mulig å skolen for å slippe måtte passe på dem selv, eller å slippe å betale for SFO. Når skolen skal erstatte SFO så sier det seg selv at læringen blir lav, den blir jo ikke noe mer enn om ungen hadde vært i SFO. Anonymkode: bc6c0...a71
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #60 Skrevet 25. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker helt ærlig at nynorsk som skriftspråk burde avvikles som skriftspråk og at vi rett og slett må la det dø ut. Alle barn i Norge burde lære bokmål som skriftspråk og ingenting annet. Vi trenger ikke sette nynorsk opp på denne kulturelle pidestallen slik vi alltid har gjort og fortsatt gjør. Det er mye enklere og mer effektivt om alle i Norge har ett skriftspråk og forholde seg til. Med tanke på at de som har nynorsk som skriftspråk utgjør kun rundt 10%, så synes jeg dette er helt rasjonelt. De burde tilpasse seg majoriteten av Norge, i effektivitetens navn. Anonymkode: 0c9d4...8bf Helt enig med deg. Vi er et lite land, blir tullete å bruke mye ressurser på at vi skal ha to offisielle former av det samme språket. Anonymkode: bc6c0...a71 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå