Gå til innhold

Hvilke forandringer burde gjøres i det norske skolesystemet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er mine forslag:

- Fjern kravet om at vi skal ha egen karakter i nynorsk og hele opplegget om at vi skal lære hele språket. Heller bytt det ut med å simpelt lære om nynorskens historie - dets opphav og kulturelle innflytelse, samt tolkning av nynorsk gjennom lesing av nynorske tekster. Ved å massivt kutte ned på antall skoletimer man bruker på sidemål, så kan man lage rom for viktigere ting, som for eksempel flere skoletimer til matematikk, naturfag, samfunnsfag, historie, engelsk, fremmedspråk osv. Jeg synes det er tragisk å tenke på alle potensielt mer effektive skoletimer som bare går ned i sluken fordi det blir bortkastet på et sidemål som ekstremt få bruker.

- Fjern fritimer fra VGS. Jeg synes det er utrolig lite prat om dette. Kan hende mange elever liker fritimer, men personlig så har jeg alltid syntes at det gjorde skoledagen utrolig lite effektiv. På VG1, så hadde vi en dag i uken som hadde hele fire fritimer inni seg. Den varte selvfølgelig fra ca. 08:15 til 15:30. I stedet for at vi kunne ha blitt ferdig med skoletimene fortløpende, så ble vi stuck på skolen og i nærområdet rundt skolen, med mindre man var heldig og bodde veldig nært. Klart, man kan bruke fritimene til skolearbeid, men noen (inkludert meg) jobber best alene og ikke omringet av masse venner. Jeg synes personlig det er nok med en halvtime friminutt per dag, i tillegg til 5-10 minutters pauser mellom timeskiftene. 

- Kortere skoledager. Jeg synes det sløses mye tid i skolen på ting som nynorsk, fritimer og "rekreasjonelle" fag, slik som gym, mat og helse, kunst og håndverk og musikk. Jeg sier absolutt ikke at de skal fjernes. Jeg synes at eksponering til kunst og kultur er viktig, i tillegg til at det letter trykket litt på en ellers tung skoledag for mange, men jeg synes fokuset burde minskes enda litt mer fra ungsomsskolen av. Trenger vi musikk alle tre årene på ungdomsskolen? man ha kunst og håndverk i både 8. og 10. klasse? Er det ikke nok med 8. klasse? man ha fritimer på VGS? man ha gym alle skoleår på VGS? 

Jeg tror at elever vil være mer motivert og opplagt om skoledagene var litt kortere. Jeg snakker ikke om mye kortere, kanskje bare 45 minutter kortere, for eksempel. Jeg tror også at lengre skoledager kan føre til mer søvnmangel, fordi elever føler større behov for å "ta igjen" dagen etter en lang skoledag, etterfulgt av mer skolearbeid hjemme. Dette ser man jo med voksne også, som gjerne vil bare se litt mer på TV eller scrolle på mobilen, fordi de har lange arbeidsdager, etterfulgt av fullpakket timeplan når de kommer hjem også. Ganske kjent fenomen. I tillegg så jobber på biologien til ungdommen mot dem når det gjelder søvn, fordi de får større søvnbehov, pluss at en god del får en forsyvet døgnfase.

Ja, det er klart at man må pushe ungdom til å ha god søvnhygiene, men det går an å ha litt sympati også. Biologien deres forandres søvnbehovet, de er enda underutviklet, de vil naturligvis ha mer fritid og en tilfredsstillende work/play-balanse. Å ha kronisk søvnmangel er utrolig dårlig for helsen og hjernekapasiteten. Det vil føre til mer trivsel i skolehverdagen og bedre resultat om elever kunne fått mer søvn. 

- Fjern gymkarakter og forandre gympensum. Det at en gymkarakter kan ødelegge muligheten din til å komme inn på et studie som er rent teoretisk, slik de aller fleste studier er, er helt latterlig. Enda mer urettferdig er det at gymkarakteren din er basert på prestasjon og ikke egen innsats basert på ditt atletiske nivå. Åja, du gjør det supert på alle fag i skolen, men du fikk bare karakter 4 på Cooper-testen? Du var ikke flink nok til å serve ballen i volleyball? Synd for deg, da dras karakteren din ned og du kommer deg ikke inn på drømmestudiet ditt i år.

Dessuten så synes jeg at gympensum burde skjerpes litt. Jeg synes det skal være mindre fokus på lærdom av hvordan man benytter forskjellige treningsformer mange bruker i hverdagen sin på riktig måte, alt fra styrketrening, jogging, løping, sprinting - og hva man kan få ut av disse treningsformene. I stedet for blir 80% av gymtimer bestående av lagspill, slik som innebandy, fotball, volleyball og kanonball. Til tider så er det fint, men skal vi aldri faktisk lære noe?

- Legg et lokk på poenggrensene på universitet. Det begynner virkelig å ta av. Folk bruker årevis på å samle poeng ved å ta opp fag, ta andre studier og å vente på alderspoeng fordi poenggrensene på de mest etterspurte studiene gjerne kan ligge på 6,8. Gjett hva poenggrensen var på medisin på UiO i år? 70,2. Jeg synes poenggrensene burde legges lokk på akkurat ved 6,0, og at man heller tar loddtrekning derifra. Folk kommer seg senere ut i arbeid i disse viktige yrkesområdene, slik som medisin og industriell økonomi på grunn av dette. 

Hva er dine forslag? Gjerne fortell meg hva du synes om mine. Er åpen til alle perspektiv og jeg har ikke ankeret meg på at mine forslag nødvendigvis er perfekte. Kan godt hende jeg mangler informasjon og perspektiv, men i så fall, gjerne forklar hvorfor. 

Anonymkode: 0c9d4...8bf

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

-Innføre større muligheter for straff når barna ikke oppfører seg. Det har nemlig blitt et stort problem at barn ikke respekterer lærene lengre, og noen få barn kan ødelegge for læringen i hele klassen.

-Spesialskoler for svært utagerende barn.

Anonymkode: 49314...9b8

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Bedre undervisning om matte.

Blant annet bør det å betale regninger litt mer rettet mot personlig økonomi være på videregående skole.

Noe annet bør de også vise dem:

På den måten forstår de hvordan renter, inflasjon påvirker økonomien og om hvordan man kan ta nødvendige grep. Den videoen der forklarte meg så mye mer enn det jeg har gjort på skolen om hvordan man bør planlegge å investere i ulike tider.

Og ikke minst noe lignende undervisning om baby steps som Dave Ramsey står for:

https://clovisdt.files.wordpress.com/2014/10/7-baby-steps-to-financial-freedom.pdf

I en norsk variant naturligvis, men hadde man fått slik type undervisning på skolen ville man ha unngått mange tabber.

Endret av Intervence
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener skoledagen burde starte noe senere for ungdoms og videregående elever. Det å starte klokken 08 om morgen er ikke gunstig for alle.

Jeg tror og at det var feil å avvikle spesialskolene. Mulig det går an å lage flere alternative skoler. Skjønner at det var stigmatiserende med spesialskoler altså, men nå skal alle dyttes inn i det samme.

Og så mener jeg at opptak til høyere studier kan endres slik at det ikke blir like mye vekt på karakterer men kanskje og på opptaksprøver. Halvparten inn på karakterer og halvparten på opptaksprøver. Det er galskap at folk bruker årevis på å finpusse et allerede godt vitnemål.

• Liker 12
Gjest Lurven
Skrevet

Anonyme prøver og innleveringer, slik at ikke trynefaktor blir avgjørende for karakterer

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her er mine forslag:

- Fjern kravet om at vi skal ha egen karakter i nynorsk og hele opplegget om at vi skal lære hele språket. Heller bytt det ut med å simpelt lære om nynorskens historie - dets opphav og kulturelle innflytelse, samt tolkning av nynorsk gjennom lesing av nynorske tekster. Ved å massivt kutte ned på antall skoletimer man bruker på sidemål, så kan man lage rom for viktigere ting, som for eksempel flere skoletimer til matematikk, naturfag, samfunnsfag, historie, engelsk, fremmedspråk osv. Jeg synes det er tragisk å tenke på alle potensielt mer effektive skoletimer som bare går ned i sluken fordi det blir bortkastet på et sidemål som ekstremt få bruker.

- Fjern fritimer fra VGS. Jeg synes det er utrolig lite prat om dette. Kan hende mange elever liker fritimer, men personlig så har jeg alltid syntes at det gjorde skoledagen utrolig lite effektiv. På VG1, så hadde vi en dag i uken som hadde hele fire fritimer inni seg. Den varte selvfølgelig fra ca. 08:15 til 15:30. I stedet for at vi kunne ha blitt ferdig med skoletimene fortløpende, så ble vi stuck på skolen og i nærområdet rundt skolen, med mindre man var heldig og bodde veldig nært. Klart, man kan bruke fritimene til skolearbeid, men noen (inkludert meg) jobber best alene og ikke omringet av masse venner. Jeg synes personlig det er nok med en halvtime friminutt per dag, i tillegg til 5-10 minutters pauser mellom timeskiftene. 

- Kortere skoledager. Jeg synes det sløses mye tid i skolen på ting som nynorsk, fritimer og "rekreasjonelle" fag, slik som gym, mat og helse, kunst og håndverk og musikk. Jeg sier absolutt ikke at de skal fjernes. Jeg synes at eksponering til kunst og kultur er viktig, i tillegg til at det letter trykket litt på en ellers tung skoledag for mange, men jeg synes fokuset burde minskes enda litt mer fra ungsomsskolen av. Trenger vi musikk alle tre årene på ungdomsskolen? man ha kunst og håndverk i både 8. og 10. klasse? Er det ikke nok med 8. klasse? man ha fritimer på VGS? man ha gym alle skoleår på VGS? 

Jeg tror at elever vil være mer motivert og opplagt om skoledagene var litt kortere. Jeg snakker ikke om mye kortere, kanskje bare 45 minutter kortere, for eksempel. Jeg tror også at lengre skoledager kan føre til mer søvnmangel, fordi elever føler større behov for å "ta igjen" dagen etter en lang skoledag, etterfulgt av mer skolearbeid hjemme. Dette ser man jo med voksne også, som gjerne vil bare se litt mer på TV eller scrolle på mobilen, fordi de har lange arbeidsdager, etterfulgt av fullpakket timeplan når de kommer hjem også. Ganske kjent fenomen. I tillegg så jobber på biologien til ungdommen mot dem når det gjelder søvn, fordi de får større søvnbehov, pluss at en god del får en forsyvet døgnfase.

Ja, det er klart at man må pushe ungdom til å ha god søvnhygiene, men det går an å ha litt sympati også. Biologien deres forandres søvnbehovet, de er enda underutviklet, de vil naturligvis ha mer fritid og en tilfredsstillende work/play-balanse. Å ha kronisk søvnmangel er utrolig dårlig for helsen og hjernekapasiteten. Det vil føre til mer trivsel i skolehverdagen og bedre resultat om elever kunne fått mer søvn. 

- Fjern gymkarakter og forandre gympensum. Det at en gymkarakter kan ødelegge muligheten din til å komme inn på et studie som er rent teoretisk, slik de aller fleste studier er, er helt latterlig. Enda mer urettferdig er det at gymkarakteren din er basert på prestasjon og ikke egen innsats basert på ditt atletiske nivå. Åja, du gjør det supert på alle fag i skolen, men du fikk bare karakter 4 på Cooper-testen? Du var ikke flink nok til å serve ballen i volleyball? Synd for deg, da dras karakteren din ned og du kommer deg ikke inn på drømmestudiet ditt i år.

Dessuten så synes jeg at gympensum burde skjerpes litt. Jeg synes det skal være mindre fokus på lærdom av hvordan man benytter forskjellige treningsformer mange bruker i hverdagen sin på riktig måte, alt fra styrketrening, jogging, løping, sprinting - og hva man kan få ut av disse treningsformene. I stedet for blir 80% av gymtimer bestående av lagspill, slik som innebandy, fotball, volleyball og kanonball. Til tider så er det fint, men skal vi aldri faktisk lære noe?

- Legg et lokk på poenggrensene på universitet. Det begynner virkelig å ta av. Folk bruker årevis på å samle poeng ved å ta opp fag, ta andre studier og å vente på alderspoeng fordi poenggrensene på de mest etterspurte studiene gjerne kan ligge på 6,8. Gjett hva poenggrensen var på medisin på UiO i år? 70,2. Jeg synes poenggrensene burde legges lokk på akkurat ved 6,0, og at man heller tar loddtrekning derifra. Folk kommer seg senere ut i arbeid i disse viktige yrkesområdene, slik som medisin og industriell økonomi på grunn av dette. 

Hva er dine forslag? Gjerne fortell meg hva du synes om mine. Er åpen til alle perspektiv og jeg har ikke ankeret meg på at mine forslag nødvendigvis er perfekte. Kan godt hende jeg mangler informasjon og perspektiv, men i så fall, gjerne forklar hvorfor. 

Mye interessante innspill.
men: Hva tenker du om de som har nynorsk som hovedmål? At de ikke lærer bokmål og ikke får karakter i sidemål de heller? Faget er sidemål, faget er ikke Nynorsk. Føler østlandet glemmer at en god slump av Norge har bokmål som sidemål. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Sørge for at lærere ikke risikerer å bli saksøkt bare hen løfter en finger mot et mobbete barn, eller mot en som ødelegger for en hel klasse i timen. Det blir for dumt. Antall søkere til lærerstudiet synker dramatisk b.l.a pga manglende støtte i systemet..

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

25:10 - 27:02

Anonymkode: 7914d...4aa

AnonymBruker
Skrevet

At man kan gå videre på bisse syætudier med stryk. Min har adhd og er en resurs. Takler ikke mate og er nå ute og uferdig utdannet. Sykt hod til det meste, alle karakterer ligger på 5 og 6. Men blir skolertaoper pga ett fag. Slik var det ikke når jeg var ung. 

Det er manko på servitører og kokkerher i landet, så på tide å starte opp igjen kokke skoler som er lagt ned. Ogsp et godt tilbud gor de som sliter med fag.

Anonymkode: 695b1...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Alle skoler burde være pålagt å ha miljøarbeider.  Min to stk. Og barn med utfordringer må ha krav på spesial hjelp. Noe det er bingo om de får i dag

Anonymkode: 695b1...c4a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her er mine forslag:

Du er inne på noe. 

- å bruke undervisningstimer på nynorsk er så unyttig som det kan få blitt. 

- ingen har fått mer utbytte av 6 års reformen enn uten. 

- å innføre 10 klasse har heller ikke økt kunnskapsnivået.

- folk er generelt ikke klokere enn før selv om skoleløpet er lengre. 

- mangelen på disiplin fjerner fokus fra læringen. 

- å ha et skoleforløp som er "uendelig" bidrar til at mange faller fra, føler seg motløse og utilstrekkelige. 

- elever som ikke er allmennfaglig flinke faller utenfor. Ved en vurdering av arbeidstakere over 50 så vil det komme frem hvor mange som har evner, kapasitet og muligheter de fikk muligheten til å bruke uten å kunne bestå vgs/ ha en noenlunde allmennfaglig evne. Alle disse ville I dag fallt utenfor. 

Anonymkode: 60b3e...3f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Dropp de praktisk-estetiske fagene.

2. Opprett et livsmestringsfag som dekker økonomi, psykisk helse, seksualitet osv.

3 Dropp sidemål, eleven kan fortsatt velge hva de vil ha som hovedmål.

4. Dropp Kristendom, religion, og etikk. Nytt fag, Kildekritikk, moral og etikk.

Anonymkode: 909f5...0cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi skolene mulighet til å kaste ut elever og legg ansvaret for oppfølging deretter på andre kommunale tjenester. Skolen kan ikke romme alt.

Legg krav om egne spesialskoler til alle kommuner over 20 000 innbyggere og gi STATEN ansvaret for oppfølging og drift av disse.

Anonymkode: 66807...208

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mer nivåinndelt opplæring, selv om det er lite politisk korrekt i Norge. Ingen skal måtte sitte og vente på at de svakere elevene skal bli ferdig før man kommer seg videre. 

Anonymkode: 9fb6d...959

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns det burde være en heldagsskole som blir en gradvis overgang fra barnehagen. Da skole for 6-åringer ble innført var det jo meningen at det skulle være mye lek, men det ble det jo ikke. I stedet for at vi har skole + SFO syns jeg skoledagen skal være så lenge at foreldrene ikke trenger et ekstratilbud, men at det er mye lek, pause og avslapning i løpet av dagen (altså IKKE hel dag med tradisjonell skole). Og at ungene får mat på skolen, og så dropper man lekser de første årene. I alle fall til vanlig, kanskje de kan få en hjemmeoppgave eller to i løpet av året, men ikke som en fast ting i alle fall. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lærere burde bytte skoler hvert 3 år. For å ikke være i komfortabel sona med å rydde opp i mobbing. Virker som de blir slapoere jo lengre de ervet sted mht barnas miljø.

Anonymkode: 25ef2...7e2

• Liker 1
Skrevet (endret)

1 Fjern mesteparten av leksene og bruk heller mer tid på skolen. Jeg fikk ingenting ut av å sitte med lekser i fire timer etter skoletid. Jeg lærte faktisk mer da foreldrene mine tok over leksene sånn at jeg skulle få tid til å trene og være sosial.

2 Ha variert undervisning. 

3 ha nok lærere i skolen til at ingen trenger å få adhd- eller dysleksidiagnose i voksen alder.

4 Aldri begynne før kl 9.

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første halvåret på videregående så bør de 10 prosent dårligste miste plassen sin, men få muligheten til å begynne igjen neste år om de da føler seg mer motivert. 

Anonymkode: aea20...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

😂 mange som ikke er lærere her ser jeg 

Anonymkode: 92f78...a60

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I saker med alvorlig mobbing burde det være en regel om at det er mobberne som må flytte skole, ikke mobbeofferet.

Ha undervisning som grundig dekker karriereveier, økonomi, kosthold, helse, nettvett og seksualitet. 

Billigere og sunnere lunsj i kantina.

Mulighet for å delta på undervisning digitalt hvis man er i for dårlig form til å møte opp, men i god nok form til å følge med. Det vil gi mindre fravær og være positivt for de med kroniske sykdommer. Denne er kanskje mest aktuell på vgs. 

Anonymkode: 70943...f10

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...