AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Drammens-skolen - Skal politikerne snart anerkjenne mobbekrisen? (dagbladet.no) Det er krise i skolen angående mobbing flere steder i landet. Det er jo en falitterklæring for folk må ta barna ut av skolen og skifte skole for den som blir mobbet. Og politiet henlegger voldssaker uten og se på de. Hva skal vi egentlig gjøre? Anonymkode: 44f2d...348
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 Jeg er lærer. Noe av det som dessverre har bidratt til mer mobbing, er den nye 9a-loven. Den har gitt elever og foreldre rett til å føle seg krenket av lærere, som har ført til at lærere ikke tør å irettesette elever i frykt for at eleven skal føle seg krenket og det blir sak ut av det. Har aldri fått en 9a-sak mot meg, men har vært i samtale med foreldre som mener jeg har gjort galt ved å irettesette deres barn. Jeg har også kolleger som har havnet i skikkelig drama fordi de har grepet inn i mobbesituasjoner. Jeg må innrømme at jeg noen ganger har kviet meg for å stoppe en situasjon. Enten blir jeg selv angrepet av truende elev, fysisk eller verbalt, eller så må jeg sitte i en halvtime og få kjeft av foreldre fordi jeg krenket deres barn, når jeg ringer og forteller hva som skjedde. Det er uklart hvem som har makta i skolen. Det er hvertfall ikke læreren. Jeg mener ikke at læreren skal gå rundt og sjefe og være helt oberst. Men læreren må få sette grenser uten å måtte forklare seg hver gang eller være redd for å bli angrepet. Anonymkode: 38290...386 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er lærer. Noe av det som dessverre har bidratt til mer mobbing, er den nye 9a-loven. Den har gitt elever og foreldre rett til å føle seg krenket av lærere, som har ført til at lærere ikke tør å irettesette elever i frykt for at eleven skal føle seg krenket og det blir sak ut av det. Har aldri fått en 9a-sak mot meg, men har vært i samtale med foreldre som mener jeg har gjort galt ved å irettesette deres barn. Jeg har også kolleger som har havnet i skikkelig drama fordi de har grepet inn i mobbesituasjoner. Jeg må innrømme at jeg noen ganger har kviet meg for å stoppe en situasjon. Enten blir jeg selv angrepet av truende elev, fysisk eller verbalt, eller så må jeg sitte i en halvtime og få kjeft av foreldre fordi jeg krenket deres barn, når jeg ringer og forteller hva som skjedde. Det er uklart hvem som har makta i skolen. Det er hvertfall ikke læreren. Jeg mener ikke at læreren skal gå rundt og sjefe og være helt oberst. Men læreren må få sette grenser uten å måtte forklare seg hver gang eller være redd for å bli angrepet. Anonymkode: 38290...386 Enig. Samt når selv minste lille ting også blir laget sak av blir det heller ikke mulig å gå gjort noe der det virkelig er nødvendig. Ingen tåler noe, og det er ikke mange barn som er så gjennomregulerte at de ikke sier eller gjør noe i affekt. Anonymkode: 2f3eb...9f1 1
Intervence Skrevet 24. juli 2023 #4 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Enig! Foreldrene må slutte å blande seg inn på skolen og hva som foregår der. Der må lærern ta ungene deres som mobber og forstyrrer andre barn, og det må de få lov til uten å være redd for å få kritikk av foreldrene. Og nei foreldre! Barna deres er ikke så uskyldige som dere liker å tro! Tro meg. De er stygge og fæle. Og ofte blir dette her lært av dere (foreldrene). Foreldrene har dessverre ingen selvinnsikt lengre. Endret 24. juli 2023 av Intervence 3
900 Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 Med fiender innenfra som ønsker å skremme nordmenn til å være mer redde for hvem og hva de krenker og fornørmer, så de selv kan stjele solbriller fra taxfree å drive med innside handel i aksjer uoopdaget, vil dette bare bli verre.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er lærer. Noe av det som dessverre har bidratt til mer mobbing, er den nye 9a-loven. Den har gitt elever og foreldre rett til å føle seg krenket av lærere, som har ført til at lærere ikke tør å irettesette elever i frykt for at eleven skal føle seg krenket og det blir sak ut av det. Har aldri fått en 9a-sak mot meg, men har vært i samtale med foreldre som mener jeg har gjort galt ved å irettesette deres barn. Jeg har også kolleger som har havnet i skikkelig drama fordi de har grepet inn i mobbesituasjoner. Jeg må innrømme at jeg noen ganger har kviet meg for å stoppe en situasjon. Enten blir jeg selv angrepet av truende elev, fysisk eller verbalt, eller så må jeg sitte i en halvtime og få kjeft av foreldre fordi jeg krenket deres barn, når jeg ringer og forteller hva som skjedde. Det er uklart hvem som har makta i skolen. Det er hvertfall ikke læreren. Jeg mener ikke at læreren skal gå rundt og sjefe og være helt oberst. Men læreren må få sette grenser uten å måtte forklare seg hver gang eller være redd for å bli angrepet. Anonymkode: 38290...386 Jeg tok en jente for mobbing sist skoleår. Det ble veldig stygt, da hennes foreldre valgte å vende hele saken mot meg. Jeg har ikke mobbet noen. Men en så stygg sak, gjør jo at en vegrer seg for å gå inn i en sak igjen. Evne til å se sitt eget barn og barnets handlinger er dessverre ikke alltid til stede. Anonymkode: bb240...d04 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er lærer. Noe av det som dessverre har bidratt til mer mobbing, er den nye 9a-loven. Den har gitt elever og foreldre rett til å føle seg krenket av lærere, som har ført til at lærere ikke tør å irettesette elever i frykt for at eleven skal føle seg krenket og det blir sak ut av det. Har aldri fått en 9a-sak mot meg, men har vært i samtale med foreldre som mener jeg har gjort galt ved å irettesette deres barn. Jeg har også kolleger som har havnet i skikkelig drama fordi de har grepet inn i mobbesituasjoner. Jeg må innrømme at jeg noen ganger har kviet meg for å stoppe en situasjon. Enten blir jeg selv angrepet av truende elev, fysisk eller verbalt, eller så må jeg sitte i en halvtime og få kjeft av foreldre fordi jeg krenket deres barn, når jeg ringer og forteller hva som skjedde. Det er uklart hvem som har makta i skolen. Det er hvertfall ikke læreren. Jeg mener ikke at læreren skal gå rundt og sjefe og være helt oberst. Men læreren må få sette grenser uten å måtte forklare seg hver gang eller være redd for å bli angrepet. Anonymkode: 38290...386 Det er stor nedgang i antall søkere til lærerstudie. Mennesker med ambisjoner om å bli lærer har etterhvert fått opp øynene for hvordan §9a kan fargelegge arbeidsdagen og lage dritt for hele karrieren din. Anonymkode: a2f18...4e6 3
ESFP Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Man kan ikke skylde på paragraf 9a for mobbekrisen i skolen. Skoler som forstår paragrafen, følger retningslinjene og bruker den slik den skal brukes og ikke jobber imot paragrafen får dette til. En 9a klage kan ses på som noe positivt hvis man ikke får helt panikk og motarbeider om det kommer en 9a klage. At det er så mange saker som får medhold hos Statsforvalteren sier noe om at skolene faktisk ikke gjør jobben sin med å lage gode tiltaksplaner for elevene. Saker som kommer til Statsforvalteren der retningslinjene for paragrafen er fulgt og det er utarbeidet gode planer blir avvist hos Statsforvalteren. Foreldre og elev kan være så krenket de vil, men så lenge skolen har gjort jobben sin så vil klagen bli avvist hos Statsforvalteren. Jeg mener man skal snu fokuset bort fra denne paragrafen og heller skylde på dårlige skoleledelser, dårlig økonomi og manglende kompetanse i kommunene. Endret 24. juli 2023 av ESFP
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #10 Skrevet 24. juli 2023 Foreldre må på banen. Altfor mye dårlig oppførsel unnskyldes. En småskoleelev jeg kjenner, ble før ferien kalt "Hitler-fornavn" av medelever pga. tysk far. Hvor kommer slike holdninger fra? Hva gjør foreldre for å oppdra barna sine til å bli gode medmennesker? Anonymkode: 48aa6...9a5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #11 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg er lærer. Noe av det som dessverre har bidratt til mer mobbing, er den nye 9a-loven. Den har gitt elever og foreldre rett til å føle seg krenket av lærere, som har ført til at lærere ikke tør å irettesette elever i frykt for at eleven skal føle seg krenket og det blir sak ut av det. Anonymkode: 38290...386 Beklager, men dette er bare tull. Det er flaut at lærere skriver sånt. Av en eller annen grunn har det blitt en vedtatt sannhet at 9a er et problem, men jeg har ikke sett dokumentasjon på at det faktisk er det. Jeg er selv lærer, og det er mye mobbing på skolen jeg jobber ved. Det jeg tenker er medvirkende er: Dårlig/svak og fraværende ledelse, for få voksne ute i miljøet (spesielt skulle vi hatt flere miljøarbeidere og helsesykepleiere!), lærere og foreldre som ikke følger opp og forventer at andre tar saken, lite kontroll på sosiale medier, for store klasser, for store skoler, for lite fokus på det psykososiale. På min skole har vi to helsesykepleiere og tre miljøarbeidere (alle i deltidsstillinger) og over 1500 elever. Anonymkode: ea16a...f80 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå