Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som gjør/har gjort/skal gjøre dette: hvordan finansierer dere studie? Er jo oppi 200.000 i året bare i skolepenger..

Anonymkode: 5b835...4de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var utrolig dyrt 😮 Er sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvorfor velge utlandet?

Anonymkode: 7642a...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Du får studielån fra Lånekassen.

Anonymkode: 2a0f8...66e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det var utrolig dyrt 😮 Er sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvorfor velge utlandet?

Anonymkode: 7642a...9c5

Fordi det er umulig å komme inn i Norge…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du får studielån fra Lånekassen.

Men det dekker jo ikke skolepengene? Maxlån er vel ca 150.000 i året?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det dekker jo ikke skolepengene? Maxlån er vel ca 150.000 i året?

Jeg fikk et lån for leve og opphold, og et eget lån for selve studiepengene. Vet ikke om det er slik ennå da, var ferdig i 2017. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg fikk et lån for leve og opphold, og et eget lån for selve studiepengene. Vet ikke om det er slik ennå da, var ferdig i 2017. 

Takk for svar!!☺️

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke her: 

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/utland/hoyere-utdanning-i-utlandet/

Jeg la inn «profesjonsutdanning», skolepenger på 200 000 i året, og endte med ca 170 000 i ekstra lån til skolepenger, og ca 30 000 i ekstra stipend. Stipendandelen er noe høyere fra år 4 og utover. 
Jeg la videre inn 6 år, og fikk opp at jeg minst måtte betale tilbake 1,6 millioner kroner. Dette er da altså fratrukket omgjøring av lån til stipend etter at man består eksamen. 

Anonymkode: fc429...0ca

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan sjekke her: 

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/utland/hoyere-utdanning-i-utlandet/

Jeg la inn «profesjonsutdanning», skolepenger på 200 000 i året, og endte med ca 170 000 i ekstra lån til skolepenger, og ca 30 000 i ekstra stipend. Stipendandelen er noe høyere fra år 4 og utover. 
Jeg la videre inn 6 år, og fikk opp at jeg minst måtte betale tilbake 1,6 millioner kroner. Dette er da altså fratrukket omgjøring av lån til stipend etter at man består eksamen. 

Dette er dessverre feil , regjeringen kuttet stipendandelen på skolepenger fra 70 % og ned til 40% fra og med i år på studier på mastergradsnivå. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEMre6/studenter-i-utlandet-mister-deler-av-stipendet-i-2023

Uansett med dagens eurokurs så blir det dyrt å studere medisin i utlandet. Om man først skal gjøre det og kan komme inn i feks Danmark hvor selve utdanningen er graits burde man gjøre det. 

Endret av William_S
AnonymBruker
Skrevet
William_S skrev (4 minutter siden):

Dette er dessverre feil , regjeringen kuttet stipendandelen på skolepenger fra 70 % og ned til 40% fra og med i år på studier på mastergradsnivå. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEMre6/studenter-i-utlandet-mister-deler-av-stipendet-i-2023

Uansett med dagens eurokurs så blir det dyrt å studere medisin i utlandet. Om man først skal gjøre det og kan komme inn i feks Danmark hvor selve utdanningen er graits burde man gjøre det. 

Takk for rettelse, da har Lånekassen ikke korrigert sin egen informasjon ennå… 

Synd det stadig kuttes ned for utenlandsstudentene. Ikke så rart tallet på utenlandsstudenter stuper, akkurat. 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for rettelse, da har Lånekassen ikke korrigert sin egen informasjon ennå… 

Synd det stadig kuttes ned for utenlandsstudentene. Ikke så rart tallet på utenlandsstudenter stuper, akkurat. 🙄

Og det er uansett slik at Norge ikke klarer seg uten disse medisinstudentene som drar til Polen, Slovakia osv. Norge utdanner omtrent bare halvparten av sine egne leger selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...