Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller bare presser de på så noen "knekker" og gir etter for presset. Om man er stødig i sin sak på at man ønsker KS, får man det igjennom? 

Anonymkode: 88874...4d8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har ekstrem fødselsangst kan det være en mulighet, men ks er jo siste utvei. Man kan ikke bare velge det. 

Anonymkode: 8c6a2...666

• Liker 9
Skrevet

Å føde vaginalt er det som planlegges. Det burde man ta høyde for når man planlegger å bli gravid og er gravid. I spesielle tilfeller hvor det kan medføre stor psykisk belastning på den fødende kan det innvilges keisersnitt. Samt det blir selvsagt keisersnitt hvis det ikke er mulig fysisk å føde vaginalt eller om det er fare for komplikasjoner for babyen/mor. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 minutt siden):

Å føde vaginalt er det som planlegges. Det burde man ta høyde for når man planlegger å bli gravid og er gravid. I spesielle tilfeller hvor det kan medføre stor psykisk belastning på den fødende kan det innvilges keisersnitt. Samt det blir selvsagt keisersnitt hvis det ikke er mulig fysisk å føde vaginalt eller om det er fare for komplikasjoner for babyen/mor. 

Dette. 

Anonymkode: 38a9b...d5c

AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det ikke sånn at man kan velge keisersnitt fordi man "vil". Det skal gode medisinske grunner til for det.

Et keisersnitt er en svær operasjon som det tar veldig lang tid å innhente seg fra. Ukesvis med smerter og dype lag med kjøtt, vev og hud som skal gro... det er ingen spøk. Mange sitter igjen med et stort og stygt arr også, som gjør at huden over arret poser seg og lager en "bulk" på magehuden over snittet. 

Jeg vet i alle fall at jeg aldri hadde valgt keisersnitt om jeg ikke absolutt måtte pga helserisiko for meg eller barnet.

Anonymkode: e3fe7...dc5

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ventet tvillinger så mulig jeg hadde bedt om det. Fødte tvillinger vaginalt for noen år tilbake, holdt opp å ende med en vaginal og ett haste sectio.

Anonymkode: 677dd...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller bare presser de på så noen "knekker" og gir etter for presset. Om man er stødig i sin sak på at man ønsker KS, får man det igjennom? 

«Tvinger»… - altså, det er vel du som har blitt gravid, er det ikke? Du kan ikke forhåndsbestille keisersnitt i Norge nei, heldigvis! Kroppen din er laget for å føde vaginalt ikke bli snittet opp med kniv. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte fem måneder på å få igjennom keisersnitt. Fødselsangst, jeg ga meg ikke.

Om sykehuset ville velge å sende meg på samtale etter samtale hver uke og bruke ressuerser på det, so be it. 

Jeg fikk det igjennom tilslutt.

Du må ikke gi deg. Tror veldig mange som ønsker ikke orker fødepresset her i Norge og gir seg tilslutt.

Helsesøster sa også at man lettere kunne få gjennomslag om man hadde med seg en mann, noe så sykt i Norge, det er kvinner som går gravide og føder.

Norge er i verdenstoppen på rifter, dette snakkes det lite om, men keisersnitt hauses opp som så fælt. Jeg kom meg fortere enn venner som ikke tok keisersnitt, har et meget lite arr som ingen har sett før jeg påpeker det, det er nedenfor bikinilinja.

Beste valget jeg har gjort er å få keisersnitt.

Anonymkode: 4a3f6...a97

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Full Ugle skrev (1 time siden):

«Tvinger»… - altså, det er vel du som har blitt gravid, er det ikke? Du kan ikke forhåndsbestille keisersnitt i Norge nei, heldigvis! Kroppen din er laget for å føde vaginalt ikke bli snittet opp med kniv. 

Har allerede født vaginalt 2 ganger, og har hatt 1 keisersnitt. Snittet var definitivt best. Sist vaginale holdt på å gå massivt galt for barnet, og jeg har permanente underlivsskader etter den fødselen. 

Jeg er ikke gravid igjen ennå. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har allerede født vaginalt 2 ganger, og har hatt 1 keisersnitt. Snittet var definitivt best. Sist vaginale holdt på å gå massivt galt for barnet, og jeg har permanente underlivsskader etter den fødselen. 

Ts

1 hastesnitt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Da er det noe annet enn hvis du er førstegangsgravid og «bare vil ha keisersnitt». 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg brukte fem måneder på å få igjennom keisersnitt. Fødselsangst, jeg ga meg ikke.

Om sykehuset ville velge å sende meg på samtale etter samtale hver uke og bruke ressuerser på det, so be it. 

Jeg fikk det igjennom tilslutt.

Du må ikke gi deg. Tror veldig mange som ønsker ikke orker fødepresset her i Norge og gir seg tilslutt.

Helsesøster sa også at man lettere kunne få gjennomslag om man hadde med seg en mann, noe så sykt i Norge, det er kvinner som går gravide og føder.

Norge er i verdenstoppen på rifter, dette snakkes det lite om, men keisersnitt hauses opp som så fælt. Jeg kom meg fortere enn venner som ikke tok keisersnitt, har et meget lite arr som ingen har sett før jeg påpeker det, det er nedenfor bikinilinja.

Beste valget jeg har gjort er å få keisersnitt.

Anonymkode: 4a3f6...a97

Ja, føde presset er helt vilt. Imponerende at du sto på din sak!

Jeg har bodd i 3 andre land Norge liker å sammenligne seg med, fagmiljøene er 10 til 50 ganger størrelsen der som i Norge. Og der hadde jeg ikke "fått lov" til å føde vaginalt, på grunn av risiko. Men Norge, et lite land på 5 skarve millioner innbyggere, er jo så klart velsignet med en helt egen unik vurderingsevne på det der 🙄 ts

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Det blir jo noe helt annet. Tviler ikke et øyeblikk på at du får innvilget ks. 

Anonymkode: 23499...01c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skjønne hvordan de kan tvinge gjennom en vaginal fødsel, med mindre du er i aktiv fødsel med 10 cm åpning. (Et unntak her er kanskje dersom babyen allerede er død). Både keisersnitt og fødsel er i Norge så trygt at det burde kunne velges, og risikoforskjellen er så liten at det (etter min mening)  er merkelig at det ikke tvinges gjennom selvvalg basert på pasientrettighetsloven § 3-1. Kan hende det skyldes at det står at pasienten har rett til å "medvirke" ved valg og ikke avgjøre ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Hvis du får avslag ville jeg klaget ut ifra den statistikken som stadig vekk postes på kvinneguiden og pasientrettighetsloven §3-1 første ledd. 

Anonymkode: e6478...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen «de» som «tvinger deg» til noenting som helst - det er naturgitt at det finnes én vei ut av livmoren. Helsevesenet kan likevel utføre keisersnitt hvis det er medisinsk behov for det. 

Tenker du bør prate f.eks. med fastlegen i forkant av en eventuell ny graviditet, kanskje dette kan avklares på forhånd?

Anonymkode: 5e533...e32

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det ikke sånn at man kan velge keisersnitt fordi man "vil". Det skal gode medisinske grunner til for det.

Et keisersnitt er en svær operasjon som det tar veldig lang tid å innhente seg fra. Ukesvis med smerter og dype lag med kjøtt, vev og hud som skal gro... det er ingen spøk. Mange sitter igjen med et stort og stygt arr også, som gjør at huden over arret poser seg og lager en "bulk" på magehuden over snittet. 

Jeg vet i alle fall at jeg aldri hadde valgt keisersnitt om jeg ikke absolutt måtte pga helserisiko for meg eller barnet.

Har allerede hatt et snitt, så du trenger ikke lekse opp. Det var ikke det jeg spurte om. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har allerede hatt et snitt, så du trenger ikke lekse opp. Det var ikke det jeg spurte om. Ts

Det er du som spør om tvang. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen «de» som «tvinger deg» til noenting som helst - det er naturgitt at det finnes én vei ut av livmoren. Helsevesenet kan likevel utføre keisersnitt hvis det er medisinsk behov for det. 

Tenker du bør prate f.eks. med fastlegen i forkant av en eventuell ny graviditet, kanskje dette kan avklares på forhånd?

Anonymkode: 5e533...e32

Har fått beskjed om at jeg ikke kan henvises til fødepoliklinikken uten å være gravid. Veldig usikker på om jeg tør graviditet uten noen garanti for snitt. Lite trolig at de nekter i mitt tilfelle, men sist vaginale var så forjævlig at jeg ikke vet om jeg tør å ta den bittelille sjansen for at jeg møter på noen ekstra ihuga vaginal-ryttere. Å føde vaginalt er igjen er helt utelukket.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, føde presset er helt vilt. Imponerende at du sto på din sak!

Jeg har bodd i 3 andre land Norge liker å sammenligne seg med, fagmiljøene er 10 til 50 ganger størrelsen der som i Norge. Og der hadde jeg ikke "fått lov" til å føde vaginalt, på grunn av risiko. Men Norge, et lite land på 5 skarve millioner innbyggere, er jo så klart velsignet med en helt egen unik vurderingsevne på det der 🙄 ts

Du kan jo se på mortalitetsraten i industriland hvor de kjører på med masse keisersnitt fremfor vaginale fødsler. Som i USA f eks. Der dør 19 av 100 000 fødende. I Norge dør 0,5 av 100 000 fødende. 

MEN - i din sak så trenger du neppe mer enn en kjapp samtale. Du har allerede vært gjennom et hastesnitt og da kan jeg aldri tenke meg at de sier nei til elektivt sectio neste gang. Bestevenninnen min måtte ha katastrofesnitt med førstemann og fikk innvilget elektivt sectio med nr 2 uten problemer.

Anonymkode: 1f589...f26

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull! Det tar ikke alltid lang tid å hente seg inn fra et keisersnitt. Noen har ukesvis med smerter, personlig har jeg aldri hørt det skje etter planlagt keisersnitt. Mitt planlagte keisersnitt var smertefritt (også etterpå). Sjekk facebookgruppen keiserinnene. Der kommer det frem hele variasjonen i tilheling, fra den som er i farta og smertefrie fra 3 timer etter fødsel og dem som har langvarige plager. 

Anonymkode: e6478...881

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...