Gå til innhold

Rasistisk å være kritisk til innvandring?

300DPI

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe framskritt å vanne ut et begrep.
Det gjør det bare vanskeligere å ha en ryddig diskusjon om et tema.
Rasisme, altså diskriminering på grunnlag av "rase", enten man tror noe slik er meningsfullt å bruke om mennesker eller ikke, handler om antatte genetiske og dermed uforanderlige egenskaper hos enkelte, som de ikke kan gjøre noe med om de så ville.
Diskriminering på grunnlag av nasjonalitet er ikke det samme som rasisme, da en nasjon kan ha innbyggere av forskjellige "raser", og disse "rasene" kan også befinne seg i flere ulike nasjoner som ikke nødvendigvis diskrimineres på samme måte.
Diskriminering på grunn av teligion og kultur er igjen hverken det samme som den pga rase eller nasjonalitet, av tilsvarende grunner som beskrevet over.
Man burde bruke andre begreper for dette, f.eks religionisme, kultursjåvinisme eller noe lignende.
Så skal det også sies at kultur og evt religion er gjerne så nært knyttet opp til en persons verdisyn at det vil være vanskelig å se for seg at de fleste ville kunne se på andre kulturer og religioner som like gode, selv om enkelte foretrekker andre kulturer og religioner enn de de er født inn i.

Klossmajor skrev (40 minutter siden):

Det råder tilnærmet full enighet om at rasisme omfatter den snevre definisjonen. Altså at rasisme er en oppfatning om at menneskeheten kan inndeles i raser, og at disse videre kan hierarkisk inndeles etter verdi. Det råder langt fra full enighet om at rasisme omfatter alt som inngår i utvidede definisjoner. Det gir ikke all verdens mening å insistere på bruk av en utvidet definisjon av rasisme når det er så mange som aldri har gitt tilslutning til noen utvidelse av begrepet.

Nå er det ikke jeg eller dere som definerer rasisme etter loven heldigvis.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/25/2023 at 10:42 PM, 900 said:

Det er mange stolte av det norske folk som har det på samme måte. De har ikke lov til å ville seg et land eller en fremtid for det norske folk uten å bli hetset og møtt med hat av pøbler og terrorister. Norske skolebarn som bli mobbet fordi de spiser svinekjøtt. Men det norske folk vi reise seg.

Frykter det ja. Å begrense innvandring handler ikke bare om fremmedfrykt bekymring for fremmed ukultur i en tilsynelatende ustoppelig voksende andel av befolkningen. Men også om bekymring for hvem og hva vi etniske nordmenn kan forvandles til, hva slags ukultur vi kan få. I dårlige tider blir flere mer ustabile i alle deler av folket, inklusivt etniske nordmenn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Blålin skrev (3 timer siden):

Nå tror jeg kanskje han/hun du svarte tok i litt som provokasjon.

Men påstanden om at "Negativ holdning til islam skyldes UVITENHET" er jeg så lei av.

Jo mer jeg leser, studerer og lærer... jo mer kritisk blir jeg. Helt omvendt, altså, av denne politisk motiverte påstanden.

Snakket om rasisme, ikke å være kritisk til islam 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Nå er det ikke jeg eller dere som definerer rasisme etter loven heldigvis.. 

Nei, det er det ingen som har gjort. Rasisme er ikke definert i lovverket. Jeg kan ikke finne at ordet rasisme er nevnt i loven.

Rasediskriminering er definert som «enhver forskjellsbehandling, utestengning, begrensning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse». Samme lovtekst har en ordlyd som gir klart inntrykk av tro på at menneskeheten kan inndeles i raser. Det er jo også interessant. Den kalles diskrimineringsloven.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (23 timer siden):

Nei, det er det ingen som har gjort. Rasisme er ikke definert i lovverket. Jeg kan ikke finne at ordet rasisme er nevnt i loven.

Rasediskriminering er definert som «enhver forskjellsbehandling, utestengning, begrensning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse». Samme lovtekst har en ordlyd som gir klart inntrykk av tro på at menneskeheten kan inndeles i raser. Det er jo også interessant. Den kalles diskrimineringsloven.

Diskriminering pga religion eller kultur burde vel også være nevnt her. Er det diskriminering dersom en islamittisk imam blir forbigått ved ansettelse av en ny prest i Den norske Kirke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 7.8.2023 den 19.17):

Snakket om rasisme, ikke å være kritisk til islam 

Nettopp, dette er to forskjellige ting.

Ingenting feil med å være kritisk til islam, men mye, mye som er feil med å være rasist.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13579 skrev (1 time siden):

Diskriminering pga religion eller kultur burde vel også være nevnt her. Er det diskriminering dersom en islamittisk imam blir forbigått ved ansettelse av en ny prest i Den norske Kirke? 

Straffelovens § 135 forbyr diskriminering på grunnlag av religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, homofil legning, homofil leveform, og homofil orientering. Men disse er ikke definert som rasediskriminering.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
300DPI skrev (På 24.7.2023 den 18.32):

Hei. Jeg satt i helgen med en vennegjeng hvor innvandring fra muslimske land ble et tema. Da diskusjonen nådde meg fortalte jeg at jeg er kritisk til den store innvandringen fra muslimske land, spesielt enslige menn. Jeg fortalte at å hjelpe kvinner, barn og familier ikke er det samme som haugevis med unge menn som søker tilflukt til Europa. Dette ble ikke godt tatt i mot og jeg ble kalt islamofob og rasist. Jeg har siden lørdag gått inn i meg selv for å forstå om meningene mine er dårlige holdninger og rasistisk. Synes diskusjonen blir litt for endimensjonal da jeg selvsagt mener at mennesker som trenger beskyttelse i Norge skal få det, men innvandring som ikke har krav på oppholdstillatelse skal avvises. Også at innvandrere som begår kriminalitet skal deporteres. Er det noe galt med mine holdninger eller er dette bare politisk korrekthet? 

Det er noe galt med holdningene til de som fordømte deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 8.8.2023 den 20.01):

Straffelovens § 135 forbyr diskriminering på grunnlag av religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, homofil legning, homofil leveform, og homofil orientering. Men disse er ikke definert som rasediskriminering.

Så lenge diskriminering pga avstamning defineres som rasediskriminering, samtidig som kultur og religion henger sammen med avstamningen, må vel også diskriminering pga religion/kultur regnes som rasediskriminering. Uansett følger det av straffelovens § 135 at det å legge vekt på livssyn ved en hver ansettelse må forbys. Dette burde også få følger for hva som kan aksepteres ved utlysning av en stilling/ utforming av stillingsinstruks. Slik det er nå, strider mange stillingsinstrukser mot enkelte livssyn/ politiske standpunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/28/2023 at 7:44 PM, Bålkaffe said:

Da er det selve systemet og politikken rundt flyktninger du har et problem med, ikke personene som kommer.

At Norge svikter stort på å integrere flyktninger fordi systemet er ræva, er ikke flyktningene som kommer sin skyld. At det å bli kasteball, eller glemt, oversett og ikke tatt vare på avler frustrasjon, det kan de fleste personer, norske eller utenlandske, kjenne seg selv igjen i, for det er noe som kan skje over hele Norge, innenfor alle sektorer hvor byråkrati er involvert.

Og for å få en bukt med det problemet, må det systemet fikses opp i.

Man har selv et ansvar for å lære seg endel om landet man kommer til. Min erfaring fra å bo i områder med en betydelig muslimsk befolkning er at det ikke er snakk om mangel på integrering, men at enkelte grupper innvandrere selv ønsker å bære utenfor samfunnet. Dette til tross for at nordmenn i samme område er mer enn åpne for å inkludere dem på alle mulige vis. De står med åpne armer. Tar imot både voksne og barn og er ressurspersoner på alle måter. Men det nytter svært lite når man kommer fra kulturer der det å omgås med nordmenn (vantro) er Haram. Når kulturen de kommer til ikke er «god nok» fordi det er elementer vi verdsetter i Norge som sterkt fordømmes inislam, da nytter det ikke hva vi gjør.

Denne selvseggregeringen enkelte innvandrergrupper driver med, er noknotså det som driver nordmenn og europeere ut av disse områdene, og tilbake står det et område med monokultur. Innvandrerne er da ikke lenger noen minoritet, men utgjør majoriteten av befolkningen i sin bydel/område. Da er det ikke lenger norske impulser tilstede utover en eller annen butikkansatt, lege eller lærer. Tilslutt forsvinner også de. Da er det helt normalt å ikke følge opp ungene med fritidsaktiviteter f.ex fordi ingen andre fjør det heller. Det er helt normalt at myndighetene ikke er det de forholder seg mest til, men at imamen i den lokale moskeen er den de lytter til. Da er det helt normalt at man tar det som en selvfølge at man kan benytte arabisk som kommunikasjonsspråk i den lokale FB gruppen osv osv.

man har selv et ansvar for å sette seg inn i det landet man kommer til. Jeg har selv vært der og tatt denne jobben på alvor. Det er ikke rasisme å forvente at to parter begge legger ned en innsats i å gjøre samfunnet bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...