Motelvibes Skrevet 2. august 2023 #81 Del Skrevet 2. august 2023 Klossmajor skrev (4 timer siden): Marokko og Algerie har vært i konflikt med hverandre i lang tid om Vest-Sahara. I Libya har det vært konflikt siden Gaddafi begynte å miste kontrollen. Også i Egypt, Sudan, Tunisia og Algerie har det til tider vært ganske turbulent. Men ikke i den grad at det er nødvendig å flykte fra landet. Herregud… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 2. august 2023 #82 Del Skrevet 2. august 2023 Motelvibes skrev (7 minutter siden): Men ikke i den grad at det er nødvendig å flykte fra landet. Herregud… Det kan du ha rett i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
13579 Skrevet 4. august 2023 #83 Del Skrevet 4. august 2023 Topsi skrev (På 30.7.2023 den 18.47): Ok, så i stedet for at innvandrere skal lære ett språk skal vi lære arabisk, tyrkisk, kurdisk, kinesisk, vietnamesisk? Alt på en gang? Og hva med kineserne, de må jo da lære seg arabisk, kurdisk etc? Er det ikke mye lettere at alle lærer ett språk? Men jeg tror du er et troll, det går ikke an å mene noe så vanvittig og ugjennomførbart som du gjør i denne tråden Alle trenger ikke lære alt. Alle bør imidlertid læres opp i et par av språkene, og forskjellige folk bør lære forskjellige språk. Norsk bør ikke prioriteres fremfor andre språk, da dette vil diskriminere innvandrerne og deres kultur. Dersom alle skal ha et felles språk i tillegg, bør dette være engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #84 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) Mulig jeg er på bærtur, men min erfaring er at de aller fleste sjeldent er klar over sine egne fordommer og pakket det inn i argumenter som blant annet «kritisk til». Har noen av dere noen gang møtt noen som sier: jeg er rasistisk? De fleste av oss ønsker å fremstå som moralsk overlegne, men de færreste av oss er det. Et veldig godt eksempel er at TS syntes det er ok å hjelpe kvinner og barn men ikke unge menn. Dette er for meg, kamuflert rasisme som man selv ikke er klar over. Flyktet man fra krig så flykter man fra krig - dame, barn som mann. Et godt eksempel på dette er Ukraina krigen - veldig få er kritisk til flyktninger herfra, men nærmer man seg utover Europa så er tonen en helt annen. «Jeg er ikke rasist, men… « Hvor mange ganger har man ikke hørt det? Endret 4. august 2023 av Nekinn@ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. august 2023 #85 Del Skrevet 4. august 2023 Nekinn@ skrev (1 minutt siden): Mulig jeg er på bærtur, men min erfaring er at de aller fleste sjeldent er klar over sine egne fordommer og pakket det inn i argumenter som blant annet «kritisk til». Har noen av dere noen gang møtt noen som sier: jeg er rasistisk? De fleste av oss ønsker å fremstå som moralsk overlegne, men de færreste av oss er det. Et veldig godt eksempel er at TS syntes det er ok å hjelpe kvinner og barn men ikke unge menn. Dette er for meg, kamuflert rasisme som man selv ikke er klar over. Flyktet man fra krig så flykter man fra krig - dame, barn som mann. Et godt eksempel på dette er Ukraina krigen - veldig få er kritisk til flyktninger herfra, men nærmer man seg utover Europa så er tonen en helt annen. Jeg er ikke rasist, men… Hvor mange ganger har man ikke hørt det? Var det utslag av kjønnsrasisme og aldersrasisme fra TS sin side da, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 4. august 2023 #86 Del Skrevet 4. august 2023 Vintermåne skrev (På 25.7.2023 den 10.14): Så- siden dere er enige med TS så er hun ikke rasistisk?? hvorfor tenker en at det er innvandring av personer med en spesiell religiøs tilhørighet som er problematisk? hva er argumentene for at man er kritisk til denne «gruppen» ? Det er vel når argumentene kommer på bordet man ser om det er rasistisk? Man observerer hvilken gruppe det er som lager opptøyer, trakkaserer kvinner og homofile, raner og baker medelever på skolen og skyter på pridefeiringen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #87 Del Skrevet 4. august 2023 Klossmajor skrev (1 minutt siden): Var det utslag av kjønnsrasisme og aldersrasisme fra TS sin side da, eller? Rasisme handler i svært liten grad om kjønn og alder - og i alle fall ikke i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 4. august 2023 #88 Del Skrevet 4. august 2023 Jegern Puahate skrev (På 25.7.2023 den 19.36): Ordet blir brukt i tide og utide for å effektivt hysje ned konservative og innvandringskritiske stemmer, det er særdeles effektivt ettersom det treffer rett i hjerterota på hvite mennesker, for er det noe dagens hvite mennesker prioriter er det fortreffelighet, moralsk overlegenhet og prektighet. Når ordet da har alskens negative assosiasjoner som nazisme, kolonialisme, slaveri, utnyttelse og dehumanisering så vekker det frykt og avsky blant den alminnelige befolkningen. Folk av en viss politisk oppfatning bruker det for alt det er verdt gjennom alle informasjonskanaler. Således er det et mektig ord som setter agendaen for hvordan hvite mennesker skal tenke om andre og seg selv. Resultat er da at argumenter som ikke er rasistiske per se, men kan teoretisk være motivert av rasime = rasisme. Folk generelt setter lite pris på å få sitt verdenssyn utfordret eller tape i en diskusjon, så da er rasismekortet det trygge esset i ermet. Som sagt, bare det som kan minne om rasisme må nedstenges fortere enn svint ettersom det truer vårt fornemmelige selvbilde, så det blir ikke mye rom for nyanser eller motstridende virkelighetsbetraktninger. Den beste måten å håndtere slike beskyldninger rett og slett og kontre de tilbake. En kan for eksempel si at kvotering av ikke-hvite mennesker har en underliggende rasistisk logikk, ettersom det impliserer at ikke-hvite må ha spesiel hjelp for å lykkes i visse felt. I ditt tilfelle kan en si at vi kan hjelpe langt flere mennesker i nærområdene med de ressursene vi bruker på innvandring og integrering, således fører vårt hvite moralsk overlegenhetssyndrom at flere ikke-hvite lider. Jeg lurer på hva slags rasistisk tankegods som lå bak politisjefen i Oslo sin løgn og bortforklaring om hvem som hadde braket sammen og båret våpen på Norway Cup… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. august 2023 #89 Del Skrevet 4. august 2023 Nekinn@ skrev (1 minutt siden): Rasisme handler i svært liten grad om kjønn og alder - og i alle fall ikke i denne tråden. Hvordan mener du TS var rasistisk da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. august 2023 #90 Del Skrevet 4. august 2023 In absentia skrev (4 minutter siden): Jeg lurer på hva slags rasistisk tankegods som lå bak politisjefen i Oslo sin løgn og bortforklaring om hvem som hadde braket sammen og båret våpen på Norway Cup… I et innlegg i Nettavisen i dag kaller Tommy Sørbø det for «små forventningers rasisme». 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #91 Del Skrevet 4. august 2023 Klossmajor skrev (3 minutter siden): Hvordan mener du TS var rasistisk da? Det nevnte jeg i min kommentar, at du velger å tolke det annerledes enn det som det var ment som handler kun om kverulering eller grunnleggende manglende forståelse for tema og ikke noe jeg gidder å diskutere - du får heller opprette en ny tråd om vi skal dra den diskusjonen ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 4. august 2023 #92 Del Skrevet 4. august 2023 Amantha skrev (På 26.7.2023 den 0.42): Virkelig. Tror du, om dette hadde vært tilfellet i et muslimsk land, at de der hadde fortsatt vært åpne og inkluderende om det kom hvite kristne menn i hopetall og oppførte seg slik en del muslimske unge menn gjør her i Norge? De hadde vel kastet dem på hue og rævva ut, om de ikke hadde havnet i fengsel eller noe annet. De ville begått folkemord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 4. august 2023 #93 Del Skrevet 4. august 2023 Jegern Puahate skrev (På 27.7.2023 den 19.25): Greit nok at du mener dette, men hvorfor skulle nordmenn stemme for en slik politikk? Når innvandrerne er blir en stor nok gruppe til å sette den politiske agendaen så spiller det ingen rolle hva nordmenn stemmer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #94 Del Skrevet 4. august 2023 Amantha skrev (På 26.7.2023 den 0.42): Virkelig. Tror du, om dette hadde vært tilfellet i et muslimsk land, at de der hadde fortsatt vært åpne og inkluderende om det kom hvite kristne menn i hopetall og oppførte seg slik en del muslimske unge menn gjør her i Norge? De hadde vel kastet dem på hue og rævva ut, om de ikke hadde havnet i fengsel eller noe annet. Jeg vil aldri klare å forstå tankegangen som sier at "two right make a wrong"... Man kan mene mye og mangt om kultur og holdninger til andre land i denne verden men det verken er, eller burde være argumenter for innvandrer politikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 4. august 2023 #95 Del Skrevet 4. august 2023 Nekinn@ skrev (7 minutter siden): Jeg vil aldri klare å forstå tankegangen som sier at "two right make a wrong"... Man kan mene mye og mangt om kultur og holdninger til andre land i denne verden men det verken er, eller burde være argumenter for innvandrer politikken. De som kommer tar i stor grad med seg verdier og holdninger hjemmefra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #96 Del Skrevet 4. august 2023 In absentia skrev (1 minutt siden): De som kommer tar i stor grad med seg verdier og holdninger hjemmefra Dette er jeg klar over og var ikke noe jeg lurte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. august 2023 #97 Del Skrevet 4. august 2023 Nekinn@ skrev (9 minutter siden): Jeg vil aldri klare å forstå tankegangen som sier at "two right make a wrong"... Man kan mene mye og mangt om kultur og holdninger til andre land i denne verden men det verken er, eller burde være argumenter for innvandrer politikken. «Two wrongs make a right» er vel hva du mente å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #98 Del Skrevet 4. august 2023 Klossmajor skrev (1 minutt siden): «Two wrongs make a right» er vel hva du mente å skrive. Igjen, å kverulere er tydeligvis viktigere enn å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 4. august 2023 #99 Del Skrevet 4. august 2023 Nekinn@ skrev (Akkurat nå): Igjen, å kverulere er tydeligvis viktigere enn å diskutere. Jeg var i gang med å skrive en beklagelse for at jeg leste den andre kommentaren din løsrevet, og dermed misforstod den. Kan derfor forstå at du får inntrykk av at jeg er ute etter å kverulere. Men det var ikke hensikten med å rette på deg der. Hvis man ikke kjenner uttrykket «two wrongs don't make a right» fra før, vil ikke den kommentaren din gi noen mening slik du skrev den. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 4. august 2023 #100 Del Skrevet 4. august 2023 Klossmajor skrev (23 minutter siden): Jeg var i gang med å skrive en beklagelse for at jeg leste den andre kommentaren din løsrevet, og dermed misforstod den. Kan derfor forstå at du får inntrykk av at jeg er ute etter å kverulere. Men det var ikke hensikten med å rette på deg der. Hvis man ikke kjenner uttrykket «two wrongs don't make a right» fra før, vil ikke den kommentaren din gi noen mening slik du skrev den. Forsåvidt sant men vil påstå du misforstår med vilje - tror ingen kjenner uttrykket slik jeg skrev det og alle forstår det er en skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå