Bålkaffe Skrevet 28. juli 2023 #41 Skrevet 28. juli 2023 300DPI skrev (36 minutter siden): Så klart har det ikke noe med hudfarge å gjøre! Jeg tar sterk avstand fra rasisme. Men jeg mener vi overbelaster systemet med mennesker som vi ikke klarer å ta oss av. Mange av disse kan sitte på asylmottak i flere år, noe jeg syns er forkastelig. Dette avler stor frustrasjon blant de som kommer hit fordi systemet svikter dem. Det er en grobunn for kriminalitet at man stabler mennesker i trange rom som ikke har erfaring med vår kultur og ikke kan språket vårt. Da må det være bedre å hjelpe de i nærområdene med medisinsk hjelp og humane boforhold. Man kan spørre seg hvor FN er i disse konfliktsonene. Det må da være bedre å skape stabilitet for disse enn at de immigrerer halve verden rundt. Da er det selve systemet og politikken rundt flyktninger du har et problem med, ikke personene som kommer. At Norge svikter stort på å integrere flyktninger fordi systemet er ræva, er ikke flyktningene som kommer sin skyld. At det å bli kasteball, eller glemt, oversett og ikke tatt vare på avler frustrasjon, det kan de fleste personer, norske eller utenlandske, kjenne seg selv igjen i, for det er noe som kan skje over hele Norge, innenfor alle sektorer hvor byråkrati er involvert. Og for å få en bukt med det problemet, må det systemet fikses opp i.
Majer Skrevet 28. juli 2023 #42 Skrevet 28. juli 2023 Det spørs på årsaken. Høyere sannsynlighet for å begå kriminelle handlinger blant MØNA skyldes i stor grad fattigdom. Så å kritisere det samtidig som man stemmer på partier som øker ulikheten i befolkningen kan gå innafor rasismen. Om man derimot ser på hvordan innvandrere bidro til nedstenginger under pandemien og klemmer vennene sine ukritisk selv om de kan ha både mrsa og vre, så er det ikke rasistisk. 1
300DPI Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #43 Skrevet 28. juli 2023 Bålkaffe skrev (17 minutter siden): Da er det selve systemet og politikken rundt flyktninger du har et problem med, ikke personene som kommer. At Norge svikter stort på å integrere flyktninger fordi systemet er ræva, er ikke flyktningene som kommer sin skyld. At det å bli kasteball, eller glemt, oversett og ikke tatt vare på avler frustrasjon, det kan de fleste personer, norske eller utenlandske, kjenne seg selv igjen i, for det er noe som kan skje over hele Norge, innenfor alle sektorer hvor byråkrati er involvert. Og for å få en bukt med det problemet, må det systemet fikses opp i. Ja jeg er kritisk til systemet. Ekstremisme er noe som er like utbredt blant etniske europeere. Men jeg mener vi tar inn mennesker som vi ikke greier å ta vare på. Da får vi polariserte samfunn med etniske minoriteter som lever i fattige kår og er avhengige av minstestønad fra nav der de heller kunne blitt godt integrert å fått seg gode jobber og nettverk. Vi har mislyktes på et slikt nivå at dette har blitt et problem som nedarves i generasjoner 3
13579 Skrevet 28. juli 2023 #44 Skrevet 28. juli 2023 300DPI skrev (30 minutter siden): Hvordan mener du vi skal ta imot ti ganger så mange når vi svikter de som allerede er i landet, også gjennom flere generasjoner? Ved drastisk bedret vilje til innsats blant folk, bedret toleranse og langt bedre organisering og finansiering av virksomhet som tar sikte på å gi innvandrerne den mottagelse de fortjener.
pippilang Skrevet 28. juli 2023 #45 Skrevet 28. juli 2023 Ja,lurer på hva de hadde ment om meg som er for en fullstendig innvandring/asyl stopp utenfor Europa! Mener ikke at andre folkeslag er mindre verdt av den grunn. 2
300DPI Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #47 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Tha_M34 skrev (51 minutter siden): Det er skikkelig "priceless" når en som digger "repatriering" (tvangsflytting i praksis og massive brudd av menneskerettigheter) kombinert med den berømte "hjelp de der de er (newsflash til deg, ofte er det nabolandene som angriper de andre "der de er" eller så er det borgerkrig), viser at du har absolutt null innsikt når det gjelder det du fabulerer om. Du har sjeldent - egentlig aldri - snakket noe godt om "lovlydige skattebetalende muslimer". For deg og dine likesinnede går det ofte i den tullete "hjelpe de der de er", supplert med såkalt "repatriering". Tipper at du ikke kjenner til bæret av dette, men det var altså en mann fra Irak som var blant de viktigste skikkelsene som bidrog til å bygge opp den norske oljevirksomheten. Han var veldig sentral i denne oppbyggingen. https://no.wikipedia.org/wiki/Farouk_Al-Kasim Jeg tenker at hvis du noen gang blir utnevnt til ridder 1.klasse av St. Olavs Orden, slik Farouk ble, så kan du kritisere muslimer da. Ellers foreslår jeg at du klapper igjen, og er takknemlig ovenfor norsk-irakeren Farouk, som bidrog massivt til det norske oljeeventyret. Sist jeg sjekket så er det borgerkrig, statskupp, religionskrig og interne konflikter som fordriver mennesker fra Midtøsten og Nord-Afrika fra sine hjemland. Er nok du som burde følge med i timen. Ellers så betviler jeg ikke kompetansen til mennesker uansett hvor de kommer fra. Saudi-Arabia kunne huset 1M mennesker i teltene som brukes for rike muslimer èn gang i året under den årlige pilegrimsreisen til mekka. De står så vidt jeg vet tomme. Endret 28. juli 2023 av 300DPI 5 1
Jegern Puahate Skrevet 28. juli 2023 #48 Skrevet 28. juli 2023 2 hours ago, Tha_M34 said: Det er skikkelig "priceless" når en som digger "repatriering" (tvangsflytting i praksis og massive brudd av menneskerettigheter) Det er også 'prisløst' når folk fabulerer i vilden sky om hva andre sier ved å fordreie hele diskusjonen hinsides all fornuft. Vis gjerne til en post jeg har brukt ordet repratiering, eller noe som hinter til at jeg simpelthen elsker at folk tvangsflyttes. 2 hours ago, Tha_M34 said: kombinert med den berømte "hjelp de der de er (newsflash til deg, ofte er det nabolandene som angriper de andre "der de er" eller så er det borgerkrig), viser at du har absolutt null innsikt når det gjelder det du fabulerer om. Newsflash, ofte er det ikke det. Newsflash, ofte er det langt flere land med kortere avstand og mindre farlige reisevei. 2 hours ago, Tha_M34 said: Du har sjeldent - egentlig aldri - snakket noe godt om "lovlydige skattebetalende muslimer". Du har -egentlig aldri- snakket noe godt om meg, buhu. Det betyr sikker at du vil tvangsflytte meg til Svalbard. Forøvrig kan si noe godt om muslimer her og nå, de er generelt sett stolte, familiorienterte, tradisjonelle, utadvendte og ikke voldsomt konfliktskye. Nordmen har således noen ting de kan lære fra muslimer. Med forbehold om at det store varisjoner innen gruppen 'muslimer' selvsagt. 2 hours ago, Tha_M34 said: Tipper at du ikke kjenner til bæret av dette, men det var altså en mann fra Irak som var blant de viktigste skikkelsene som bidrog til å bygge opp den norske oljevirksomheten. Han var veldig sentral i denne oppbyggingen. https://no.wikipedia.org/wiki/Farouk_Al-Kasim Jeg tenker at hvis du noen gang blir utnevnt til ridder 1.klasse av St. Olavs Orden, slik Farouk ble, så kan du kritisere muslimer da. Ellers foreslår jeg at du klapper igjen, og er takknemlig ovenfor norsk-irakeren Farouk, som bidrog massivt til det norske oljeeventyret. Akkurat ja, så det å dømme en folkegruppe etter enkelttilfeller er greit nå? 3 2
PITTY Skrevet 28. juli 2023 #49 Skrevet 28. juli 2023 13579 skrev (4 timer siden): Ved drastisk bedret vilje til innsats blant folk, bedret toleranse og langt bedre organisering og finansiering av virksomhet som tar sikte på å gi innvandrerne den mottagelse de fortjener. 10 ganger så mange innvandrere ønsker du, hvis jeg forstod deg rett. Og de som kommer må få slippe norskopplæring, ordningen må avvikles. Du sier videre at innvandrere umiddelbart skal inkluderes og likestilles med en nordmann, også i arbeidslivet går jeg da ut ifra. Det blir isteden meg som nordmann altså, som må ta meg et språkkurs for å skjønne hva en butikkmedarbeider sier. For en nyankommet innvandrer skal i din verden ikke diskrimineres i arbeidslivet selv om vedkommende ikke kan ett ord norsk. Jeg får vel bare si gratulerer med visjonene dine. 6 5
13579 Skrevet 29. juli 2023 #50 Skrevet 29. juli 2023 PITTY skrev (9 timer siden): 10 ganger så mange innvandrere ønsker du, hvis jeg forstod deg rett. Og de som kommer må få slippe norskopplæring, ordningen må avvikles. Du sier videre at innvandrere umiddelbart skal inkluderes og likestilles med en nordmann, også i arbeidslivet går jeg da ut ifra. Det blir isteden meg som nordmann altså, som må ta meg et språkkurs for å skjønne hva en butikkmedarbeider sier. For en nyankommet innvandrer skal i din verden ikke diskrimineres i arbeidslivet selv om vedkommende ikke kan ett ord norsk. Jeg får vel bare si gratulerer med visjonene dine. Det er like rimelig at nordmenn lærer et fremmed språk som at innvandrere lærer norsk.
Klossmajor Skrevet 29. juli 2023 #51 Skrevet 29. juli 2023 13579 skrev (29 minutter siden): Det er like rimelig at nordmenn lærer et fremmed språk som at innvandrere lærer norsk. Ikke hvis hensikten er å fungere og bidra til det norske samfunnet. 5
PITTY Skrevet 29. juli 2023 #52 Skrevet 29. juli 2023 13579 skrev (1 time siden): Det er like rimelig at nordmenn lærer et fremmed språk som at innvandrere lærer norsk. Da foreslår jeg at du umiddelbart, helst neste uke, kommer deg på språkkurs. Det står nemlig fortsatt en kø av mennesker fra Ukraina utenfor portene her... 7 3
NatNat Skrevet 29. juli 2023 #53 Skrevet 29. juli 2023 On 7/28/2023 at 10:31 AM, Carrot said: dersom dine meninger kun gjelder menn som har islam som religion ja, da er det rasistisk. Nei. "rasistisk" har noe med rase å gjøre. Islam er en religjon og en kultur, ikke en hudfarge. Jeg trodde dette var allmenkunnskap i 2023. 7
Drizzt Skrevet 29. juli 2023 #54 Skrevet 29. juli 2023 (endret) Nå har en innvandrer oppført seg truende overfor Kongens Gard og det hele ble filmet. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/gardist-siktet-pa-mann-utenfor-slottet/15923934/ Det blir kanskje nødvendig å koble PST med tanke på terrorismetrusler, o.l. Jeg er kritisk til slike innvandrere. Endret 29. juli 2023 av Drizzt 4 4
Amossa Skrevet 29. juli 2023 #55 Skrevet 29. juli 2023 Ja, du er en rasist. Det er rasisme å diskriminere basert på religion, 1
Stina234 Skrevet 29. juli 2023 #56 Skrevet 29. juli 2023 Bålkaffe skrev (På 28.7.2023 den 19.44): Da er det selve systemet og politikken rundt flyktninger du har et problem med, ikke personene som kommer. At Norge svikter stort på å integrere flyktninger fordi systemet er ræva, er ikke flyktningene som kommer sin skyld. At det å bli kasteball, eller glemt, oversett og ikke tatt vare på avler frustrasjon, det kan de fleste personer, norske eller utenlandske, kjenne seg selv igjen i, for det er noe som kan skje over hele Norge, innenfor alle sektorer hvor byråkrati er involvert. Og for å få en bukt med det problemet, må det systemet fikses opp i. Greier ikke helt å følge med her. Hva er det med systemet som skal fikses?
Amossa Skrevet 29. juli 2023 #57 Skrevet 29. juli 2023 NatNat skrev (1 time siden): Nei. "rasistisk" har noe med rase å gjøre. Islam er en religjon og en kultur, ikke en hudfarge. Jeg trodde dette var allmenkunnskap i 2023. Kanskje på tide å lese seg opp litt. Her fra Store norske leksikon: https://snl.no/rasisme 1
Drizzt Skrevet 29. juli 2023 #58 Skrevet 29. juli 2023 Amossa skrev (6 minutter siden): Kanskje på tide å lese seg opp litt. Her fra Store norske leksikon: https://snl.no/rasisme Kanskje på tide å se bort fra pk artikler og bruke hodet istedet? Dessuten så viser lenken din bare til at noen bruker ordet feil. Ikke at feilbruk er riktig. Rasisme har med rase og utseende å gjøre - hudfarge, etnisitet, rase. Religion og kultur kan kritiseres og da er man kritisk til religion og kritisk til kultur. Islam er ingen rase, hudfarge eller etnisitet. Heller ikke kultur er det. Hvis jeg sier: Alle med afrikansk opprinnelse er (et eller annet negativt) er det rasisme. Men hvis jeg sier: Islam er (et eller annet negativt), så er det ikke rasisme. Det er kritikk til religionen islam. Det finnes muslimer fra alle raser og hudfarger, så å kalle det for rasisme er fordummende. 8 4
Amossa Skrevet 29. juli 2023 #59 Skrevet 29. juli 2023 Drizzt skrev (10 minutter siden): Kanskje på tide å se bort fra pk artikler og bruke hodet istedet? Dessuten så viser lenken din bare til at noen bruker ordet feil. Ikke at feilbruk er riktig. Rasisme har med rase og utseende å gjøre - hudfarge, etnisitet, rase. Religion og kultur kan kritiseres og da er man kritisk til religion og kritisk til kultur. Islam er ingen rase, hudfarge eller etnisitet. Heller ikke kultur er det. Hvis jeg sier: Alle med afrikansk opprinnelse er (et eller annet negativt) er det rasisme. Men hvis jeg sier: Islam er (et eller annet negativt), så er det ikke rasisme. Det er kritikk til religionen islam. Det finnes muslimer fra alle raser og hudfarger, så å kalle det for rasisme er fordummende. Så du mener at offentlige norske definisjoner av ordet "rasisme" er feil? At jeg er dum og ikke bruker hodet? Vi kan gjerne diskutere religion, og du kan være så kritisk du vil. Det er ikke rasistisk. Men å mene at myndighetene ikke skal ta i mor flyktninger på bakgrunn av deres religion, er rasisme. 1
Drizzt Skrevet 29. juli 2023 #60 Skrevet 29. juli 2023 Amossa skrev (Akkurat nå): Så du mener at offentlige norske definisjoner av ordet "rasisme" er feil? At jeg er dum og ikke bruker hodet? Vi kan gjerne diskutere religion, og du kan være så kritisk du vil. Det er ikke rasistisk. Men å mene at myndighetene ikke skal ta i mor flyktninger på bakgrunn av deres religion, er rasisme. Jeg mener at lenken din ikke beviser at å kalle alt mulig for rasisme er riktig. Lenken din bare nevner at noen gjør det. Ikke at det er riktig å gjøre det. Å mene at myndighetene ikke skal ta imot personer som tilhører en bestemt religion er ikke rasisme. Spesielt hvis religionens kjerne strider mot demokratiske verdier vi setter høyt her i landet. Hvis myndighetene vil begrense spredningen av udemokratiske holdninger som er en del av en religion, så er det helt innenfor å begrense innvandringen av personer som er en del av denne religionen og har disse holdningene. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå