Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vite fra min mor i dag at min søster har lånt ca 260 000 fra henne de siste 3 årene. Hun betaler tilbake en 1000 lapp av og til. Hun betaler tilbake litt og så låner hun mer, så hun blir aldri ferdig. Min mor synes synd på henne pga hun sier hun har dårlig økonomi. Men det har hun ikke. Hun kjøper seg klær hver måned, bruker 2000 kr på frisør hver 6 uke, spiser ute ett par ganger hver uke, har tatt flere tatovering de siste årene, bruker en en del penger på interiør. Så jeg kjenner at jeg er irritert. Vi må spare til sånne ting. Bør jeg si noe eller bare la det ligge? 

Anonymkode: 89f39...8b2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis stemningen tilsier at det er greit kan du jo nevne hva søsteren bruker penger på, hvis..

utover det bør du ikke blande deg, det høres ut som din mor holder oversikt slik at det blir medregnet i fremtidig arv.

Anonymkode: 87277...33d

Skrevet

Spør moren din om hun vet hva pengene går til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (6 minutter siden):

Spør moren din om hun vet hva pengene går til.

Hun sa at hun hadde hjulpet henne med restskatten i fjor og i år, så hadde hun betalt litt av oppussing av leiligheten. Og noen regninger av og til 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun sa at hun hadde hjulpet henne med restskatten i fjor og i år, så hadde hun betalt litt av oppussing av leiligheten. Og noen regninger av og til 

Håper du blir tilgodesett med det samme.

Anonymkode: 56629...1b1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette er mellom din mor og din søster - ikke noe du burde legge deg opp i. Det vil nok bare skape dårlig stemning.

Anonymkode: 46470...2fc

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Be om å få laget et gjeldsbrev slik at du tilgodesettes det samme ved arv.

Anonymkode: 02d6d...d55

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du om de har dette lånet skriftlig og undertegnet? Lånte litt penger av min mor i forbindelse med husbygging for masse år siden. Da lagde vi en skriftlig kontrakt, og jeg informerte mitt søsken om lånet. Greit å være ryddig og ordentlig i slike saker. 

Anonymkode: 8962e...5f0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med moren din om hun skriver opp summene og holder kontroll. Minn henne evt på at ting må holdes likt og rettferdig mellom søsken.

Hvis hun ikke passer på hva som er lånt ut og tilbakebetaling, kan dette etterhvert ende opp som glemt/ gave til søsteren din. Det ville jeg synes er urettferdig. 

Her tror jeg det er viktig å snakke om lån, renter og evt arv/ forskudd på arv før den dagen moren din dør, ellers ser jeg for meg et helvetes arveoppgjør. I min slekt har søskenforhold blitt ødelagt av mindre.

Anonymkode: e8a85...a55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva så? Trenger du disse pengene selv? Min bror har lånt penger av mine foreldre. Jeg og søsteren min er fullt klar over det og det foreligger et gjeldsbrev som vi begge søstrene både har bevitnet og signert. Skulle dette ikke være gjort opp innen mine foreldre går ut av livet hensyntas det i et arveoppgjør. Din mor har tydeligvis full kontroll på hvor mye det er. Foreslå at hun også setter opp et gjeldsbrev. 

Anonymkode: 92435...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke skrevet noe gjeldsbrev. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge din mor lever kan hun gjøre akkurat hva hun vil med sine egne penger 

Anonymkode: 1869d...9fd

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt. Men det er jo oppskriften på å lage splid mellom søsken. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun har ikke skrevet noe gjeldsbrev. 

Da er det viktig at du tar vare på det du har skriftlig fra din mor om at søsken har lånt penger. Print screen av sms osv. så du kan føre bevis om mulig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt riktig.

Her gjelder det å gå forsiktig. Kanskje mor har notert hver krone og tatt hensyn til det i testamente? Kanskje finnes det et gjeldsbrev? Eller kanskje det til og med er mulig at mor synes det er hyggelig å hjelpe barnet hun liker best.

Mange fallgruber å gå i. Vær varsom TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din mor gjør selvsagt akkurat h a hun vil med sine penger. Og du har jo ikke krav på noe som helst. Men du kan jo si fra om at du syntes hun blir utnyttet, og at hun som mor egentlig bør ta en prat om datterens pengebruk og overforbruk,  da hun egentlig ikke har dårlig råd.  Siden det er lån  og hun i praksis ikke betaler tilbake. Og at hun bør sette opp en betalingsplan. Der det i samme periode ikke kommer til å bli lånt ut noe mer. 

Dette handler ikke om at søster får mer enn deg,  men at din søster utnytter din mor og hun lar seg utnytte

Anonymkode: 90dd5...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lur din mor til å gi deg et lån. Lyg! Du må sikre deg til hennes alderdom også- det blir du aom må ta deg av henne. Snyltersøstra di bryr seg neppe når kassa blir tom

Anonymkode: 770ae...85c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Be om å få laget et gjeldsbrev slik at du tilgodesettes det samme ved arv.

Hadde mitt barn begynt sånn kunne det skutt en hvit pil etter mer enn pliktarv - mor har faktisk full rett til å dele ut pengene sine til akkurat den hun vil mens hun fortsatt lever.

Folk som deg er så frekke at jeg blir litt målløs.

Anonymkode: 47b2a...84a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da er det viktig at du tar vare på det du har skriftlig fra din mor om at søsken har lånt penger. Print screen av sms osv. så du kan føre bevis om mulig.

For å kreve det samme med arv? Det har man faktisk ingen rett på.

Hannah80 skrev (6 timer siden):

Selvsagt. Men det er jo oppskriften på å lage splid mellom søsken. 

Det er ikke ulovlig. Det er dårlig gjort selvsagt, men kanskje mor ikke bryr seg. Det er lov å være en drittmor.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snakk med moren din om hun skriver opp summene og holder kontroll. Minn henne evt på at ting må holdes likt og rettferdig mellom søsken.

Hvis hun ikke passer på hva som er lånt ut og tilbakebetaling, kan dette etterhvert ende opp som glemt/ gave til søsteren din. Det ville jeg synes er urettferdig. 

Her tror jeg det er viktig å snakke om lån, renter og evt arv/ forskudd på arv før den dagen moren din dør, ellers ser jeg for meg et helvetes arveoppgjør. I min slekt har søskenforhold blitt ødelagt av mindre.

Anonymkode: e8a85...a55

Det MÅ jo ikke holdes rettferdig mellom søsken, det er ingen automatikk i at dette skal gå ut over søsterens arv med mindre mor ønsker det.

Anonymkode: 47b2a...84a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir forundret over hvor mange som støtter din søsters misbruk av din mor. For det synes å være det det er : din søster har tydeligvis penger, men trives med å ha mye penger, og dette får hun ved å misbruke din mors naive snillhet.

Som mor ville jeg nok først undersøkt sammen med mitt voksne barn hva hens egne penger går til, før jeg hadde lånt ut av mine egne. Og jeg har såpass respekt for mitt andre barn, at jeg hadde notert ned og laget en tydelig avtale på det, som også inkluderte å informere det barnet som da ikke fikk akkurat nå.

Ser ikke noe galt i å hjelpe ens barn når det trengs, men det blir galt når det går over til å bli misbruk og naivt. Da er det ikke hjelp til et gode lengre, men hjelp til å komme enda lengre ut i et uføre.

Tror ikke det hjelper å snakke med din mor i dette tilfellet. Men hva med å snakke med din søster - spørre hvorfor hun trenger penger av din mor når hun tydeligvis har nok til alt det du nevner? Hvis hun fortsatt mener det er ok - da ville jeg ha snakket med din mor om det. Kanskje ikke i form av "Får jeg det samme?", men mer i form av "Det at du gir penger til X, som bruker penger på........., gjør meg trist. Kan vi snakke litt om dette, slik at jeg forstår hvorfor du gjør det?"

Anonymkode: 4f774...202

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...