Gå til innhold

Hvordan håndtere tenåring med "feil" venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min blir 17 om kort tid.

Han har de siste par årene forandret seg veldig fra å være en typisk fotballgutt til å bli en "wannabe-gangster".

Går med typisk "gangster" klær, svarte Air force, Nike tech fleece, Loui Vuitton, Gucci, EA7, Ralph Lauren osv.. 

Henger også med de som er kjent for å være i feil miljø, som driver med kjøp/salg av stoff, tyveri av biler og båter, mye slagsmål, knivstikking osv. Disse er godt kjent av politiet.

Han har enda ikke gjort noe ulovlig, som jeg vet om, men at han driver med ett eller annet vet jeg, etter å ha gått igjennom mobilen.

Virker som at han har en eller annen dragning mot disse, at han ser opp til de og synes de er kule.

Hvordan håndtere dette? Hvor langt kan jeg gå i å nekte han div ting som å henge rundt ute, osv?

Det er et skikkelig farlig miljø, han ene kompisen ble nær drept for få måneder siden, etter å ha blitt sambanket og knivstukket.

Har tatt det opp igjen og igjen, gitt begrenset utetid, begrenset hvor han kan gå osv.

Men han havner alltid tilbake i samme spor...

Tips?

Anonymkode: 8407f...863

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig vanskelig. Går de på skolen sammen? 

Anonymkode: 27e5f...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Utrolig vanskelig. Går de på skolen sammen? 

Anonymkode: 27e5f...b2a

Nei, de gjør ikke det heller. 

Kameratene han hadde før og har hatt fra han var liten, "fotballgjengen", sier de har mista alt kontakt, da sønnen min bare henger med disse "tøffe, kriminelle folka"

Synes det er så trist og vanskelig, for han er egentlig en flott gutt. Har adhd, veldig impulsiv, og livredd for at han ikke skal klare å holde seg på matta.

Ønsker aller helst å begrense alt av utetid, men vanskelig når han er så gammel, og når han får lov til å gjøre som han vil de ukene han er hos faren.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du flytte - lei en leilighet så langt unna som mulig til han har gjort unna vdg? 

Evt sende på kostskole e.l 

Anonymkode: d19eb...d86

• Liker 1
Skrevet

Hvis de i en alder av 17 allerede gjør de tingene du nevner sier det seg selv at disse kommer til å ende opp i feil kretser som voksne, forklar han som det er. Ingen økonomisk støtte så lenge han henger med de

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg det bare er totalt miljøskifte som gjelder. Om det så innebærer flytting (midlertidig) langt vekk. Dette er dessverre en tikkende bombe før det blir kriminalitet, narko med mer om det ikke gjøres inngripende tiltak. Slike gjenger ser seg ut lette "ofre" til å gjøre jobben (salg av narko, diverse kriminalitet), og impulsive gutter som ikke evner å tenke litt lengre enn akkurat her og nå er akkurat et typisk offer for dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bekymringssamtale med politiet. Vi hadde det med vår sønn og det virket, etter litt. De er faktisk ganske gode på det. Det er lite du kan begrense han nå, uten å skape større avstand mellom dere. Du må på en eller annen måte prøve å nå frem til hans fornuft. Miljøbytte fungere kun om han er med på det. 

Anonymkode: eb056...f49

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du flytte et stykke unna? Du må få han i et helt annet miljø. 

Anonymkode: ea00f...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sønnen min blir 17 om kort tid.

Han har de siste par årene forandret seg veldig fra å være en typisk fotballgutt til å bli en "wannabe-gangster".

Går med typisk "gangster" klær, svarte Air force, Nike tech fleece, Loui Vuitton, Gucci, EA7, Ralph Lauren osv.. 

Henger også med de som er kjent for å være i feil miljø, som driver med kjøp/salg av stoff, tyveri av biler og båter, mye slagsmål, knivstikking osv. Disse er godt kjent av politiet.

Han har enda ikke gjort noe ulovlig, som jeg vet om, men at han driver med ett eller annet vet jeg, etter å ha gått igjennom mobilen.

Virker som at han har en eller annen dragning mot disse, at han ser opp til de og synes de er kule.

Hvordan håndtere dette? Hvor langt kan jeg gå i å nekte han div ting som å henge rundt ute, osv?

Det er et skikkelig farlig miljø, han ene kompisen ble nær drept for få måneder siden, etter å ha blitt sambanket og knivstukket.

Har tatt det opp igjen og igjen, gitt begrenset utetid, begrenset hvor han kan gå osv.

Men han havner alltid tilbake i samme spor...

Tips?

Dette er da helt vanlige ungdoms klær/merker i dag?

Anonymkode: 829b7...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gangsterklær🤦🏻‍♀️ helt normalt at ungdommen går i sånne klær 

Anonymkode: 603b5...87c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I første omgang: i stedet for å si du får ikke lov å være med de og de folka, snakk med han om konsekvensene av å leve et liv på kanten, og ha forståelse for at det kan være spennende og gi et adrenalin rush. 

Hvis han forstår at det å feks bli tatt for nark-salg kan gi langvarige konsekvenser for både han selv, og ikke minst de som kjøper. Snakk om bakmennene: kartellene, de riktig rike grisene som ødelegger så mange liv, og står for så mange drap: det er disse han støtter ved å videreselge dopet deres. Vær åpen for at man ikke må ha en nulltoleranse for alkohol og nark, men få han til å forstå forskjellen på legalisering og det å faktisk være den som står for videresalget av nark. Man kan fint være for legalisering av nark, og samtidig imot gatesalg (det er jo litt av poenget). 

Snakk med han om hvor farlig det kan være for han selv og andre å være i kriminelle miljøer. Selv om man ikke selv gjør noe, kan man med deltakelse støte andre i å gjøre fæle ting mot andre. Snakk om vanskelighetene det kan være å komme ut av disse miljøene når man er langt inni dem. 

Jeg tror det er utrolig viktig at du ikke bare sier nei, nei, uten å gi han en grundig forståelse for hvorfor. For han er sikkert disse folka kjempekule, og det er spennende miljø og gir han et kick. Når du sier nei, så må han da forstå hvorfor og han må kunne forstå at det du sier er det riktige. 

Hvis han ikke klarer å forstå konsekvensene av være i disse miljøene må du begynne å innskrenke mulighetesrommet hans for å være med disse folka. Han er fortsatt 17 så ikke myndig enda, og det er enkelte grep du fortsatt kan ta. 

Anonymkode: 557d4...131

AnonymBruker
Skrevet

Nå er min 15, så litt forskjell. Men her har vi havnet i samme situasjon. Han får ikke lov å være med gjengen mer. Jeg har måtte være veldig hard mot han å få fokuset over på noe annet. 

Anonymkode: 947d5...b9d

Skrevet

Hadde dette skjedd mitt barn hadde jeg pakket sakene og flyttet langt avgårde! 
Gjerne til et nytt kontinent

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er yngre,men gikk fra å være fotballgutt til å havne i ett småkriminelt miljø. Tok ikke lang tid før han havnet hos politiet for tyveri. De har hatt veldig mange samtaler med han om miljøet han var i og hva konsekvensene ble fortsatte han sånn. Han fikk også nummeret til ungdomskontakten i politiet og kunne ringe akkurat når det passet han. De hadde også hyppig kontakt med oss foreldre. 

Han byttet miljø for han kjedet seg,har adhd og fotballmiljøet ble nok for straight og lite spennende for han.

Nå har han fått seg jobb og tjener egne penger,dette har også bidratt til at han har sluttet med kriminalitet for han vil ikke miste jobben. Her føler han mestring og får brukt kroppen positivt. 

Anonymkode: 3b8ba...d60

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg over. Så mitt beste råd er å ta kontakt med ungdomskontakten i politiet. De hjelper mer enn gjerne til. De jobber mye forebyggende. 

Anonymkode: 3b8ba...d60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring forebyggende enhet i politiet. De kan hjelpe deg så lenge gutten er under 18 år.

Anonymkode: 137e7...3cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bekymringssamtale med politiet.

Dette! Det er ikke bare vennene som er «feil» , din sønn er også «feil venn.»

Anonymkode: 3cf2d...bac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (4 timer siden):

Hvis de i en alder av 17 allerede gjør de tingene du nevner sier det seg selv at disse kommer til å ende opp i feil kretser som voksne, forklar han som det er. Ingen økonomisk støtte så lenge han henger med de

Finnes ikke en 17-åring i verden som vil ta til ta dette til seg.

Om et miljøskifte er et alternativ, så kan det hjelpe, men av personlig erfaring vet jeg at slike miljøer finnes overalt og dersom man ikke har et genuint ønske om å komme ut av miljøet, så kommer han til å oppsøke det igjen.

Heldigvis vokser de aller fleste dette av seg. Jeg var i samme situasjon som din sønn og denne perioden varte ikke så veldig lenge. Det samme gjalt 90% av de som vanket i de samme miljøene. For meg var det å få en jobb utslagsgivende, kanskje det kan være noe?

Anonymkode: 369b9...2a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...