Gå til innhold

å reise...er vi egentlig superegoister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har begynt å filosofere litt...

Vi er et reisende folk. Kun en liten del av jordens befolkning har muligheten til å reise slik vi i den vestlige verden gjør. Mange av oss er glad i å oppsøke eksotiske plasser for å møte fremmede kulturer. Men hva er konsekvensen av dette? Fly og annen transport er vanvittig forurensende og konsekvensen på sikt vil være at de eksotiske kulturer vil forsvinne, dyreliv vil ødelegges osv. Og alt dette i god tid før evolusjonens harde hånd vil ramme. I tillegg er det sannsynlig at mange liv har gått tapt og vil gå tapt i naturkatastrofer ol. pga klimaendringer forsterket av vår livsførsel. Vi er altså en liten gruppe av jordens befolkning som er ansvarlig for andres ulykke. En liten smekk? Er det umoralsk med vår reisevirksomhet. Jeg mener det. Å ødelegge perler på jorden pga. turisme er jo egentlig et stort svik.

Moralen er blir hjemme...ta vare på dine nærmeste og naboen og hjelp de stakkarene som kommer hit til landet vårt.

A.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den annen side er veldig mange mennesker avhengige av turismen for å overleve. Synes det er et argument som må tas med også.

Skrevet

Det er vel og slik at enkelte dyrearter blir tatt vare på, og har overlevd, på grunn av turismen. De som har holdt på å utrydde disse dyrene har ikke sett det i et stort nok perspektiv og har heller ikke sett behovet for disse dyrene annet en her og nå trenger vi dem. Slik sett har turismen vært med på å berge dyrearter som kunne vært utryddet.

Turismen fører til økt økonomi i land som baserer seg på turisme. Uten turismen ville slike land bli økonomisk avhengig av hjelp.

Skrevet

Neste gang jeg sitter på flyet til en eller annen reisedestinasjon skal jeg tenke på det ;)

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg synes reisekulturen i Norge i dag er veldig oppblåst, og for noen blir reisingen et mål i seg selv. Vi er på jakt etter autentiske opplevelser (ikke charterreiser!), og det er nærmest uhørt å ikke være utenlands i løpet av et år.

Skrevet

Jeg er igrunnen enig med trådstarter. Men alle sånne miljøregnskap på makronivå blir veldig vanskelige. Hva hadde vi brukt pengene på hvis vi ikke hadde brukt dem på reiser? Hvis vi ikke reiste, hvordan ville det påvirke våre holdninger til miljøvern osv. osv. Egentlig burde noen organisere masseturisme til Nikel og Tsjernobyl og tilsvarende steder.

Gjest TomKrus
Skrevet
Det er vel og slik at enkelte dyrearter blir tatt vare på, og har overlevd, på grunn av turismen. De som har holdt på å utrydde disse dyrene har ikke sett det i et stort nok perspektiv og har heller ikke sett behovet for disse dyrene annet en her og nå trenger vi dem. Slik sett har turismen vært med på å berge dyrearter som kunne vært utryddet.

Turismen fører til økt økonomi i land som baserer seg på turisme. Uten turismen ville slike land bli økonomisk avhengig av hjelp.

Håper turismen til Norge snart tar vare på ulven...

Skrevet

Det er litt vanskelig å argumentere med at turisme og forurensning er bra og et gode fordi det vil i snitt gi flest mulig bedre velstand. Det samme kan man da bruke om globaliserig generelt. Er det et gode at hele verden drikker cola fordi det skaper masse arbeidsplasser og økt velstand? Er målet å ha høyest mulig levestandard for flest mulig? Er målet å ta vare på en dyreart som ikke ville ha klart seg på grunn av naturlig evolusjon, men at et annet som ville klart seg i evolusjonsutvikling bukker under på grunn av global oppvarming?

Skrevet

Jeg tviler på det sterkeste (selv om jeg ikke kan dokumentere mitt syn) at turismen neppe er den store synderen når det gjelder global oppvarming.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det du har tenkt over, trådstarter. "Fordelene" ved turisme er jo også begrensede: Man bidrar til det lokale næringslivet - men bare begrensede deler av det, og man er med på å styre prisstigning og lønnsnivå. Blir et land/et sted for dyrt drar vi et annet sted. Man kan bidra til å redde naturområder - men i de aller fleste tilfelle er det snakk om mindre grønne lunger og noen få attraktive arter (a la panda, koala og andre søtnoser) - sjeldnere større, bærekraftige områder.

En annen litt sær greie er etter min mening at man her i Vesten ser på det som SÅ viktig å reise; alle bør være utvekslingsstudenter, alle bør ta et friår og reise osv. På en måte er det dette som skal gjøre deg voksen, mens det tidligere var å ta ansvar, jobbe, få barn og familie osv. Greit nok - jeg har selv bodd utenlands (glasshus? jeg?) og fikk et annet perspektiv på Norge enn jeg kunne fått hjemmefra. Men veldig mye slik ungdomsreising består hovedsaklig av backpacking/billigreising, tildels sanseløs festing med tildels ulovlige substanser osv, mer enn "kulturstudier" og generøse bidrag til et næringsliv i utvikling. For min egen del brukte jeg i hvert fall lite penger i løpet av tre-måneders-oppholdet mitt i et annet vestlig land.

Å basere seg på turisme primært gjør jo også samfunnet sårbart - ved (litt) dårligere tider er reising noe av det første man kutter ned på, og så har den lille byen ved stranda kanskje ingen egen industri eller folk med kompetanse på andre områder enn turisme.

Gjest LoisLane
Skrevet
En annen litt sær greie er etter min mening at man her i Vesten ser på det som SÅ viktig å reise; alle bør være utvekslingsstudenter, alle bør ta et friår og reise osv. På en måte er det dette som skal gjøre deg voksen, mens det tidligere var å ta ansvar, jobbe, få barn og familie osv. Greit nok - jeg har selv bodd utenlands (glasshus? jeg?) og fikk et annet perspektiv på Norge enn jeg kunne fått hjemmefra. Men veldig mye slik ungdomsreising består hovedsaklig av backpacking/billigreising, tildels sanseløs festing med tildels ulovlige substanser osv, mer enn "kulturstudier" og generøse bidrag til et næringsliv i utvikling. For min egen del brukte jeg i hvert fall lite penger i løpet av tre-måneders-oppholdet mitt i et annet vestlig land.

Så enig.

Skrevet
På den annen side er veldig mange mennesker avhengige av turismen for å overleve. Synes det er et argument som må tas med også.

Det er så sant som det kan gå an å bli. Turismen hjelper landene som blir besøkt VELDIG!

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg tviler på det sterkeste (selv om jeg ikke kan dokumentere mitt syn) at turismen neppe er den store synderen når det gjelder global oppvarming.

En familie på tur til Thailand bidrar like mye til dne globale oppvarmingen som gjennomsnittsbilen i året. Flyreier er en stor bidragsyter til den globale oppvarmingen.

Jeg kan dokumentere mitt syn.

Skrevet
Hei!

Jeg har begynt å filosofere litt...

Vi er et reisende folk. Kun en liten del av jordens befolkning har muligheten til å reise slik vi i den vestlige verden gjør. Mange av oss er glad i å oppsøke eksotiske plasser for å møte fremmede kulturer. Men hva er konsekvensen av dette? Fly og annen transport er vanvittig forurensende og konsekvensen på sikt vil være at de eksotiske kulturer vil forsvinne, dyreliv vil ødelegges osv. Og alt dette i god tid før evolusjonens harde hånd vil ramme. I tillegg er det sannsynlig at mange liv har gått tapt og vil gå tapt i naturkatastrofer ol. pga klimaendringer forsterket av vår livsførsel. Vi er altså en liten gruppe av jordens befolkning som er ansvarlig for andres ulykke. En liten smekk? Er det umoralsk med vår reisevirksomhet. Jeg mener det. Å ødelegge perler på jorden pga. turisme er jo egentlig et stort svik.

Moralen er blir hjemme...ta vare på dine nærmeste og naboen og hjelp de stakkarene som kommer hit til landet vårt.

A.

På den annen side vil jo ikke så mange av oss oppleve disse perlene dersom vi skal stoppe å reise dit...

Sier meg dessuten enig med Violetta, mange reisemål har turismen som hovedinntekstkilde, hvordan skal disse lokalsamfunnene overleve uten turistene? Se bare på hvordan de sliter i Thailand etter tsunamien.

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet.

Hvis vi tenker slik som du gjør konsekvent, vil det ikke progresjon skje.

Fint du stiller spørsmålet og får folk til å tenke over det, men jeg ser ingen betenkeligheter med at samfunnet utvikler seg.

Vi reiser so what.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...