Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med kattene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er temmelig fortvilet, etter våre to katter døde av alderdom for 2 år siden besluttet vi å få 2 nye katter (søsken) i fjor sommer. 

Vi merket allerede når vi fikk de i hus at de på ingen måte var vandt med mennesker og svært sky. Jeg mistenker også at de var yngre enn det vedkommende som vi kjøpte de hos påstod. Vurderte å levere de tilbake etter 1 uke, men tenkte det gikk seg til (noe jeg angrer veldig på). Det har vært problemer med de fra dag 1: de er svært sky, er ikke renslige i form av at de vasker seg selv, tisser og bæsjer inne og biter plutselig eller freser. I vår begynte jeg å ha de ute, det trives de med og vil aldri være inne i huset lenger. Jeg har forsøkt å lære de til å bruke katteluka uten at det har fungert. Jeg får ikke stelt pelsen deres så de har fått floker (de liker generelt ikke å bli tatt på). Videre så kan de ikke bare være ute, det blir kaldere etterhvert. Jeg er bekymret for vinteren, de kommer ikke til å ha det bra ute. Jeg har brukt mye tid på de, forsøkt å kose de og vært tålmodig. Men de trives rett og slett ikke i menneskelig selskap. 

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre med de? Jeg tviler på de vil inn til vinteren, og jeg er redd de kommer til å fryse. De hadde nok egnet seg som gårdskatter, men jeg kjenner ingen bønder som ønsker seg to katter. I tillegg trenger de pelsstell, noe som nesten er umulig. 

Det beste hadde vært at de ble "normale" huskatter, men jeg tror ikke det er realistisk. Samtidig synes jeg det er ille å måtte avlive to friske og fine katter. Noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: f9199...001

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet til å bygge et lite isolert krypinn til de for vinteren? Slik at de har et tørt og lunt sted å krype inn i om de ikke vil inn i huset?

Ellers så kan dere ta kontakt med en lokal dyrebeskyttelse som har katter, de har kanskje noen gode råd å komme med. For de har jo som oftest erfaring med alle mulige type katter.

Anonymkode: 91753...f00

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig ble kattungene født ute og uten menneskelig kontakt de første påvirkelige ukene av sitt liv. De ble født som villkatter og vil alltid være det.  Kanskje de ble født på låven hos noen eller i et uthus e.l. De ble sikkert fanget inn rett før de skulle selges. 

Etter hva jeg har lest, og erfart fra mine sommere på bondelandet, blir slike katter aldri helt husvarme og menneskekjære. Noen kan lære seg med tiden å godta et menneske eller to i familien, men aldri mange, og aldri fremmede. Da stikker de og gjemmer seg når det kommer folk på besøk.

Anonymkode: 495ae...e15

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror helt ærlig det var en tabbe av deg å slippe de ut før de var tilstrekkelig tamme og menneskevant. Ville som noen andre her foreslo kontaktet noen med peiling og bedt om råd

Anonymkode: be479...888

• Liker 8
Skrevet

Hvor gamle var de når dere fikk de?

Hvor gamle var det når dere slapp de ut?

Skrevet

Jeg syns du skal få dem inn og ha de på hvert sitt rom .  De trenger å utvikle et forhold til deg/dere alene, uten noe påvirkning fra den andre katten .
Jeg er ganske sikker på at det vil virke , men hvis ikke må de kanskje omplasseres hver for seg .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Hvor gamle var de når dere fikk de?

Hvor gamle var det når dere slapp de ut?

Hun mente de var 14 uker, men jeg mistenker de var yngre (de virket så lite utviklet med hensyn til at de verken var husrene eller vasket seg). Vi begynte å slippe de ut når de var rundt 9 måneder. I starten var vi ute hos de og tok de inn (rundt 1 måned), etterhvert når de var vandt med å være ute så ønsket de ikke å være inne lenger. De holder seg kun rundt huset vårt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde villkatter fra dyrebeskyttelsen i fosterhjem, 3 små som var født ute og kom til meg som 6 uker gamle omtrent, de freste og slo etter oss bare vi så på de i starten og de vasket seg ikke. Måtte ha hansker på for å håndtere de. Men jeg satt inne på rommet dems (hadde eget rom til de) hver dag og leste bok høyt. Tok aldri kontakt, men lot de oppsøke meg. De ble vant med stemme og lukt og sånn fordi jeg satt der inne og leste bok høyt. Og de fikk selv ta kontakt når de var klare. Funket veldig bra, de ble kjempefine, hun ene av de var en sjenert type fra start (mer forsiktig i lek enn de to andre) og var sjenert hele veien, men alle 3 ble tamme. Hun sjenerte ble adoptert til et hjem med en eldre katt fra dyrebeskyttelsen og trivdes godt med det. De to andre ble adoptert sammen og det var bra for dem, de var veldig knyttet til hverandre. Har fått oppdateringer senere og vet at alle 3 har det bra! (Vi lærte dem å vaske seg med vaskekluter forresten, kattemor slikker dem jo, vi hadde våte vaskekluter og vasket de.) 
Dette er ment som generelle tips, men det kan hende du må begynne helt på nytt igjen, ha de på et eget rom inne og foreks prøve noe slikt for å få de tamme. Hjelper jo ikke at de er ute hele tiden.

Anonymkode: 1fd23...99d

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Antagelig ble kattungene født ute og uten menneskelig kontakt de første påvirkelige ukene av sitt liv. De ble født som villkatter og vil alltid være det.  Kanskje de ble født på låven hos noen eller i et uthus e.l. De ble sikkert fanget inn rett før de skulle selges. 

Etter hva jeg har lest, og erfart fra mine sommere på bondelandet, blir slike katter aldri helt husvarme og menneskekjære. Noen kan lære seg med tiden å godta et menneske eller to i familien, men aldri mange, og aldri fremmede. Da stikker de og gjemmer seg når det kommer folk på besøk.

Tror du har rett i dette, den i familien de aksepterer mest er meg og eldste datteren. Vi får i det minste klappe de og de kommer om vi roper på de for mat. 

De andre i familien er de redd og piler av gårde når de kommer (mannen og våre 2 andre yngre barn). 

Første månedene hadde vi de fast på et rolig rom i huset, de blei noe bedre (godtok meg og datteren til en viss grad). Men jeg tviler sterkt på at de noen gang blir "normale" katter. Da tror jeg hvertfall de må bo hos noen uten små barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fått kattene inn og hatt de på hvert sitt rom. Sånn at de kan bli vandt til menneskekontakt alene. Hvis den ene katten synes en lyd er skummel vil den lære den andre at det er skummelt når de er sammen, som kan gjøre det vanskeligere å gjøre de tamme.

Anonymkode: d9c25...2fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det ikke ut som kattene har det bra. 
Hvordan følger du opp med ormekur, flåttmiddel og vaksiner slik det er nå? 

Anonymkode: a25fd...87e

AnonymBruker
Skrevet

Vi overtok en katt fra FOD som var født ute og hadde vært ute litt over ett år før hun ble fanget. Hun var veldig sky i starten og det var kun jeg som fikk ta i henne. Nå er hun verdens mest kosete katt, men er veldig skeptisk til fremmede, da gjemmer hun seg. Hun er en "selvvalgt" innekatt som ikke vil være ute i det hele tatt.

I starten lot vi alt gå i hennes tempo. Vi stresset henne ikke, og etterhvert ble hun mer og mer trygg på oss. Mulig det er verre når det er to stykker, siden de tross alt har selskap i hverandre.

Men vår erfaring ihvertfall er at ville katter også kan bli kjælne kosekatter hvis ting bare får skje på deres premisser i starten. Og her snakker jeg kanskje om nærmere 2 år før hun ble skikkelig husvarm.

Anonymkode: 3fa31...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 12.21):

Ormkur skal man ikke gi regelmessig.

Anonymkode: 5f02d...5cd

Skrevet

Er kattene kastrerte? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 12.21):

De har fått både vaksiner og ormekur. Men ikke flåttmiddel (det er lite flått her jeg bor). Kastrert er de også. 

Tok den ene katten inn i går, den slo seg til ro noen timer på en stol (var kun meg hjemme). 

Den ene katten er litt mindre sky, så jeg håper at dersom jeg får trent litt mer på denne og få den til å bruke katteluken så vil den andre katten følge etter hvert. Jeg håper de skal da komme inn frivillig når det begynner å bli kaldere. 

Jeg har også lyst å barbere de siden jeg ikke får børste de regelmessig. Noen som vet om man kan få beroligende for å gjøre dette selv? (De blir nok helt krakilske dersom jeg gjør dette uten noe beroligende). 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Er kattene kastrerte? 

Ja, begge er kastrerte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 17.46):

Ikke nødvendigvis. Jeg tok inn en villkattunge som plutselig dukket opp utenfor hos meg. Han har blitt huskatt og kosegris og er nå 12 år.

Anonymkode: 8392b...39e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De har fått både vaksiner og ormekur. Men ikke flåttmiddel (det er lite flått her jeg bor). Kastrert er de også. 

Tok den ene katten inn i går, den slo seg til ro noen timer på en stol (var kun meg hjemme). 

Den ene katten er litt mindre sky, så jeg håper at dersom jeg får trent litt mer på denne og få den til å bruke katteluken så vil den andre katten følge etter hvert. Jeg håper de skal da komme inn frivillig når det begynner å bli kaldere. 

Jeg har også lyst å barbere de siden jeg ikke får børste de regelmessig. Noen som vet om man kan få beroligende for å gjøre dette selv? (De blir nok helt krakilske dersom jeg gjør dette uten noe beroligende). 

Ts

Ta dem inn og gi dem maten inne, slik at de blir vant til å komme inn for å spise. Du kan også sette deg ned på gulvet sammen med dem mens de spiser, håndmate dem osv.

Anonymkode: 8392b...39e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...