Gå til innhold

Middag for 1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bor alene, hva spiser dere til middag? Er lei av rettene til findus, fjordland etc så trenger litt inspirasjon.

Anonymkode: c03c4...467

AnonymBruker
Skrevet

Lagde vanlig middag, og alltid minst dobbel porsjon så jeg kunne la vær å lage dagen etter eller fryse maten til senere.

Anonymkode: e87bf...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes Fjordland er helt topp jeg... Kjøper av og til pizza også da, når jeg skal flotte meg. Har på tre år gått ned 17 kg pga knekkebrød og Fjordland. Det er relativt rimelig også. Har som mange andre kvinner dårlig råd etter mannen kastet meg ut. Linjer Fjordland godt. De har har også mye forskjellig. 

Anonymkode: d14af...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Det går i følgende: Findus, frossenpizza, pølser, sandwich, potetgull, burger av og til, sånne laksefileter, potetsalat, kyllingvinger, McDonald’s noen ganger når oppvasken står der og jeg bare ikke gidder. Jeg spiser egentlig lite og er genetisk tynn da.

Anonymkode: e92e6...271

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem i det hele tatt. Spiser mye grønnsaker og ellers fisk og kjøtt. Lite prossesert. Er jo bare å ta grønnsakene ut av kjøleskapet og varmebehandle dem, eller lage salat. Det samme med kjøtt og fisk. Finnes masse å få kjøpt i mindre porsjoner ellers kan du fryse. 

Anonymkode: 0ba00...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Shit så mye helfabrikata, junk og ultraprosessert mat dere spiser 🤯😳

Når man kun skal lage til seg selv så hadde jeg kosa meg med ren fisk, rent kjøtt, kylling og scampi, thai-mat med kokosmelk, sushi osv. Kapers, søtpotet, masse løk og krydder som ikke barna liker 😂

Anonymkode: eedfb...83e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag lager jeg nachos. Det varer i 2-3 dager. Kjøper topakk med avokado så kan jeg lage fersk guacamole 2 dager. Enkle pastaretter med grønnsaker er en gjenganger, enkelt å tilpasse porsjon. Pizza, kjøper små ferdiglagede bunner og putter på det jeg har tilgjengelig. Andre dager kjøper jeg bare kesam e.l og blander med råkost. 
Også er jeg glad i de små boksene med sånn bønne- og linsesalater. Er vel egentlig ment som tilbehør til grillmat, men jeg bare spiser de rett fra boksen med skje. Spiser omtrent aldri kjøtt og er småspist, så lever ganske rimelig når ungene er hos far.

Anonymkode: 3b4f5...29f

AnonymBruker
Skrevet

Mye lettere om du går ut av UP fella. De fleste Toro og ferdiggreier er basert på flere. 

Med rene råvarer kan du lett ta mengden du selv trenger. 1 fiskefilet, 1 biff, grønnsaker osv. 

Anonymkode: bdf2d...124

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som bor alene, hva spiser dere til middag? Er lei av rettene til findus, fjordland etc så trenger litt inspirasjon.

Anonymkode: c03c4...467

Dette spiste jeg forrige uke

Mandag: 
Gulrot,linse og ingefær suppe med rista kikerter og rundstykke 

Tirsdag:  
Linsebolognese med bønnepasta 

Onsdag:  
Falafler i pitabrød med hummus,agurk,tomat og syltet rødløk

Torsdag: 
Ramen med miso,ingefær,tofu og shitake 

Fredag: 
Empanads med sopp og linser

Lørdag:
Spiste ute

Søndag: 
Buddabowl  med grønnsaker,linser,tofu og udonnuddler topper med peanøttsaus og sesamfrø

Anonymkode: 4eb57...23c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lager det samme som jeg lagde da vi var to, stort sett, dvs det jeg har lyst på. Lager stort sett alt fra bunnen bortsett fra en frossenpizza i ny og ne. Liker å kose meg med å lage mat med med mye ferske grønnsaker, men lager jo ofte ganske enkle ting i ukedagene (kjappe vegetarcurryer, f.eks, eller ovnsbakt laks med tilbehør). Henter inspirasjon fra mine 50 kokebøker, Instagram, Facebookgrupper og matblogger samt flinke og kreative hobbykokker i bekjentskapskretsen (kollegaer og venner/venninner). Tar et glass vin eller to til maten innimellom, særlig til noen pastaretter eller gode fiskeretter. 

Anonymkode: 343f8...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det enkelt, men med rene råvarer. I øyeblikket går det i entrecote, kyllingfilet, torsk, lammesadel, egg, høyrygg, oksestek, lammestek, laks, reker, flatbird,... . Oftest i ovnen eller airfryer, Større kjøttstykker gir mat til flere dager. Har ikke spist Fjordland eller ferdigpizza på ca 20 år. Da jeg var gift gikk det i mye av det samme, men med litt mer grønnsaker til.

Anonymkode: 5bae1...bd1

Skrevet

Det varierer veldig, men jeg er glad i å lage mat så det kan være

*Japansk curry i en eller annen variant, enten vegetar eller med kylling
*stekt ris
*seibiff med mye løk, poteter og råkost
*fiskegrateng
*falaffel i lefse med diverse salat og salsa
*kotelett med ris og saus
*kyllingvinger med båtpoteter
*lasagne
*pasta med fløtesaus eller tomatsaus
*reker
*blåskjell

Blir en ferdigrett eller en frossenpizza av og til, men stort sett lager jeg så stor porsjon at jeg kan fryse ned 2-3 middager, da har jeg hele tiden mulighet til å variere uten at jeg bruker for lang tid på kjøkkenet.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser vanlig middag. Rester fryser jeg enten ned eller har i kjøleskapet. 

Anonymkode: b13ee...07e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager sunn mat fra bunnen , og da har jeg mat i to dager. Lager ofte store porsjoner og fryser ned passe oppdelt til en person. Sjelden fastfood og halvfabrikata her. 

Anonymkode: 52110...5bf

Skrevet

Spiser da vanlig middag😂 er jente, bor alene. Spiser sunt og bruker lang tid på å lage en god middag, trener regelmessig. Er pescetarianer ( spiser ikke kjøtt men fisk)  så går mest i vegetar mat og fisk. Lager mye laks, torsk, pastasalat, wok, osv. 

Skrevet

Alt mellom himmel og jord. 

Har litt mindre matlyst på sommeren, og bruker mindre tid på kjøkkenet da. 
Typisk retter på sommer: 
- Tortillapizza
- ovnsbakt omelett
- kyllingwrap
- salater
- lammegryte
- stekt/grillet ørret/laks
- hamburger
- pasta i kjøttsaus
- pasta i fløtesaus
- Tortellini 
- søtpotetmos
- spinatsuppe
- stekt ris med grønnsaker og skinke
- nudler med wok
- ostesmørbrød
- brød med røykalaks og egg
- brød med ost, skinke, salat

Lager som mange andre større porsjoner der det er hensiktsmessig, og fryser ned eller spiser rester 1-2 dager. 
Kan fint bruke elementer av halv/helfabriakt, som  posesaus, hamburger og ferdig tortellini. Men fjordland har jeg ikke spist på 6-7 år, og Findus spiser jeg vel 1-2 ganger i året når jeg får lyst på fiskegrateng. 

Skrevet (endret)

Nå må jeg nok innrømme at mat er en ganske stor hobby for min del, og i god synergi med interesse for kniver og knivsliping.

Lager alt fra bunnen av og spiser aldri halvfabrikata. Spiser nesten aldri brød heller, og aldri frokost. Hvis jeg er lat så lager jeg en enkel pastarett til middag, men er ganske ofte jeg planlegger flere middager i forveien som f.eks dele opp hel kylling, koke kraft og lage mat med deler av kjøttet på dag 1, og så noe med kyllingkraftbase dag 2 osv.

Lager store porsjoner og deler opp, noe går i frysa og noe går i kjøleskap til dagen etter.

Har sluttet helt å kjøpe krydder i dagligvarebutikk (det er helt ELENDIG kvalitet på dette, spesielt hos de store kjedene, men kvaliteten på krydder i de fleste innvandrerbutikker er heller ingenting å skryte av), og bestiller det stort sett fra spesialbutikker på nett.

Gjør du mat til en hobby så går det egentlig av seg selv synes jeg :)

Endret av Citpensacola
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil gjøre det enkelt, og ikke er gira på å lage hele retter til bare deg selv så kan du likevel spise godt og droppe dyr ferdigmat.

Igår?

Stekte en kotelett i panna, mens jeg bakte poteter i mikroen (funker utmerket!) og la til litt salatblad/tomat/paprika.

En klatt smør og litt krydder på potetene.

Tar ca like lang tid som å varme Fjordland og åpne alle de posene ;) men til halve prisen, mer mat og null tilsetningsstoffer.

Anonymkode: 1671c...0da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lager mat til minst to uansett. Setter rester enten i kjøpeskap eller fryser. Rester er også raske å varme opp, så bruker da kun minutter på å varme opp maten. Fjordland har jeg aldri betalt for.

Brunhilde skrev (1 time siden):

Det varierer veldig, men jeg er glad i å lage mat så det kan være

*Japansk curry i en eller annen variant, enten vegetar eller med kylling

Hadde japansk curry i går. Rester står i kjøleskapet og gleder meg til middagen i dag :D Foretrekker med kylling :D

Anonymkode: 77e11...eb6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er alene er min guilty pleasure hvite smørbønner stekt i olje og tacokrydder, puttes i lefse eller pitabrød med salat, rødløk, fetaost og dressing. 

Anonymkode: ba0bc...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...