Gå til innhold

"Pose?"-spørsmål i matbutikken - irriterende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå går poseprisene opp fra 01.Aug til to kroner pr stk og til jul så koster det 3 kr..

Jeg kjøper handlenett heretter!

Anonymkode: aa586...a0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå går poseprisene opp fra 01.Aug til to kroner pr stk og til jul så koster det 3 kr..

Jeg kjøper handlenett heretter!

Åja, en butikkansatt jeg snakket med, sa at posene vil koste 5kr/stk fra 1.august.. Kanskje det er litt forskjell fra butikk til butikk.
Dyrt er det uansett! 

Anonymkode: adc87...25b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Åja, en butikkansatt jeg snakket med, sa at posene vil koste 5kr/stk fra 1.august.. Kanskje det er litt forskjell fra butikk til butikk.
Dyrt er det uansett! 

Anonymkode: adc87...25b

https://e24.no/privatoekonomi/i/xgpnkG/naa-oeker-trolig-prisen-paa-plastposer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det står iallefall litt lengere ned i denne artikkelen at prisen går opp til to kroner, men kan jo hende det er noen som tar seg bedre betalt..

AnonymBruker
Skrevet

My bad, hvis prisen pr i dag er 3 kr pr pose og økningen fra 1.aug er på to kroner så er det riktig at ny pris blir på 5 kr pr pose. Det mener jeg er altfor dyrt men...

AnonymBruker
Skrevet

Skal de bare slenge på andre ting de tenker du trenger å kjøpe uten å spørre også da? En pakke tyggis hvis du har dårlig ånde for eksempel?

Anonymkode: 820b4...66b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 12.58):

Kom til å tenke på denne gamle saken om tøyposer vs plast.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794

Den ble heftig debattert, spesielt antall ganger en tøypose må brukes før det er mer miljøvennlig enn plast. Men uansett hva man bruker bør det jo gjenbrukes til det er utslitt, ingen grunn til å kjøpe nye plastposer for hvert eneste besøk i butikken. 

Anonymkode: 5f042...f17

Ja, har sett de såkalte "bevisene" for at handlenett er verre for miljøet. 

Men tror ikke på disse "bevisene". I landet jeg bor i mesteparten av året har det vært forbudt med plastposer i mange år. Jeg kjøpte handlenett for minst 10 år siden (15?). Disse bruker jeg fremdeles, både i dette landet og når jeg er i Norge. Ingen skal fortelle meg at disse nettene er mer miljøfiendtlig enn de tusenvis av plastposer jeg ikke har brukt i alle disse årene. 

Anonymkode: 01b45...bf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er livredde for å skulle måtte gi kunden en pose eller to. 

Det naturlige er jo at kunden spør etter pose ved behov, Problemet er st behovet gjerne dukker opp etter man har betalt.

De må da kunne gi ut poser til folk uten at kunden skal måtte betale for det.

Anonymkode: 16d92...97e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De er livredde for å skulle måtte gi kunden en pose eller to. 

Det naturlige er jo at kunden spør etter pose ved behov, Problemet er st behovet gjerne dukker opp etter man har betalt.

De må da kunne gi ut poser til folk uten at kunden skal måtte betale for det.

Anonymkode: 16d92...97e

Behovet dukker jo ikke opp etter at man har betalt. Man vet jo hvor mange varer man legger på båndet og de fleste av oss klarer å estimere hvor mange poser vi trenger for de varene.

Og nei - jeg ser absolutt ingen grunn til at de skal gi ut poser som kunden ikke skal betale for. 

Anonymkode: 81929...859

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ny pris for posene blir 4,25 kroner. Dårlig nytt for TS med sitt store poseforbruk, og som nå kan være enda sikrere på å få spørsmålet hver gang. :) 

• Nyttig 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vil også legge til at om man synes at posespørsmålet er så grusomt, kan man pakke seg til en butikk med selvbetjening. 

Skrevet

Posesalget stuper etter at prisene økte. Nå er de ansatte veldig tydelige når de sier vil du KJØPE en pose. Kan tenke meg TS er enda mer irritert nå :) 

Skrevet

Jeg synes ikke det er irriterende å bli spurt om pose. Jeg synes derimot det er irriterende med mersalg og medlemsmas. 

Hvis det ikke er rabatt på tingen jeg kjøper for medlemmer, HVORFOR spør du da om jeg er medlem?? Og hvorfor prøve å prakke på meg den ene tingen etter den andre som befinner seg i kasseområdet?

Anonymkode: 6c4c6...d6b

Skrevet
On 7/24/2023 at 4:49 PM, AnonymBruker said:

Men hvor mange betaler for posene sine i selvbetjeningskasser? 

Anonymkode: eb457...190

Jeg gjør 

Anonymkode: 9e59a...579

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg tenkte og følte det samme som deg. Frem til jeg selv begynte jobbe i matbutikk. 

Det er så grådig mange som har med seg egne poser/handlenett, men de ligger ofte i lommen eller under armen. Jeg er mer opptatt av å gjøre riktig i kassen enn å lete på kunden etter egne poser/handlenett. 

I begynnelsen før jeg kom godt i gang glemte jeg ofte å spørre om de ville ha pose. Da ble kunden og "irritert" for jeg ikke spurte. 

"Vil du ha pose" er en like standar setning som "hei" og "hade bra, ha en fin dag". 

Vi gjør bare jobben vår og vi er, i hvert fall i vår kjede, pliktig til å spørre om kunden skal ha pose. Hvis du blir så provosert av det kan du nå bare si selv helt i starten "så skal jeg ha (antall) pose/poser.".

Anonymkode: 28660...529

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 8.23):

Reagerer mer på at vi skal betale for å reklamere for butikken.

Anonymkode: 7e1e6...504

Dette argumentet synes jeg er så tåpelig. Du betaler for en melk det står Tine på, går rundt i en genser det står ettellerannet merke på, joggeskoene dine har Nike-logo, mobilen et eple, men pose, der går grensen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 15.49):

Jeg kjenner faktisk at jeg er mektig lei av "skal du ha pose?"-spørsmål hver eneste gang jeg er i matbutikken! Er jeg alene om dette? Jeg blir faktisk ordentlig provosert der jeg står med masse varer og får spørsmålet "pose?". Hva tror de liksom? At jeg skal ta alle varene i lommene? Kjenner det koker godt i topplokket hos meg i alle fall. Selvfølgelig skal jeg ha pose når jeg handler varer for flere hundre kroner.

Anonymkode: a7975...c97

Det er ikke irriterende, nei. 

Anonymkode: 0a30e...194

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 20.35):

Synes det ikke er så frekt sånn butikkene holder på.

Anonymkode: bb1ea...05c

Hvordan holder de på?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 20.37):

Ja. Hvem tror på det. Det samme skjer nå igjen. En klode som koker, med samme temperaturer vi alle har sett vært vanlige i alle år. Jeg skjønner at dommedag er noe vi ikke blir kvitt i en så moderne verden vi lever i.

Nei, det stemmer ikke.

Tror? Rasjonelle mennesker forholder seg til vitenskapelige fakta.

Men du endrer tema. Du ignorerte det faktum at du dreit deg ut ved å syte over at vi tidligere hørte om ozonlaget men ikke lenger nå. Jeg forklarte hvorfor. Du prøver nå desperat å ro deg unna i stedet for å takke for at jeg opplyste og informerte deg.

Endret av jabx
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 1.25):

Det er litt fascinerende at de ansatte spør meg om pose, og jeg må si "jeg har med egen" når jeg allerede har begynt å ta varene opp i posen rett foran øynene deres – før de spør.

Jeg har opplevd at jeg har handlet mer enn jeg har plass til i gjenbruksposen min, og har derfor måttet kjøpe en ekstra plastpose. Det skader ikke at de spør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 19.49):

Skal huske å si nei til pose neste gang da. Bare for å si når jeg har betalt, nei søren trenger 5 stk. Oppsi 😁

Da hadde jeg sagt som jeg pleier, kort eller kontant?? 
Og er det kø så får du stille deg i køen slik at du får kjøpt posene du likevel ville ha🤣

Anonymkode: 2181e...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...