Gå til innhold

Hvorfor lar du ditt barn drikke energidrikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du som har barn under 12 år, hvorfor får ditt barn lov til å drikke energidrikk? Hvorfor får ditt barn lov til å spille spill med 16- års grense? Og noen til og med 18-års grense? Hvorfor lot du ditt barn få sosiale medier helt ned i 10-års alderen?

Du som har barn i ungdomsskolen, hvorfor lar du barnet ditt sykle uten hjelm?

jeg bare lurer. Forstår dere ikke at aldersgrensene er for en grunn, og at det er usunt (og kan være direkte skadelig) for barnet å ikke følge aldersgrensene? Forstår dere ikke at det ikke bør være normalt at 13-åringer spiller gta, drikker Monster og sykler uten hjelm? Forstår dere ikke at det skaper et press og utenforskap for de som prøver å være litt fornuftige?

Anonymkode: b6333...4a7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi det ikke spiller noen rolle i verden om man drikker en energidrikke i ny og ne. Aldersgrensen er heller ikke noe som er nedfelt i noen lov, kun noe enkelte butikkjeder opererer med.

Du vet at vanlig kaffe innholder MYE mer koffein enn energidrikke, ikke sant?

Anonymkode: b5b91...892

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det ikke spiller noen rolle i verden om man drikker en energidrikke i ny og ne. Aldersgrensen er heller ikke noe som er nedfelt i noen lov, kun noe enkelte butikkjeder opererer med.

Det stemmer ikke. Burn og reddbull osv inneholder like mye koffein per 100 ml som sort trakter kaffe sånn ca. En stor burn er en halv liter sort kaffe.....

Anonymkode: 371c9...0c6

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke. Burn og reddbull osv inneholder like mye koffein per 100 ml som sort trakter kaffe sånn ca. En stor burn er en halv liter sort kaffe.....

* I norge

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prime inneholder dobbelt så mye koffein som traktekaffe. Og høyt koffeininntak gir kraftig hjertebank hos ungdom. 

Anonymkode: 12372...11a

• Liker 4
  • Nyttig 2

Annonse

Forbyr man alt sånt som "alle" gjør uansett, er man helt sikker på at de gjør det, bare i skjul. Selvfølgelig ikke aktuelt å drikke masse energidrikk, men han her (12,  snart 13) får lov til litt Redbull, Monster og hva de nå heter. Aldersgrense på spill og film er litt veiledende og avhengig av modenhetsnivå.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som har barn under 12 år, hvorfor får ditt barn lov til å drikke energidrikk? Hvorfor får ditt barn lov til å spille spill med 16- års grense? Og noen til og med 18-års grense? Hvorfor lot du ditt barn få sosiale medier helt ned i 10-års alderen?

jeg bare lurer. Forstår dere ikke at aldersgrensene er for en grunn, og at det er usunt (og kan være direkte skadelig) for barnet å ikke følge aldersgrensene? Forstår dere ikke at det ikke bør være normalt at 13-åringer spiller gta, drikker Monster og sykler uten hjelm? Forstår dere ikke at det skaper et press og utenforskap for de som prøver å være litt fornuftige?

Her får ikke 12 åringen lov til å drikke energidrikk, men mistenker at han sammen med venner har prøvd og smakt allikevel. Vi har uansett snakket om negative følger og hvorfor vi har sagt nei.

Vi har tillatt noen spill med høyere aldersgrense, men først etter at vi har prøvd dem selv og gjort oss opp noen tanker om at det er et ok spill for vår 12 åring. Vi prøver også å være tett på, interessert og opptatt av det han spiller. 

Snapchat tillot vi når han var 11 år etter at flere av vennene også fikk.  Der har vi også vært tett på, vært interessert og holdt oversikt over hvem han har lagt til. Vi har hatt en åpen dialog, og oppfordret han til å fortelle om han opplever noe ugreit. Tanken vår var at det er lettere å ha oversikt nå, mindre invaderende å gå inn å sjekke og at vi kan lære sammen. Hittil har vi ikke opplevd noe negativt, og ser at mye kontakt og planlegging foregår der. 

Tror at man kommer langt med god dialog, være gode forbilder og gi oppfordringer mens men ser ann sitt barn framfor strikte regler, kjeft og nekte ting bare fordi.

Endret av *Blomst*
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det eneste av dette jeg gjør er å la ungen sykle og ri uten hjelm i ny og ne. Det er farligere å sitte inne og spise seg feit på ultraprosessert mat, statistisk sett.

Anonymkode: cf2d6...c40

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Min 13-åring får ikke lov til å drikke energidrikk, men han får jo litt ukepenger, og jeg vet han har kjøpt energidrikk sammen med venner flere ganger. Jeg tror ikke det er noen krise, så lenge de ikke drikker veldig mye av det (og mitt barn får ikke nok penger hjemme til å kunne kjøpe seg mer enn et par bokser i uka). Når ungene blir større, kan man ikke kontrollere alt de gjør, man må lære seg å takle det. Man kan snakke med dem om hva som er gode valg, men det er de selv som må ta valgene.

Anonymkode: 97081...fd2

• Liker 6
Gjest Sprite
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du bestemmer ikke over hvilken tråd jeg skal svare i.

Anonymkode: d948a...c16

Nei, men hvorfor svarer du når du ikke har noe å bidra med? TS spurte hvorfor man lar 12åringen drikke energidrikk. Du svarer at du har en 18åring. Som er voksen. Hvor mener du dette er relevant for tråden?

Annonse

AnonymBruker

Da får du komme med en link som underbygger det du påstår. Her er min; https://www.fhi.no/le/kosthold/koffein-koffeinholdige-drikker/

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hjelmbruk: vi oppfordrer til og sørger for at den er på når sykler med oss eller sykler hjemmefra. Så vet ikke jeg hva som skjer med hjelmen når jeg ikke ser barnet lenger. 
Energidrikk: Barnet får det ikke av oss og vet ikke om at det har drukket det. 
sldersgrenser på spill: noen spill går greit selv med høyere aldersgrense og noe er litt fordi vi vet at venner spiller samme spill (foreldre har bekreftet det), mannen og far til barnet spiller selv og kan bedømme litt hva vi syns er egnet/uegnet. 

Anonymkode: 54a11...fe0

• Liker 1
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fascinerende når man sier at man ikke kan hindre at de gjør det osv. man kan ikke hindre at de stjeler, drikker seg fulle og tar narkotika heller.

Du ser ikke forskjellen mellom det der og at en 12-åring drikker en Monster og ser en film med 15-årsgrense? 

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg hadde forbud mot energidrikk, men opplevde at venner som kom på overnatting osv hadde med. Og jeg hadde forklart veldig nøye bakgrunnen for forbudet mitt, men innimellom fant jeg jo en boks her og der. Så tenker man... skal jeg gi husarrest nå da eller...men man gjør jo ikke det. Jeg har hele tiden stått på mitt om hvor usunt og unyttig det er, men...man må jo velge sine kamper, tenker jeg.

Det som imidlertid førte til at min 13-åring holder seg totalt unna energidrikke nå, var en samtale tannlegen hadde med henne. Hun forklarte nøye hva som skjer med tennene etter hvert og at det ikke kan fikses (dette gjelder juice og brus også), og viste bilder. Det gjorde faktisk susen og det har ikke vært en eneste energidrikkeboks her etter dette. Nå drikker hun heller sjokomelk, YT, iskaffe osv.

Anonymkode: 3543c...334

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fascinerende når man sier at man ikke kan hindre at de gjør det osv. man kan ikke hindre at de stjeler, drikker seg fulle og tar narkotika heller.

Nei, man kan kun informere om virkningen av det og hvorfor en ikke skal gjøre det. Hvordan forhindrer du at ting du ikke liker skjer? Sperrer dem inne i bur? 

Anonymkode: 54a11...fe0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...