AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Tispe 1 år(puddel)Stjeler barnas leker og tygger de i stykker så fort hun får anledning, er rampete, masse energi, vil leke med oss hele tiden. Bjeffer i tide og utide(muligens for lite jobbing med det fra oss)Vil leke med alle hunder hun passerer… Jeg synes rett og slett hun er veldig valpete og intens enda. Hun får nok stimuli både med snusing og aktivisering, i tillegg til lange turer. Vi forsøker å få inn nok hvile, men etter en time på lading er det full fart igjen… Hun har hatt første løpetiden. Har hørt det roer seg litt i hodet på de rundt 2 års alder. Erfaringer? Anonymkode: c12ac...d99 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 De er strengt tatt valpete til de er rundt 2 år, ja. Så er det jo mye til hvor flink man er til trening og aktisering og oppdragelse selv. Hvilken rase man har valgt (har man valgt en rase som er kjent for å trenge MYE stimuli kan man ikke klage i etterkant på at hunden trenger nettopp mye stimuli), personligheten til hunden (noen hunder har en helt annen personlighet enn hva som regnes som "typisk" for rasen.. Anonymkode: fbe44...857 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 Frem til de er to år er det mye jobb og de kan være ganske så valpete i oppførselen. Vi hadde en puddel en gang og hun var utrolig rampete og vill frem til hun ble to år. Hun var lett å lære nye ting, men de ble glemt ganske kjapt. Men alt falt på plass da hun ble to år, da roet det seg veldig! Hun var en utrolig flott hund når hun ble voksen. Så hold ut, det blir bedre. Anonymkode: 79148...86e
Gjest Linny111 Skrevet 24. juli 2023 #4 Skrevet 24. juli 2023 Min jaktlabrador ble MYE bedre etter at hun fylte to, og da gikk det gradvis. Nå er hun snart tre og enklere å forholde seg til, men vi har også gått på flere kurs for å få orden på problemene. Hun hadde aldri gått pent i bånd uten kurs, for eksempel. Har også begynt på nosework-kurs for å få en slags jobb å gi henne, og det elsker hun. Det er fortsatt noen problemer jeg må jobbe med, men på hverdagsbasis er livet mye enklere nå. Jeg merket stor forskjell mellom ett år og to år og også tre år.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 Godt å høre det blir bedre 👏🏻 Det gir meg håp. Skal så klart jobbe med henne for å aktivisere nok, så får jeg håpe alt er litt bedre neste sommer 😅 Anonymkode: c12ac...d99 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 Min puddel er to og et halvt, og helt annerledes enn han var for et år siden. Fortsatt full av futt, men mulig å roe ned nå. Angående det med å stjele ting, så ville jeg gjort det å plukke opp ting å gi til dere til en jobb. Jeg tror det verste du kan gjøre med en puddel, er å jage dem og ta fra dem ting. Opprinnelig er de jo apportører. Dette skulle jeg ønske at jeg huska da jeg fikk min, selv om han har blitt mye bedre etter at jeg begynte å trene apport med ham. Anonymkode: 30e64...777 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Sover hunden nok? Det er forskjellen på idyll og helvette her i hus🙈😂 Anonymkode: d23a2...27e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 Har en retriever på snart 3. Noe bra, noe dårlig. Han er ganske lydig og finner fint roen. Ødelegger ikke noe. Men han har mye vakt i seg og starter noe sabla bjeffing hvis han hører en lyd utenfor (som er ganske ofte). Han har også rispet et barn som gjorde at han nå lever på lånt tid. Anonymkode: 2982d...820
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #9 Skrevet 24. juli 2023 Jeg synes det ble bedre etter 6-8 måneder. Kan ikke si jeg synes det er mye forskjell på vår nå på 5 år siden hun var 1 (liten rase). Høres mer ut som om deres trenger mer aktivisering, enten i form av hjernetrim eller turer og ikke sånn hjernedød balllek el. Anonymkode: d1ba1...a16
Majer Skrevet 24. juli 2023 #10 Skrevet 24. juli 2023 Min hadde veldig godt av lydighetskurset (kurs nr3). Det var ikke pga kommandoer, men fordi hunden måtte venner seg til å roe seg ned rundt mye stimuli. Tror mye handler om stimulien. 3
butterfly28 Skrevet 24. juli 2023 #11 Skrevet 24. juli 2023 Ikke gi opp å oppdra den, nå er den midt i puberteten og hører ikke etter. Men er man konsekvent så får man en bra hund når de bikker 2 år. Min golden var fullstendig hyperaktiv og rett og slett grusom. Men over natta når hun fylte 2 år så var det som all læring falt på plass og hun ble rolig. Er en fantastisk familiehund idag❤️ bare hold ut, vet 1 år høres lenge ut nå men det blir bedre😊 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #12 Skrevet 24. juli 2023 Vår er 10 år, og da er det ganske rolig Nei, men etter 2-3 år har det roet seg ganske godt. Jeg tror den der 1-1,5 års ungdomperioden var ganske heftig. Anonymkode: 7d6be...e08 1
Maskinfører Skrevet 24. juli 2023 #13 Skrevet 24. juli 2023 Alltid koselig med hund ❤️🐕🦺🐕🦺🐕🦺🐶🐶🐶🐕🐕🐕🐩🐩 1
Ulrikke Skrevet 24. juli 2023 #14 Skrevet 24. juli 2023 Aktiviser nok, men uten å overstimulere. Ekstremt vanskelig balansegang, jeg vet - men viktig å prøve å få til. Og, som med unger - tydelige grenser. Hjernetrim er viktigere enn fysisk aktivitet (selv om det så klart også er viktig, men for å slite ut "hodet" er det det mentale som er viktig). Velg dine kamper, men de du velger gjennomfører du ALLTID 100%. Kort og tydelig irettesettelse, og forvent reaksjon. Ikke bli en sånn som sier "neeeeei, slutt da, kom igjen" osv fjorten ganger og bikkja helt tydelig ikke gidder å høre, for det skjer jo ikke noe allikevel.... (jeg har svigerforeldre som er litt sånn med sin hund). Masse ros på det som er bra. Gjør det mest gøy å gjøre det "riktige", og kjedelig å gjøre det som ikke er bra/lov. Har to storpudler nå, og de kan lånes bort/passes når vi er på ferie feks uten at "barnevakten" merker noe særlig til at de er der. Og det er jeg ekstremt glad for. De har totalt ulik personlighet, men begge er enkle og greie å ha med å gjøre, og har vært det i flere år. Det blir nok bedre etter 2,5 år ca, ihvertfall hvis dere jobber riktig med henne! Men ja, det er en periode det er mye mer jobb enn kos å ha hund, og det gjør at den sjarmerende valpetiden faktisk ikke frister meg nå Fornuftige, voksne hunder som man kjenner ekstremt godt derimot, det er utrolig fint! 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #15 Skrevet 24. juli 2023 Hvis en hund eller valp lærer at ved å mase om å bli lekt med og å oppfordre mennesker til å leke med seg faktisk gir gevinst (altså at noen begynner å leke med den), så vil den fortsette med det maset for alltid, hver gang den får innfallet. Den har lært at den kan mase, det lønner seg, og da gjør den det. Hunder gjør alltid det som lønner seg! Jeg har hund. Den har jeg aldri noensinne lekt med på hennes oppfordring. Jeg har heller aldri kastet en pinne for at hun skal hente den. Resultatet er en hund som aldri får vonde fliser og skader i munnen av pinner, hun plukker dem aldri opp. Og hun maser ALDRI om leking. Hun har helt enkelt lært fra hun var valp at mas om leking blir glatt oversett. Det er kun JEG og vi menneskene i familien som kan oppfordre til lek, VI bestemmer når det skal lekes, ikke hunden. Jeg har alltid sett en annen vei og oversett hunden fullstendig om hun har mast om leking. Da lærte hunden at det ikke funker å mase om det. Vi lekte daglig når hun var valp, men alltid når vi menneskene i familien bestemte når. Det høres strengt ut, men det funker og vi har en veldig avslappet hund som ikke maser. Den er 10 år nå. Hunden min var mest vilter det første året. Synes hun roet seg ganske mye ned da hun rundet ett år, faktisk. Anonymkode: 40c54...d57 1 2
Fjollefyr Skrevet 24. juli 2023 #16 Skrevet 24. juli 2023 Får vår del var det da hunden vår ble stueren. Men vi har tre barn som forgudet hunden, så han fikk masse kos og oppmerksomhet av de. Han var ganske rolig inne, så vi merket lite til han. Var kanskje litt heldig med en hund som hadde så bra lynne og.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #17 Skrevet 24. juli 2023 De blir helt perfekte når de er 10-12 år gamle Anonymkode: 9c6ad...d13
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #18 Skrevet 24. juli 2023 Ulrikke skrev (11 minutter siden): Aktiviser nok, men uten å overstimulere. Ekstremt vanskelig balansegang, jeg vet - men viktig å prøve å få til. Og, som med unger - tydelige grenser. Hjernetrim er viktigere enn fysisk aktivitet (selv om det så klart også er viktig, men for å slite ut "hodet" er det det mentale som er viktig). Velg dine kamper, men de du velger gjennomfører du ALLTID 100%. Kort og tydelig irettesettelse, og forvent reaksjon. Ikke bli en sånn som sier "neeeeei, slutt da, kom igjen" osv fjorten ganger og bikkja helt tydelig ikke gidder å høre, for det skjer jo ikke noe allikevel.... (jeg har svigerforeldre som er litt sånn med sin hund). Masse ros på det som er bra. Gjør det mest gøy å gjøre det "riktige", og kjedelig å gjøre det som ikke er bra/lov. Har to storpudler nå, og de kan lånes bort/passes når vi er på ferie feks uten at "barnevakten" merker noe særlig til at de er der. Og det er jeg ekstremt glad for. De har totalt ulik personlighet, men begge er enkle og greie å ha med å gjøre, og har vært det i flere år. Det blir nok bedre etter 2,5 år ca, ihvertfall hvis dere jobber riktig med henne! Men ja, det er en periode det er mye mer jobb enn kos å ha hund, og det gjør at den sjarmerende valpetiden faktisk ikke frister meg nå Fornuftige, voksne hunder som man kjenner ekstremt godt derimot, det er utrolig fint! Takk for oppmuntrende ord! Akkurat nå er det ikke gøy å låne henne bort, mine foreldre hadde henne en helg - de var ganske mye mere grå i håret når jeg hentet henne 😅 Vanskelig balansegang det med aktivisering og ro ja…Vi jobber stadig med å finne ut av det. Og å være konsekvente. Anonymkode: c12ac...d99 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #19 Skrevet 24. juli 2023 Det er slitsomt frem til 1 år og det er frustrerende frem til 2 år. Det er bare et ansvar og et krav frem til 3-4 år. Etter det så er det en selvfølge å ha hunden der, og alt med tur og stell er en selvfølge. Det blir også bare koseligere og koseligere med årene. Når de er gammel, grå og sliten, så kommer det en dag hvor du innser at de kan forsvinne når som helst. Da kommer den verste delen med å ha hund, å finne ut du bare har de på lånt tid, så du tar vare på hvert et minutt. Så har du de spesielle individene som er unntaket, som er stuck i 1-2 års stadiet livet ut, med hormonsvingninger. Hvor hver dag er noe nytt. På godt og vondt. Hvor kaoset og frustrasjonen blir en del av sjarmen og normen i hverdagen. Jeg har hatt en slik, og håper jeg aldri møter på en til igjen. For en er mer enn nok. 😅 Det blir bedre. Det er i alle fall min erfaring med alle hundene vi har hatt. Anonymkode: 35d90...ed5 1
netpuppy Skrevet 24. juli 2023 #20 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Jeg syns faktisk unghund perioden har vært mye verre enn valpeperioden. De blir plutselig både døve og glemske og husker ikke det de har lært fra en dag til en annen. De kan begynne å øse seg voldsomt opp over andre hunder selv om de ikke har gjort dette før, både aggressivt og fordi de vil møte. Jeg syns rett og slett at det er helt grusomt med unghund i hus og er ikke det minste overrasket over at det er denne aldersgruppen som er overrepresentert på omplasseringssider. Men, det går over! De blir voksne, de begynner å lande og de får hørselen og hukommelsen tilbake. Bare fortsett å være konsekvent i treningen, gi de noe å jobbe med, pass på at de får nok av både stimuli og ro. Selv om det virker så håpløst at du kan rive av deg håret får du faktisk igjen for den jobben du legger ned nå og etterhvert vil det faktisk begynne å sitte. Det er likevel lurt å legge lista lavt (veldig lavt når det står på som verst) og å være tålmodig både med deg selv og hunden. Det blir bedre! Endret 24. juli 2023 av netpuppy 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå