Gå til innhold

Spare penger når man bygger hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

den "beste" sparingen vi gjorde underveis var å betale inn på lånet fra den dagen vi startet betale ut fra det, gjennom byggeperioden betalte vi inn alt av renter som oppsto mens byggingen pågikk. 

Anonymkode: c6979...81f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skrivefeil ang varmepumpa, var trett i gårkveld 🙈

Kikket litt videre på alternativene etterpå, med det du hadde skrevet i bakhodet, og ser at biokjel virker mye mer hendig enn ovn med vannkappe. Takk for innspill, det fikk oss til å tenke litt ekstra over det.

og ikke minst plassering mtp å bære veden dit, veldig godt innspill som vi skal huske å tenke på!

ts

Anonymkode: 272a7...b2c

Biokjel er vel for både ved, pellets og evt. flis? Om du bare skal fyre med ved vil jeg tro en ren vedfyr er billigere i innkjøp enn en kombi-modell. 

Dyre er de uansett, om man skal ha en god en (med lambda-sonde og automatisk styring av tilluft). Havner fort på 150k for en kvalitetsfyr (Hargassner, ETA eller andre østeriske merker). Man kan få rimelige polske, tsjekkiske osv. merker som f.eks Atmos, men de krever vesentlig mer "mikking" med fyringen og er ikke like effektive. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kast søppelet selv, maler selv, Ikea kjøkken, 20x20 fliser på våtrom hvis du skal ha fliser på gulvet, Alt som er hvit er billigere enn andre farge (kjøkkenfronter, baderominnredning, vinduer og trapp), kjøp hvitevarer på tilbud. Vi bygger ny hus nå og er i sluttfasen. Vi har valgt nøkkelferdig hus da vi har ikke erfaring med husbygging/oppusing før. Vi brukte litt penger på aluminium beslagte vinduer , vedlikehold vennligt kledning, 60x60 fliser, glass rekverk og stein benkeplate. Ha en god buffer for uforutsette utgifter, Vi hadde budsjett 500 tusen til oppgradering og 500 tusen til buffer, men det er ikke nok 😅

-

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 21.18):

Droppe fliser på badet, både stygt og dyrt!

Anonymkode: 2a226...4cf

Hva sparer man på det da? 

Anonymkode: 4b725...505

• Nyttig 1
Skrevet

Grunne og male utvendig selv, i stedet for å kjøpe ferdig grunnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, -jk- said:

Vi har ikke innlagt strøm på hytta så vedfyring er eneste mulighet ja.

Har du vannbåren varme er det luft/vann varmepumpe du skal ha, ikke luft/luft.

Økonomisk sett er det vel ingenting som slår gratis ved ;)

Kom plutselig til å tenke på en ting. Hvis dere ikke har strøm, hvordan drives da vannet rundt i systemet? Fra vedovn til akkumulatortank og fra tank og videre? Vi snakket litt om dette i gårkveld og kom frem til at vi regnet med systemet må ha strøm til pumpe uansett?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom plutselig til å tenke på en ting. Hvis dere ikke har strøm, hvordan drives da vannet rundt i systemet? Fra vedovn til akkumulatortank og fra tank og videre? Vi snakket litt om dette i gårkveld og kom frem til at vi regnet med systemet må ha strøm til pumpe uansett?

ts

Vi har stort solcelleanlegg og lithium-batteri som driver alt annet på hytta enn oppvarming. 230V fra inverter (9,8kW kapasitet).

Det er tre pumper i vårt system. En som sirkulerer mellom vedovnen og akkumulatortanken, og en til hver gulvvarmekrets (en krets for betomggulv og en for tregulv). Pluss trykkpumpe til vannforsyningen da (fra egen brønn).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (10 timer siden):

Biokjel er vel for både ved, pellets og evt. flis? Om du bare skal fyre med ved vil jeg tro en ren vedfyr er billigere i innkjøp enn en kombi-modell. 

Dyre er de uansett, om man skal ha en god en (med lambda-sonde og automatisk styring av tilluft). Havner fort på 150k for en kvalitetsfyr (Hargassner, ETA eller andre østeriske merker). Man kan få rimelige polske, tsjekkiske osv. merker som f.eks Atmos, men de krever vesentlig mer "mikking" med fyringen og er ikke like effektive. 

I tillegg er både rør og styringssystem dyre. Vi har vannbåren varme (luft til vann-varmepumpe), og jeg tror jeg ville gått for luft til luft-varmepumpe hvis jeg skulle valgt i dag. Huset vårt er 20 år, og nå må ting byttes ut. Ny varmepumpe - 120 000. Nytt styringssystem (sensorer etc) - 50 000. 
Luft til luft er mye(!) billigere, og det er mye mindre som kan gå galt. Dessuten kan den brukes til kjøling på sommeren. 
Skjønner dere ønsker å utnytte gratis ved, men hvis dere allerede har marginalt med penger mtp å bygge nytt hus, vil vannbåren varme med kjel etc fordyre huset veldig, selv om dere nok vil spare penger på sikt. 

Anonymkode: 3c27a...a72

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I tillegg er både rør og styringssystem dyre. Vi har vannbåren varme (luft til vann-varmepumpe), og jeg tror jeg ville gått for luft til luft-varmepumpe hvis jeg skulle valgt i dag. Huset vårt er 20 år, og nå må ting byttes ut. Ny varmepumpe - 120 000. Nytt styringssystem (sensorer etc) - 50 000. 
Luft til luft er mye(!) billigere, og det er mye mindre som kan gå galt. Dessuten kan den brukes til kjøling på sommeren. 
Skjønner dere ønsker å utnytte gratis ved, men hvis dere allerede har marginalt med penger mtp å bygge nytt hus, vil vannbåren varme med kjel etc fordyre huset veldig, selv om dere nok vil spare penger på sikt. 

Anonymkode: 3c27a...a72

Rør er da ikke dyrt, ei heller styring. Når vi rehabiliterte hytta regnet jeg på merkostnaden med vannbåren varme, og for oss kom det på under 250,- per m2 i tregulv og i betonggulvene er det praktisk talt gratis (under 100,- per m2 ble kostnaden der). Setter man det bort tilkommer slevsagt arbeidskost, men det er ikke all verdens med arbeid å legge de rørene.

Det er småpenger i forhold til fleksibiliteten det gir mhp. fremtidig valg av oppvarmingskilde.

Luft/luft er en ok løsning for ettermontering, men jeg hadde aldri valgt det i et nytt hus. Støy, må renses, stygg innedel osv. Og du får ikke brukt den verken til å lage varmtvann eller varme opp baderomsgulvet, så energikostnadene blir en del høyere. Spesielt for TS som har tilgang på gratis ved.

Personlig hadde jeg heller aldri vurdert å kjøpe et brukt hus uten vannbåren varme, så sant det ikke var et totalrenoveringsprosjekt. Det har dermed også innvirkning på verdien på huset og mengden potensielle kjøpere. Folk er mye mer obs på slikt nå enn tidligere, etter fjorårets strømpriser.

Endret av -jk-
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det dere kan selv. F.eks male vegger i stedet for maler. 

Sjekk finn. Kanskje noen selger dører? Noen ny og noen brukt. Noen selger også overskudd av maling, parkett osv. 

Det må ikke være fliser på badet. Det finnes mange fine veggplater, gulv, mikrosement. Sjekk baderomsinteriør og dusj på finn. Har dere flere bad, så kan dere prioritere ett bad og gjøre de andre enklere / ene badet kan være kombi vaskerom. Gardiner kan være en billig skillevegg for å skjule vaskemaskin og klesoppheng. 

Tenk over hvilke rom som er viktigst for dere. Er det kjøkken og stue siden dere har gjester? Da kan soverommene vente. F.eks billigere gulv. 

Av interiør så sjekker dere finn og bruktbutikker. Noe nytt og noe brukt. Noe kan males. 

Ønsk dere hjelp i gave i stedet for f.eks julegaver og bursdagsgaver. 

Anonymkode: 2df25...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...