AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Borettslagsleilighet med høye fellesutgifter. 9000 i mnd + boliglån så nå betaler jeg vel 17 000kr i mnd. Det går greit, men jeg mistrives egentlig her med noen irriterende voksne naboer som bråker selv, men klager på at jeg bråker osv selv om jeg aldri har hatt fest, og ikke er våken om natten. Synes ikke prisen er verdt å betale når jeg føler jeg må liste meg over gulvet. Uansett: Borettslag a 3 blokker med 9 leiligheter i hver. Typiske 1. gangskjøp likevel bor det etablerte eldre par her som er "små sjefer". Naboen selger nå, og jeg lurer på hvor lenge jeg må vente på å selge? I fjor ble det solgt 3 leiligheter på 1 år her. Jeg forventer ikke budkrig, men forventer å få takst. Statistisk sett er vel august, januar, april og mai de beste månedene for boligsalg, og jeg tenker å vente til januar, men redd for at noen plutselig bestemmer seg for å selge i løpet av høsten. Jeg har egentlig lyst å selge i oktober. Anonymkode: 10469...016
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #4 Skrevet 24. juli 2023 Har liksom ikke lyst å kuppe salget deres. De er en av få hyggelige naboer. Men jeg må begynne å tenke på meg selv. Jeg skal se nå om det blir budrunde og hvor mange som er interesserte. Anonymkode: 10469...016
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 Om det blir interesse og budrunde, tar du kontakt med deres megler etter salget og sier ar du ønsker å selge. I beste fall kan du få solgt direkte til de som tapte budrunden. Anonymkode: 12433...002 10 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det blir interesse og budrunde, tar du kontakt med deres megler etter salget og sier ar du ønsker å selge. I beste fall kan du få solgt direkte til de som tapte budrunden. Anonymkode: 12433...002 Okei! Jeg tenkte å bruke megleren jeg kjøpte av. Fordi hun kjenner leiligheten godt allerede, og vet hvor stygt det var her når jeg kjøpte og hvordan den ser finere ut nå. Anonymkode: 10469...016 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Hvis naboen selger nå så kupper du jo ikke salget, SÅ fort går det ikke å legge ut en leilighet for salg. Antar naboleiligheten allerede ligger ute siden du skriver at han selger nå. Fint for deg at du får testet interessen litt gjennom naboens salg. Anonymkode: 61126...5eb 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 Om du starter prosessen nå har vel naboen solgt innen din kommer ut med mindre markedet er veldig treigt der du bor. Anonymkode: e7db8...b31 5
GammelKaktus Skrevet 24. juli 2023 #9 Skrevet 24. juli 2023 Hvor raskt blir det solgt hos dere da? Her blir leilighetene solgt nesten før de er blitt lagt ut så her er det ikke et problem å legge ut samtidig som andre. Du må jo nesten bare følge med på hvor raskt det går hos naboen, du kan jo ta en prat med megleren naboen bruker er å spør det litt fram om interessen rundt leiligheten og at du vurdere å selv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #10 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det blir interesse og budrunde, tar du kontakt med deres megler etter salget og sier ar du ønsker å selge. I beste fall kan du få solgt direkte til de som tapte budrunden. Anonymkode: 12433...002 Dette gjorde naboene mine! De brukte samme megler som en annen i borettslaget. Så tapende part i første budrunde ble invitert på privat visning i den andre leiligheten, og vips fikk de samme pris og slapp alt styret med å legge ut annonser, ta bilder, rydde og holde visninger. AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei! Jeg tenkte å bruke megleren jeg kjøpte av. Fordi hun kjenner leiligheten godt allerede, og vet hvor stygt det var her når jeg kjøpte og hvordan den ser finere ut nå. Anonymkode: 10469...016 Det har svært lite å si om hun vet hvordan det var før og hvordan det er nå. Dem setter utansett en prisantydning ut i fra hvordan standard leiligheten har, og hvordan markedet ellers er. Anonymkode: 2cb5c...2d8 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #11 Skrevet 24. juli 2023 Fortest mulig, slik at de som tapte budrunden ikke har kjøpt et annet sted. Mange ønsker å kjøpe i et bestemt område/skolekrets. Anonymkode: 5d7a6...556 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #12 Skrevet 24. juli 2023 Takk for gode svar! Jeg avventer til etter visning, og budrunde! Må jeg kontakte megleren som solgte leiligheten, eller kan "min" megler kontakte tapende part? Anonymkode: 10469...016
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #13 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for gode svar! Jeg avventer til etter visning, og budrunde! Må jeg kontakte megleren som solgte leiligheten, eller kan "min" megler kontakte tapende part? Anonymkode: 10469...016 Din megler vet ikke hvem som tapte budrunden hos en annen megler. Hvis jeg var deg ville jeg begynt å klargjøre leiligheten for salg, ryddet i boder ol samt bestilt takstmann. Takst må du ha før noen er interessert i å by. Anonymkode: 2e892...ee1 4
shab Skrevet 24. juli 2023 #14 Skrevet 24. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din megler vet ikke hvem som tapte budrunden hos en annen megler. Hvis jeg var deg ville jeg begynt å klargjøre leiligheten for salg, ryddet i boder ol samt bestilt takstmann. Takst må du ha før noen er interessert i å by. Anonymkode: 2e892...ee1 Ja, det var et lurt tips. Jeg gjorde dette selv for noen år siden. Endret 24. juli 2023 av shab
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #15 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for gode svar! Jeg avventer til etter visning, og budrunde! Må jeg kontakte megleren som solgte leiligheten, eller kan "min" megler kontakte tapende part? Anonymkode: 10469...016 Du bør være såpass klar at du kan ta i mot visning og bud de nærmeste dagene etter det er avklart hvem som taper, hvis du skal "stjele" tapende part. Og nei, din megler får ikke info om deltagere i budrunden. Man gir ikke potensielle kjøpere (og dermed provisjon av ett salg) til konkurrentene... Anonymkode: 2cb5c...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #16 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har liksom ikke lyst å kuppe salget deres. De er en av få hyggelige naboer. Men jeg må begynne å tenke på meg selv. Jeg skal se nå om det blir budrunde og hvor mange som er interesserte. Anonymkode: 10469...016 DET skal ikke du bry deg om. Anonymkode: 70ff5...83c 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #17 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør være såpass klar at du kan ta i mot visning og bud de nærmeste dagene etter det er avklart hvem som taper, hvis du skal "stjele" tapende part. Og nei, din megler får ikke info om deltagere i budrunden. Man gir ikke potensielle kjøpere (og dermed provisjon av ett salg) til konkurrentene... Anonymkode: 2cb5c...2d8 Ja, det høres jo logisk ut. Uff, jeg er så nervøs og forvirret for tiden bare. Anonymkode: 10469...016
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #18 Skrevet 25. juli 2023 Vi venter ikke. Men vi var i prosessen med å selge da vi så at en leilighet i nabooppgangen ble lagt ut. Det vi gjorde da var å få ut annonsen fort som fy slik at de som var interessert i naboen sin leilighet også fikk sett vår annonse. Liggetiden på finn.no ble veldig kort, kun seks dager. Hadde visning dagen etter naboen, og ble solgt dagen etter visning. De som ønsker å kjøpe her ønsker gjerne å bo i akkurat dette området. Anonymkode: ea58d...138 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #19 Skrevet 25. juli 2023 Det tar jo tid å legge ut uansett, med takstmann, meglerbesøk, stylist, styling og evt noe oppussing/klargjøring. El-sjekk etc. Tar raskt et par-tre måneder før man får lagt den ut uansett, så er vel bare å hive seg rundt. Anonymkode: a21f2...23f 2
Månestråla Skrevet 25. juli 2023 #20 Skrevet 25. juli 2023 Jeg var i samme situasjon for et par år siden hvor naboen min hadde kjøpt hus og skulle selge det gamle mens vi også var på husjakt. De var litt trege med å komme i gang med salgsprosessen og i mellomtida hadde jeg allerede ordnet alt for et eventuelt salg i tilfelle vi fant oss et hus. Vi fant oss et hus som vi kjøpte og dermed rakk jeg å legge ut huset mitt for salg før dem. Jeg hadde sykt dårlig samvittighet. De ble også veldig stressa av det, de prøvde å kapre flere av mine kjøpere på visningsdagen. Jeg fikk solgt godt over takst og den som ikke vant budrunden hos meg kjøpte til takst hos dem. Jeg ville ikke ventet med å komme i gang med salgsprosessen hvis jeg var deg. Hos meg tok det ca 4 uker å ordne alt av takstmann, bilder, og megler. Og når alt er klart så kan du jo legge ut akkurat på det tidspunktet du ønsker. Mange som ordner alt og venter en stund med å legge ut. Syns også forslaget over her er lurt.. ta megleren som selger naboen din sin leilighet. Hun kjenner dagens marked jo mye bedre enn megleren som solgte din leilighet for noen år siden. Det har egentlig ikke så mye å si om de vet hvordan leiligheten så ut før. De forholder seg til takstrapporten og dagens standard uansett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå