Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alene med baby i 5 uker pga min mann sin jobb. Er på 3 uken idag. Er utslitt, får ikke søvn, sulten, det ser ut som en svinesti her og jeg føler jeg har mistet alt av livet mitt. Jeg må lage mat til baby, busse 5 ganger daglig, aktivisere, bytte bleier, spyle klær om han bæsjer gjennom, vaske klær, henge opp etc, lage middag, koke på flakser og det som er. Baby sover 20 min dupper på dagtid, er 4 måneder. 

På kvelden er det et helvete med legging, baby gråter og jeg busser til skuldre og rygg er vond. Baby sover 2,5 timer før det er mat igjen, noen ganger bruker han 30-60 min på å sovne som gjør at jeg får 1-2 timer sammenhengende søvn - og ingenting når baby sover på dagtid. 

Jeg gir alt av meg selv og elsker virkelig babyen min høyere en alt. Han er det fineste jeg noen gang har sett, og jeg elsker å se han smile. Likevel er jeg utslitt, han klager og gråter svært mye, jeg sitter å snakker med han, leser bok, synger, tar han med på alt jeg gjør og gir virkelig alt. Har følt meg som en god (men utslitt) mor frem til idag. 

Idag prøvde jeg å trille i vogna men han hyler, selv om han er mett, ny bleie etc. Jeg tar han opp og da smiler han å tuller, og blir rasende når jeg prøver å legge han ned igjen. Tilslutt sa jeg «åhhhrr» litt høyt og med enda litt høyere stemme «hva er det for noe da?!». Føler meg jævlig og redd han skal bli redd meg eller tenke at jeg er slik. Redd jeg har «skadet» han av å kjefte. Hva bør jeg gjøre? Er dette normalt eller bør jeg søke hjelp? Føler meg forferdelig 

Anonymkode: d7673...3d2

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør søke hjelp, i form av avlasting for deg selv. Det er normalt at babyens søvn er vanskelig rundt den tiden. Jeg var også alene med baby da han var den alderen og jeg var så sliten og sulten at jeg begynte å miste melken. 

Skaff deg litt barnepass i hjemmet så du får kommet deg litt?

Babytiden kan være tøff, husk å ta vare på seg selv!

Anonymkode: 39302...fb8

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjennom linjene høres det ut som ditt stress påvirker baby… 

har du forsøkt å legge deg sammen med ham? 
Bare la ham sovne med flaske/pupp mens du ligger i sengen og sover ? 
Gi f i oppvask og vasketøy. Gi f i at du ikke får alenetid 

Du er ikke en dårlig mor, men det høres ut som du påvirker negativt fordi du er fullstendig utkjørt. 
Baby kan da reagere på den måten du beskriver. 
Ikke at det gjør det enklere, men det kan være en mulig  forklaring

Anonymkode: 04cc4...675

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig såå gale og si det? Og bli irritert av og til?! 

jeg gjorde også det da hun var rundt 3-4 mnd. Jeg var såå sliten, og skjønte ingenting av det hun ville. Og hver gang vi skulle noe så gulpet hun eller bæsjer gjennom alt. Og ene gangen sa jeg : «ååååh er det mulig! Er så lei!!» men tror ikke hun har tatt skade av det: hun blir så glad når hun ser meg og er alltid i godt humør🤷🏼‍♀️ fikk så sykt dårlig samvittighet, men tenker alle kan bli irritert en gang i blant?? Eller er ikke det normalt?😳

Anonymkode: 2105b...1a2

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Hjelper det å ha han i bæresele istedenfor vogn?

Begynne med litt fast føde? Jeg begynte når min var 4 måneder og bæsjen blir da mye mer kompakt. Har ikke vasket bæsj av et eneste plagg siden. Begynte med hirsegrøt med litt sviskemos i.

Ellers har jeg lagt meg med baby i 21-tiden hele veien. Samsover. Har syntes at perioden fra 4 måneder til nå (5,5 måneder) har vært den beste. Mindre gråt, mer smilende og tålmodig baby 😍

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du busse 5 ganger daglig?

Anonymkode: f5b69...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: du skader ikke babyen ved å kjefte én gang. Det må du legge fra seg. For det andre: har du ingen familie eller svigers som kan avlaste deg litt?

Anonymkode: 45b06...dfb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må du busse 5 ganger daglig?

Anonymkode: f5b69...916

Legg godviljen til så skjønner du nok hva TS mener....

Anonymkode: d1c98...aa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt, syns det var helt forferdelig rundt 4 måneder. Korte dupper mange ganger daglig (i bæresele) og helvete med legging. Jeg gråt ofte og følte meg helt forjævlig og håpet jeg ikke skadet babyen min 😔 Verste perioden så langt. Etter 6 mnd begynte jeg å få hodet over vannet. Hold ut, ta vare på deg selv ❤️ For meg hjalp det å ha AirPods med noe annet på øret som jeg kunne fokusere på 😅 Voksne som snakker på podcast eller regnlyder eller noe. 

Anonymkode: 24745...895

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal leite godt og lenge før du finner en forelder som ikke har "kjeftet" på bayen sin på den måten minst én gang. 

Seriøst, det er helt fullstendig normalt. 

Ikke ideellt og perfekt, men så er det ingen av oss som er perfekte. 

Så aksepter at gjort er gjort, babyen din har med overveldende sannsynlighet ikke tatt noe som helst skade av at det skjedde en gang (eller to til og med), og legg heller en plan for hvordan du kan unngå å havne i en slik situasjon igjen. 

Og den planen er ikke "Jeg skal ikke kjefte på babyen min"... 

Planen må heller være hvordan kan jeg få mer støtte og hjelp og avlastning? Hva kan jeg gjøre når jeg ikke får den avlastningen, når jeg er sliten, har fått for lite søvn? Hva kan jeg gjøre når jeg står midt oppi det og er kjempesint på babyen? 

For meg hjalp det å få mer hjelp av mannen om nettene - dette er jo vanskelig når mannen rett og slett er bortreist.. Men når han ER hjemme, må han trø til. 

Jeg jobbet også mye med mindfulness, for å gjenkjenne når jeg begynte å bli trøtt og sint og stresset på et så tidlig tidspunkt at jeg hadde flere alternativer jeg kunne gjennomføre for å komme meg igjen. 

Gjennom å få mer fokus å hva som skjedde i kroppen FØR jeg ble kjempesint og frustrert, lærte jeg også at jeg er sensitiv for lyd - en løsning jeg da kunne bruke, var å bruke ørepropper, så jeg slapp bli så trigget av skrik og gråt. 

Jeg lærte også å gjenkjenne når jeg begynte å bli stresset, da knyter det seg i mage og kjeve. Så lærte jeg meg avspenningsteknikker så jeg klarte å løse opp i spenningene fysisk, da fulgte ofte det mentale etter. 

Jeg begynte å lære meg pusteteknikker og øvelser for å roe meg. 

Og jeg lærte av helsesykepleier at det faktisk er lov å legge babyen ned et trygt sted, gå ut av rommet, for å få roet meg der. 

Anonymkode: fc285...7f0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Glad jeg er barnløs og snippet meg for 4 år siden..... Lykke til, du har valgt det selv.

AnonymBruker
Skrevet
svartpingvin skrev (10 minutter siden):

Glad jeg er barnløs og snippet meg for 4 år siden..... Lykke til, du har valgt det selv.

Ingen her som bryr seg om det. 

Anonymkode: 2105b...1a2

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Uff, kjære deg ts, du skader ikke den lille med å kjefte 1 gang :klem3: Jeg klarte også å kjefte/rope/knurre «ååååå HYSJ!!» en gang rundt den samme alderen din er nå. Jeg følte meg også som verdens største dritt etterpå! Lille er nå snart 1 år og han elsker mammaen sin! ❤️

Stå på supermamma! Snart kommer pappaen hjem og det blir enklere for dere!

Anonymkode: 2aa49...1fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
svartpingvin skrev (54 minutter siden):

Kanskje lile greit at du ikke formerer deg så oppførselen din ikke læres videre til barn 

Anonymkode: 92fb0...f6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville søkt hjelp og/eller avlastning om jeg var deg. Ikke fordi babyen er vanskelig, men fordi du er sliten nå og da takler du dette åpenbart dårlig og gjør ting som nok heller forverrer. Jeg har flere barn og mine var også som din. Sånn er babyer, spør du meg. De krever deg konstant. De gjør det ikke for å være vanskelige, de gjør det fordi de fra de lå i magen er vant med å være med mamma hele tiden. Eller noen gjør det fordi de har vondt i magen etc. en baby skriker aldri for å være slem.

dermed vil det altså heller aldri føre noe godt med seg å kjefte. Du kan aldri forbedre babyen ved å kjefte. Så den eneste du kan endre her er Deg. Og sliter du med det anbefaler jeg derfor å søke hjelp, enten fra profesjonelle eller hos familie eller venner. Lykke til :) 

Anonymkode: 0b0d2...784

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Selvfølgelig blir du irritert og smeller av deg et "Er det mulig??". Baby overlever nok det. Det er ikke første gangen, og det  blir neppe siste. En baby forstår det ikke, og en skarp stemme er ikke nok til å gi traumer. Når de er eldre kan du ha nytte av den stemmen. Det er greit å vise at du har grenser. Det er gjerne mødre som har glemt det, siden unger er fullstendig ute av kontroll...ifølge disse mødrene selv. 

Hva er det med alle disse; "ååå jeg nøs, blir baby skadet"?? Er dere helt hemmet? Djises, hvor tror dere menneskeslekten har overlevd? Hva tror du babyer i Ukraina gjør? Din baby lever som verdens mest priviligerte baby i hele verden, og selvsagt overlever han at du sier noe irritert. 

Anonymkode: a80bc...686

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint, Ts. Det er hvordan du er i det store bildet som teller. Men hva slags jobb er det mannen din har som må være vekk i 5 uker? Og er dette et engangstilfelle, eller skjer det med jevne mellomrom? Personlig syns jeg sånne jobber er helt idiotisk å ha når man har små barn. Det går både på bekostning av tilknytningen til barnet og mors helse.

Anonymkode: b45b4...1a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gjennom linjene høres det ut som ditt stress påvirker baby… 

har du forsøkt å legge deg sammen med ham? 
Bare la ham sovne med flaske/pupp mens du ligger i sengen og sover ? 
Gi f i oppvask og vasketøy. Gi f i at du ikke får alenetid 

Du er ikke en dårlig mor, men det høres ut som du påvirker negativt fordi du er fullstendig utkjørt. 
Baby kan da reagere på den måten du beskriver. 
Ikke at det gjør det enklere, men det kan være en mulig  forklaring

Anonymkode: 04cc4...675

Hvordan kan man gi f i oppvask og klesvask? Tror du folk har ubegrenset med klær og utstyr? Skal klær med gulp og bæsj bare ligge og stinke?? Blir så matt av dette rådet. DET GÅR IKKE

Anonymkode: 62c7b...a93

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke den eneste som har gjort det. Har gjort det med alle mine, en gang eller to. Og de ser ikke ut til å ta noen skade av det. 

Men man føler seg ikke høy i hatten som mor når begret renner over 💔

Som en litt lengre opp skrev, det er lov å legge babyen i fra seg på en trygg plass, gå derifra og trekk pusten ett par ganger, for så å samle seg å gå tilbake. Det høres trivielt ut, men det hjelper. 

Da de to eldste var rundt 2 og 6 år (pluss/minus et år), så låste jeg meg inne på badet da de kranglet, gråt og maste på det værste omtrent hele dagen og det var kun vi tre hjemme. Satt der i 10 minutter å gråt mine modige tårer. Kom ut igjen og da hadde de roet seg og jeg slapp å være den "kjeftenende gale moren".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan kan man gi f i oppvask og klesvask? Tror du folk har ubegrenset med klær og utstyr? Skal klær med gulp og bæsj bare ligge og stinke?? Blir så matt av dette rådet. DET GÅR IKKE

Anonymkode: 62c7b...a93

Man kan legge det til bløt og la det ligge i vannet. Man må ikke håndtere det der og da og vaske med en gang. Det overlever tøyet. Man må faktisk finne måter å ta snarveier og finne noen middelveier når man har det slik. 

Anonymkode: 45b06...dfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...