Gå til innhold

Sjømat som ikke er fisk. Hva liker du? Gode oppskrifter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjømat som ikke er fisk? Skalldyr/skjell og blekksprut? 

Jeg liker det meste. Jeg er ikke så glad i det mørke krabbekjøttet, men ellers spiser jeg vel stort sett alt. Reker, sjøkreps, krabbeklør, kongekrabbe, hummer, blåskjell, kamskjell, andre skjell (men vanskelig å få tak i i Norge), blekksprut (stort sett bare ute). 

Anonymkode: 83b73...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker kun krabbe, av det jeg har smakt av sjømat.

Reker synes jeg ikke er godt. 

Er litt nysgjerrig på kamskjell, må jeg innrømme. Men vet ikke om jeg tør å prøve 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (3 minutter siden):

Liker kun krabbe, av det jeg har smakt av sjømat.

Reker synes jeg ikke er godt. 

Er litt nysgjerrig på kamskjell, må jeg innrømme. Men vet ikke om jeg tør å prøve 😬

Det er kjempegodt! :) Men de må tilberedes riktig, ellers blir de viskelær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er kjempegodt! :) Men de må tilberedes riktig, ellers blir de viskelær. 

Hva vil du sammenligne smaken på kamskjell med? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det beste jeg vet er nykokt krabbe. Den vil jeg helst ha litt lunken, på loff med meierismør, majones og pepper. Jeg liker alt krabbekjøttet, men foretrekker "innmaten" (kjøttet i skallet) fremfor klør selv om jeg som regel blander disse to før jeg har det på skiva.

Blåskjell kommer på en god andreplass. De lager jeg med løk, hvitløk, chili, hvitvin og fløte. Bagette og aïoli ved siden av.

Blekksprut er godt, spesielt hvis man får den i sjømatblanding fra internasjonal butikk og tilbererder dem med en litt skarp tomatsaus som serveres med pasta. Blekksprut er også godt på pizza og, selvfølgelig, frityrstekt som ringer.

Reker og sjøkreps spiser jeg som krabbe, helt enkelt på loff med meierismør, majones og sitron.

Hummer er oppskrytt, men de gangene jeg spiser hummer, så velger jeg faktisk den "enkle" varianter her også, altså med loff, meierismør og bittelitt pepper. Bruker ikke majones på hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker vanlig kokt hummer, grillet hummer med thai-krydder, kokte krabbeklør, kamskjell stekt med hvitløk og chili.

Anonymkode: a086c...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blåskjell i hvitvin eller fløtesaus med ferske urter, østers med mignonette, nykokt kongekrabbe, klassisk rekebord, krabbe med aioli og godt brød, miks av skjell og bleksprut i paella, pasta vongole med hjerteskjell, gratinerte skjøkreps med kryddersmør, lobsterroll i briochebrød, ceviche av kamskjell... 

Det blir nesten som å spørre om oppskrifter på kjøtt.. 😅

Anonymkode: 808cc...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når TS etterspør fullstendige og velprøvde oppskrifter (i flertall!) på sjømatretter fra alle som svarer i tråden, men selv samtidig kun tar seg bryet med å skrive et enkelt ? som åpningsinnlegg i tråden, da gidder faktisk ikke jeg å servere oppskriftene på de beste sjønatrettene mine på et fat altså.

Men masse godt i havet! :nigo: :fisk: 

Anonymkode: 6d41c...32c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell i tomatsaus er veldig godt. Jeg bruker ingen oppskrift, men steker hvitløk, løk/sjalottløk og chili i en dyp panne. På slutten har jeg i litt urter (eks. basilikum og timian), før jeg har i litt tomatpure og freser videre. Så har jeg i tomatbokser og en god dæsj hvitvin. Og litt sukker, salt og pepper. Dette småkoker en stund før jeg har i blåskjellene. Serverer med godt brød og aioli til. 

Også syns jeg kamskjell er godt. Har ikke noe oppskrift på det, for det har jeg kun spist på restaurant eller hos andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (10 timer siden):

Mardina skrev (10 timer siden):

Hva vil du sammenligne smaken på kamskjell med? 😊

Kamskjell må du ikke være redd for å prøve. Det er kjempegodt. Det er vanskelig å sammenligne det med noe konkret. Men det er veldig mildt på smak, smaker frisk sjø, og er så mykt at det smelter på tungen nesten som sjokoladepudding.

Kjøp det gjerne neste gang du er ute på restaurant, så vet du hvordan det skal smake. Sist jeg var ute bestilte jeg det til forrett.

Anonymkode: 4f6b2...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kamskjell må du ikke være redd for å prøve. Det er kjempegodt. Det er vanskelig å sammenligne det med noe konkret. Men det er veldig mildt på smak, smaker frisk sjø, og er så mykt at det smelter på tungen nesten som sjokoladepudding.

Kjøp det gjerne neste gang du er ute på restaurant, så vet du hvordan det skal smake. Sist jeg var ute bestilte jeg det til forrett.

Anonymkode: 4f6b2...805

Da skal jeg prøve kamskjell, neste gang jeg ser det på en meny 😊 Blir spennende 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...