Gå til innhold

Hvordan var det å være alenemor på 60-tallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet? Mor er dement nå, så det er for sent å spørre henne. Hun fikk barn i 1965.

Anonymkode: fe124...03d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med det var ganske hardt. Mormor var det etter hun flyktet fra mannen som var alkoholiker. Hadde jobb og alene ansvar for de 2 barna. Det var jo ikke den mest populære avgjørelsen på den tiden. 

Anonymkode: f3949...c90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil i hvert fall gjette på at det var forskjell på å være enke kontra å ha fått barn utenfor ekteskap. Min bestemor ble alene med fire barn i 1952. Hun var heldig i at mannen hadde et eget lite firma med en lastebil som hun fikk leid sjåfør til slik at de hadde litt inntekt utenom den lille gården, som de heldigvis eide (hennes arv). I tillegg hadde hun hjelp av sin søster som bodde sammen med familien. Det var nok ikke fett, men har inntrykk av at de hadde det greit tross alt, de hadde en del familie rundt seg. 

Anonymkode: 47127...137

AnonymBruker
Skrevet

Min mor ble enslig mor på den tiden, hun var gift, fikk et barn, så gikk mannen hennes fra henne. Men hun hadde jobb i bank, venner og familie, og klarte seg veldig bra. Men nå bodde hun i Oslo, så vet ikke om det var litt lettere der. Hun møtte min far på 70 tallet, og fikk da meg. Og flere av mine venner hadde enslige mødre, og det var helt normalt. 

Anonymkode: 9e387...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Min mann vokste opp med alenemor han er født i 1966. 

Han hadde et arbeidsjern til mor og måtte hjelpe til mye, han og broren lærte tidlig å lage mat.

Han har fortalt at de ikke var velkomne på søndagsskolen fordi de hadde skilte foreldre. Vi sa det til presten da vi skulle døpe barnet vårt, og da ble presten både lei seg og sjokkert. Men sånn var det. 

Det var nok mer stigmatiserende på den tiden og de bodde i blokk, men det var likevel en god oppvekst og de lærte seg til å stå på. I dag har både broren hans og mannen min doktorgrad, gode jobber og familie så de har i grunnen klart seg godt.

Anonymkode: e1361...a51

AnonymBruker
Skrevet

Var nok veldig ulikt med tanke på årsak til at de var alenemor, hva slags jobb de hadde, hvor de bodde og hva slags nettverk de hadde. 

Økonomisk sett hadde mange alenemødre ikke det alltid verre enn der far jobbet og mor var hjemme. De i min nærhet som var alenemødre på denne tiden hadde gjerne familie i nærheten. 

Men da som nå om du ikke kunne noe se og barnefar ikke hadde mye å bidra med hverken i familien eller bare dro så ble det hardt. Nå finnes det bedre prevensjon så man kan slippe at flere drittsekker blir fedre.

Anonymkode: b7fe5...a2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var nok veldig ulikt med tanke på årsak til at de var alenemor, hva slags jobb de hadde, hvor de bodde og hva slags nettverk de hadde. 

Økonomisk sett hadde mange alenemødre ikke det alltid verre enn der far jobbet og mor var hjemme. De i min nærhet som var alenemødre på denne tiden hadde gjerne familie i nærheten. 

Men da som nå om du ikke kunne noe se og barnefar ikke hadde mye å bidra med hverken i familien eller bare dro så ble det hardt. Nå finnes det bedre prevensjon så man kan slippe at flere drittsekker blir fedre.

Anonymkode: b7fe5...a2f

Jo prevensjon har vi men det er vel mange flere alenemødre i dag enn den gang😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo prevensjon har vi men det er vel mange flere alenemødre i dag enn den gang😆

Det er jo fordi det er både lettere og mer akseptabelt å ikke bli i forhold som ikke fungerer.

Mine foreldre giftet seg fordi de var nødt og fortsatte å være gift fordi de var nødt selv om de hatet hverandre.

Anonymkode: 51472...fae

Skrevet

Tror tante klarte seg bra hun måtte jobbe da 

AnonymBruker
Skrevet

Alenemor som "enke" var OK. Bestemor her ble enke etter at mannen plutselig døde av hjerteinfarkt, hun ble alene med 3 barn der minste var 9 år gammel (9, 12 og 13), i 65. Huset de bodde i, ble bygd i 1950, så i 1965 var allerede nedbetalt, det hjalp på utgiftene. Hun fikk enkepensjon, hun får den faktisk fortsatt, hun er nå 97 år gammel. Hun har aldri jobbet før det, var hjemmeværende mor, men måtte ut i jobb, fikk en sekretærjobb. Hun lærte å kjøre bil også,  for de hadde jo en bil. Var litt stigmatiserende for barna, å ikke lenger ha et far, selv om han døde, i et lite by på Sørlandet. 

Anonymkode: 03006...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...