AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Skrevet 24. juli 2023 Hører stadig om folk som bruker massevis av tid og penger på å ta opp fag fordi det eneste som betyr noe for dem i livet er å komme inn på medisinstudiet… Hvorfor denne besettelsen, når man mye enklere kan komme inn på sivilingeniør, siviløkonom og jusstudier som gir mulighet til samme inntjeningspotensiale eller bedre, og trygge og gode jobber med ofte langt bedre arbeidsmiljø enn for leger (som enten jobber vakter som er lange som vonde år på sykehus, eller blir sittende under et berg av papirer og byråkrati som fastleger)? Anonymkode: 044f4...09f 11 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #2 Skrevet 24. juli 2023 Fordi de har en lidenskap i livet? Hvorfor skal de bli jurist når de vil være lege? Anonymkode: f73ef...037 13 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Skrevet 24. juli 2023 Penger? Prestisje? Anonymkode: f77cd...513 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #4 Skrevet 24. juli 2023 Fordi det er det de har lyst til...? Det er vel like mange som "På død og liv" VIL ali arkeolog, sykepleier, kjempingeniør, osv. Men på mange studier er det lett å få plass, derfor hører du ikke noe om folk som tar opp fag og styrer og herjer for å komme inn - fordi de kom inn på første forsøk.. På legestudiet er det begrenset antall plasser, og derfor ofte vanskelig å komme inn. Jeg studerte det JEG vil bli. Der er det ikke begrensede antall plasser, så heller ikke noe å kave for. Hvorfor skal man bli siving, om det er lege man har lyst til å bli..? Anonymkode: 3ed74...f35 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Skrevet 24. juli 2023 Leger får masse damer. For mange kan det være eneste vei til å få dame. Anonymkode: 1ef5a...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Skrevet 24. juli 2023 Er nok mye status og dårlig press fra foreldre. Er litt kulere å si at poden studerer medisin fremfor å si at Lille My går på ekstremsportlinjen på folkehøyskole🫠 Anonymkode: f0600...1e6 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Skrevet 24. juli 2023 Hvorfor blir noen sykepleiere, når det er mindre stress å jobbe som fysioterapeut? Hvorfor blir noen tannlege, når det er bedre for ryggen å jobbe som veterinær? Hvorfor blir noen psykolog, når de hadde tjent bedre som lege? Hvorfor blir noen lærere, når de kunne blitt regnskapsførere? Det handler vel om interesser. Og at man har ulike sterke og svake egenskaper som gjør at noen yrker passer bedre. Anonymkode: 6af18...cb4 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #8 Skrevet 24. juli 2023 Aner ikke , for det høres ikke spesielt trivelig ut for tiden. Kanskje de har lest legeromaner, sett på greys anotomy eller rett og slett har et sterkt ønske om og hjelpe. Det er ihvertfall bra for oss andre at mange vil bli leger. Anonymkode: 05710...23b 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #9 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor blir noen sykepleiere, når det er mindre stress å jobbe som fysioterapeut? Hvorfor blir noen tannlege, når det er bedre for ryggen å jobbe som veterinær? Hvorfor blir noen psykolog, når de hadde tjent bedre som lege? Hvorfor blir noen lærere, når de kunne blitt regnskapsførere? Det handler vel om interesser. Og at man har ulike sterke og svake egenskaper som gjør at noen yrker passer bedre. Anonymkode: 6af18...cb4 Det er hverken bedre for ryggen eller lommeboka å bli veterinær framfor tannlege. 🤣 Anonymkode: 76716...c87 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #10 Skrevet 24. juli 2023 Alle har ikke samme interesser. Om en ikke har interesse av å bli f.eks Siv.øk så er det jo jævla dumt å kaste bort tid og penger på noen en ikke er interessert i. Anonymkode: d57ef...eb2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #11 Skrevet 24. juli 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Leger får masse damer. For mange kan det være eneste vei til å få dame. Anonymkode: 1ef5a...a6c Det er flest damer ved legestudiene Anonymkode: 9883a...dce 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #12 Skrevet 24. juli 2023 jeg skjønner ikke hva som er galt med det, man må jo ta den utdanningen man selv brenner for og det er jo veldig givende og kunne ha et yrke hvor man kan hjelpe noen Anonymkode: a7387...d1c
Macro Skrevet 24. juli 2023 #13 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leger får masse damer. For mange kan det være eneste vei til å få dame. Anonymkode: 1ef5a...a6c Hvorfor dette konstante gnålet om hvem som "får" damer og ikke her på KG?! Slutt å syt i tide og utide. Har inntrykk av at de fleste har drømt om det fra barndommen. Du skal legge godt til rette for deg selv i flere år for å ha høyt nok snitt så jeg forstår godt at de ikke vil gi seg. 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #14 Skrevet 24. juli 2023 Det er masse nyrike norske jenter som vil være best i alt: ikke bare skal hun være penest, stiligst og velhavende, men også ha den mest prestisjefylle utdanningen. Ellers blir de mislykket og dør av misunnelse, da veninner lykkes i å ta opp fag og kommer inn på medisin selv. De blir rett og slett hjernevasket av miljøet rundt seg og samfunnet generelt til å tro at det å være lege er the shit og å nøye seg yrkesmessig med noe annet enn det bekommer ikke deres høyhet. Litt av det samme preger tilværelsen til noen innvandrere fra MENA-land som blir presset til å bli lege av foreldrene. Kombiner dette med et rart opptakssystem, så får vi skyhøye snitt her på berget... Anonymkode: c12da...006 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #15 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er hverken bedre for ryggen eller lommeboka å bli veterinær framfor tannlege. 🤣 Anonymkode: 76716...c87 Sa ikke noe om lommeboka akkurat der Det var kanskje et dårlig eksempel siden begge yrkene er krevende for ryggen, men tannlege er nok verst. Tannleger bruker mye tid bøyd over pasientene mens de utfører tannbehandlinger. Denne stillingen kan legge en belastning på ryggen og nakken. Over tid kan denne kontinuerlige bøyde stillingen føre til belastningsskader. Veterinærer har også sine egne utfordringer når det gjelder ryggbelastning, spesielt når de håndterer større dyr eller utfører prosedyrer som involverer tung løfting. Men i veterinæryrket er det ofte mer variasjon i arbeidsposisjoner, da veterinærer kan jobbe med dyr i forskjellige størrelser og former. Dette kan potensielt føre til at belastningen på ryggen er mer variert og mindre ensformig sammenlignet med den kontinuerlige bøyde stillingen til tannleger. Anonymkode: 6af18...cb4 1
Yodas Skrevet 24. juli 2023 #16 Skrevet 24. juli 2023 Da jeg gikk på videregående ville jeg bli lege (det er lenge siden, men opptakakravene på medisin var høye da også). Jeg tror det var delvis fordi jeg hadde gode karakterer og at det derfor var litt forventet av meg, og jeg kjente ikke til så mange yrker. Jeg endte heldigvis opp med noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #17 Skrevet 24. juli 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er hverken bedre for ryggen eller lommeboka å bli veterinær framfor tannlege. 🤣 Anonymkode: 76716...c87 Skulle akkurat til å skrive det samme 😅 Anonymkode: 163c7...fec
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #18 Skrevet 24. juli 2023 Mange, inkludert meg selv, visste ikke helt hvilket arbeidsliv som ville møte oss. Man er jo klar over lange travle vakter med stort ansvar, men ikke mange av de andre utfordringene i det offentlige helsevesenet. Jeg kunne aldri forestilt meg et arbeidsliv der våre tariffestete rettigheter, AML og vernebestemmelser åpenlyst brytes, og at dette er nødvendig for at driften på avdelingen i det hele tatt skal gå rundt. Jeg hadde ikke sett for meg graden av byråkratisering som gjennomsyrer det offentlige helsevesenet og det stadige maset på innsparing og økonomi som går direkte utover oss og pasientbehandlingen vi driver. Jeg studerte medisin for noen år siden, og gikk nok litt for naivt inn i yrket. Jeg kunne valgt hvilken studieretning jeg ville, og tenker ofte at jeg angrer på valget mitt. Nå har jeg kommet halvveis i spesialiseringen min, og synes det er for sent å snu. Eneste trøsten min er at jeg kan velge å bli avtalespesialist eller ansatt i privat foretak om noen år. Kommer aldri til å holde ut en hel karriere i offentlig sykehus, da ville jeg heller byttet beite. Mange av mine LIS-kolleger tenker akkurat som meg. Anonymkode: fe7de...605 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #19 Skrevet 24. juli 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hører stadig om folk som bruker massevis av tid og penger på å ta opp fag fordi det eneste som betyr noe for dem i livet er å komme inn på medisinstudiet… Hvorfor denne besettelsen, når man mye enklere kan komme inn på sivilingeniør, siviløkonom og jusstudier som gir mulighet til samme inntjeningspotensiale eller bedre, og trygge og gode jobber med ofte langt bedre arbeidsmiljø enn for leger (som enten jobber vakter som er lange som vonde år på sykehus, eller blir sittende under et berg av papirer og byråkrati som fastleger)? Anonymkode: 044f4...09f Dette blir like tullete som når man som veterinær får spørsmålet «hvorfor ble du ikke heller lege, med dine karakterer hadde du hadde jo glatt kommet inn» Anonymkode: 163c7...fec 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #20 Skrevet 24. juli 2023 De vil vel forhindre død og redde liv. Anonymkode: 204bc...58c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå