Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lyst å feire jul sammen min familie i år. Er mange grunner til det. Jeg er alene, så vet ikke hvor jeg skal feire jul da. Har snakket med 2 venninner om dette. Men de har ikke tilbydd meg å feire jul med de. Kan jeg spørre eller er det frekt?

Anonymkode: 765ab...e7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feir alene? Jeg ville syntes det var litt rart å ha med venner på familieselskap. Med mindre jeg selv arrangerte det 

Anonymkode: fcb7e...f8d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å spørre, men husk at de kan ha andre planer som gjør at det ikke passer. Men det skader ikke å spørre. Ellers kan du for eksempel reise bort på en mini ferie og kose deg på hotell. 

Anonymkode: 806c8...a1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at de skal tilby? De tenker sikkert at du velger å feire alene når du velger bort å feire med familien din 

Anonymkode: db880...65d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Direkte frekt er det ikke, men det kan være forferdelig ubehagelig for venninnene dine. 

Det kan fort føles som følelsesmessig utpressing, avhengig av formulering og setting. Om det blir som "stakkars meg som må sitte helt alene på julaften", er det ikke ok. 

Jeg vil IKKE ha venninner hos meg på julaften, ei heller ville jeg satt pris på om det var "utenforstående" tilstede på julaften når jeg feiret hos min søster. 

Julaften er for familie for meg. 

Anonymkode: 98c63...c22

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel invitere de til deg? De kan selvfølgelig svare både ja, nei og vet ikke. Det er ikke sikkert de vil legge planer enda, de har kanskje planer, og kanskje de ikke vil feire jul med deg.

Anonymkode: 4e987...bd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange nordmenn har et rart forhold til jul. Hadde du vært min venninne,  hadde jeg invitert deg om vi skulle være hjemme. Vi har ofte venner på besøk på julaften. Vi vurderer å reise på ferie. Men husk at det er mange muligheter og julaften er uansett bare en kveld. Det finnes veldedige organisasjoner som du kan hjelpe, du kan kose deg hjemme, du kan invitere noen hjem til deg. 

Anonymkode: 69eaf...f27

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Julaften er familietid, ikke venninnetid.

Anonymkode: 402d8...6cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Julaften er familietid, ikke venninnetid.

Anonymkode: 402d8...6cd

Dette. Ikke inviter deg selv.

Anonymkode: 6f5c7...356

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an å spørre, men mange har sterke familietradisjoner og er du invitert hjem til din beske bestemor eller strenge tante så kan de nesten ikke spørre dem for deg. Andre familier er mer åpne, og om venninnene dine er de som selv holder julaften så bestemmer de jo selv hvem de vil ha med (men kan fremdeles føle på det om andre inviterte familiemedlemmer synes det er feil). 

Hvis du har pengene, så hiv deg på en reise kanskje? Jeg har reist bort med familie et par julaftener, noen steder er jo litt sånn at man sitter på bord med de man kom med, imens andre er mer mingling og langbord og alle feirer sammen. Trenger ikke koste mye heller, ta danskebåten for eksempel.

Eller bruk julaften til å gjøre noe godt for andre? Ei venninne av meg har dårlig forhold til familie og er litt sånn som liker å drive med veldedighet, og hun serverer julemiddag på Blå kors mener jeg det er, til byens løse fugler.

Anonymkode: 9aeef...38b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du spørre venninnene dine! Ingen skal sitte alene på julaften, med mindre de selv ønsker det. Svarene i denne tråden forklarer hvorfor så mange opplever julen som en eksluderende og ensom tid. 

Anonymkode: a92e9...9f0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Direkte frekt er det ikke, men det kan være forferdelig ubehagelig for venninnene dine. 

Det kan fort føles som følelsesmessig utpressing, avhengig av formulering og setting. Om det blir som "stakkars meg som må sitte helt alene på julaften", er det ikke ok. 

Jeg vil IKKE ha venninner hos meg på julaften, ei heller ville jeg satt pris på om det var "utenforstående" tilstede på julaften når jeg feiret hos min søster. 

Julaften er for familie for meg. 

Anonymkode: 98c63...c22

Herregud, for en tankegang. En venn som sliter med familiebånd og potensielt må feire julen alene, og som spør om det er greit å komme til deg, det vil du anse som følelsesmessig utpressing som skaper ubehag for DEG? Dersom du selv skulle havne i en situasjon hvor du kunne trengt å være hos en venn på julaften håper jeg du slipper å møte venner lik deg selv. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg feirer med min bestevenninne, hennes ektemann, og deres barn 😊 jeg har ikke så mye kontakt med min familie, og de har heller ikke mye kontakt med sine familier. Jeg er nesten en ekstratante for barna deres, og jeg synes det er kjempefint å feire jul med de :)

Anonymkode: 3a510...47c

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å melde deg som frivillig til et julearrangement for ensomme?  Kusinen min gjorde da hun ikke ville tilbake til hjemplassen i julen,hun elsket det

Anonymkode: bb380...a87

AnonymBruker
Skrevet

Dra til syden. Be noen hjem til deg

Anonymkode: 33f7e...cb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lyst å feire jul sammen min familie i år. Er mange grunner til det. Jeg er alene, så vet ikke hvor jeg skal feire jul da. Har snakket med 2 venninner om dette. Men de har ikke tilbydd meg å feire jul med de. Kan jeg spørre eller er det frekt?

Anonymkode: 765ab...e7f

Det er fullt mulig å feire alene også. Ha en helt avslappende dag. Du kan gå kledd i akkurat hva du vil, spise, sove og se noe spennende/hyggelig på tv når det passer deg. Det er 5 mnd. til i dag. Håper du finner en form som du blir fornøyd med.♥️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts ønsker å feire jul med venner heller enn alene, men "tipsene" hun får her handler om at hun burde reise langt vekk eller jobbe med andre som sliter på julaften, at det er FREKT (!!!) å spørre om å feire med andre. Alt for at nordmenn med rigide julaften-regler skal slippe å åpne sine hjerterom for de som er alene og ensomme i høytiden.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts ønsker å feire jul med venner heller enn alene, men "tipsene" hun får her handler om at hun burde reise langt vekk eller jobbe med andre som sliter på julaften, at det er FREKT (!!!) å spørre om å feire med andre. Alt for at nordmenn med rigide julaften-regler skal slippe å åpne sine hjerterom for de som er alene og ensomme i høytiden.

Hadde vennene ville hatt henne hos seg julaften ville de antagligvis tilbudt det. Veldig mange i Norge  er ganske lukket om julaften ser på det som familiekveld. Ts kan spørre noe som selvsagt ikke er frekt, men da er også sjansen stor for at hun vil få tilbake at det ikke passer.

Personlig ville jeg tilbudt vennen min å feire med meg om det hadde vært min venn. 

Anonymkode: bb380...a87

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg det var mange litt kalde svar. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en venninne sammen med meg på julaften - hadde synes det bare var fint! ❤️ 

Anonymkode: 0c27d...ddc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Feirer alene hvis så er. Trenger meg ikke på til andre, heller ikke venner, selv om jeg har vært velkommen.

Men, så er jeg sær!

Anonymkode: b883b...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...