Gå til innhold

Ungdom med spesielle behov på videregående

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har ungdom på tilrettelagt avdeling på videregående? Hva slags tilbud har de? Er det heldagsskole eller noe tilbud etter skoletid? Og hva med skoleferiene, hvordan løser dere det når foreldre må jobbe og skolen har stengt?

Anonymkode: 62a5d...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber har de vanlig skoletid og ikke noe tilbud etter skoletiden. Følger også feriene.

Anonymkode: fc29a...d9f

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Der jeg jobber har de vanlig skoletid og ikke noe tilbud etter skoletiden. Følger også feriene.

Anonymkode: fc29a...d9f

Takk for svar. Min ungdom kan ikke være alene hjemme og vi har ikke mulighet til å jobbe korte dager/ ha fri i alle skolens ferier. Hvordan løser foreldrene dette?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hei i vår kommune har man enten BPA asistanse eller tilbud i komunal avlastningsbolig etter skolen på store barn/ungdomer. Lit underlig å komme med dette nå, de fleste med slike store behov har gjerne vært i ansvarsgruppe/samarbeidsmøte tidlig på åre pga ulike frister og ting som må samhandles pga overgang til ny skole.

Anonymkode: 37f16...a27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kommunen dere bor i som skal stille med tilbud, dersom ungdommen ikke kan være alene. Vet ikke hvordan skoledagene er på deres skole. Men hos oss, er skoledagen like lang som en vanlig arbeidsdag, så de færreste hos oss, trenger et ekstra dagtilbud. Men i feriene har ungdommene ulike tilbud igjennom kommunen og noen har BPA. Alt må søkes om og alt tar tid å få på plass. Be om et møte med tildelingsenheten i kommunen så fort som mulig. Ungdommen har vel hatt noe tilbud igjennom ungdomsskolen? 

Anonymkode: 14409...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva slags tilbud kommunen har her, men jeg bare lurte på hva som er vanlig rundt omkring. Jeg er ikke helt fornøyd med kommunens tilbud og holder på med en klage. Jeg vet at jeg er sent ute, men det har vært vanskelig å få tak i de rette menneskene i kommunen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har og hatt 2 barn i spesielt tilrettelagt. Ene min kan være hjemme alene, komme seg frem og tilbake til skolen selv. Skolen har kun ansvar for skoledelen. Det andre er det kommuen som skal hjelpe med. Det barnet mitt som måtte ha tilsyn, fikk taxi frem og tilbake til skolen. Etter skoletid var det ettermiddag og ferietilbud gjennom dagsenteret her i byen. Og det var støttekontakt en gang i uka. Dere bør ha en ansvarsgruppe og søke om kordinator til ungdommen. Og det blir vel tilrettelagt bolig med personale, det er bare og sette barnet på den lista med engang. Ventetidene er som oftes lang. Her satt vi dem på liste når dem var 15, og den Elste venter ennå er 23 år snart 

Anonymkode: 84589...d81

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke ut ang pleiepenger, til noe tilbud er på plass og han ikke kan være alene. For og dekke tapt lønn. Skal han starte på vgs nå? Fordi ofte er det lang tid og få ting på plass, andre ganger raskt. Men søk om en kordinator til barnet. Dem skal hjelpe til med alt det praktiske og veilede dere i hva som må til for og få det man har behov for

Anonymkode: 84589...d81

AnonymBruker
Skrevet

Takk for erfaringer og tips. Vi har ansvarsgruppe og koordinator, men det siste året har vi hatt en ny koordinator som ikke fungerer i det hele tatt. Roter med møteinnkallinger, kommer ikke på møter, svarer ikke på Mail/tlf og gir oss feil info. Så vi er veldig misfornøyde med hele opplegget. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du å løse dette når ungdommen starter på skolen om 3 uker? Det går veldig fort dit.

Anonymkode: 14409...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har fått plass på tilrettelagt videregående og starter nå i august ☺️ Jeg er veldig spent! Hun gleder seg veldig😊

Anonymkode: 56618...5ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...